Gå til innhold

Irriterende svoger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dert nærmer seg den årlige familiesammenkomsten på mannen sin side- og jeg gruer meg!!

Når vi skal spise sitter den barnløse svogeren min på 36 år og kommenterer og "hakker" på hvordan barna våre er ved matbordet.

Min mann og jeg er flinke til å irettesette barna våre hvis vi føler det er nødvendig. Men barna fra 3 til 12 år de har fin boirdskikk. Men svogeren min sier " Nå må du spise opp" "Nå må du spise mer" "Nå sitter du urolig" " Nå grisa du i golvet"

Sist påske hadde jeg veldig lyst til å si noe,men jeg bet det i meg. Det pga.vi bare er sammen med han i påska. Forslag mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det samme med ham, si fra om alt han gjør som ikke er etter "boka"!

Tror det blir kjapt stille da ja!

Skrevet

Dersom det ikke plager barna hadde jeg bare oversett det siden det bare er en gang i året.

Men dersom barna bli usikkre feks, så hadde jeg rett etter at han hadde kommentert noe, feks "nå må du spise opp" sagt noe tilbake til barnet: "neida, dersom du er mett kan du få slippe å spise mer".

"Nå grisa du på gulvet", "mendet gjør ingenting for vi tørker opp når vi er ferdige å spise"

" Nå sitter du urolig" - "begynner du å bli mett kanskje?"

U c?

Skrevet

3 valg, slik jeg ser det.

1. Be mannen din om å snakke med broren sin eller snakk med han selv. Si (på en hyggelig måte) at disse kommentarene kan være litt såre for barna deres. Be han om å la være med å kommentere dette under måltidene.

2. Snakk med barna deres. Si at onkel gjerne kommenterer disse tingene, si at slik er han, men at det er mamma og pappa de skal høre på og ikke onkel. Så når onkel sier til lille Kari at hun må spise opp, sier du at det er greit Kari, jeg forstår du er mett nå og du trenger ikke spise opp. Ta styringen.

3. La han kommentere, og løs problemstillingen som dere har gjort før. Det er forskjellige regler på forskjellige steder og folk er forskjellig. Det må barn uansett forholde seg til på ett eller annet tidspunkt.

Jeg har en svigermor som vasker munnen til den minste (1år) etter hver bit. Jeg har sakt jeg synes det er tullete, men hun er så skjeldent på besøk at jeg lager det ikke til en stor greie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...