Gå til innhold

Gravid og diabetes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...

lurte på om det er noen andre her inne som er gravid og som har diabetes?! (både svangerskapsdiabetes og de som hadde diabetes før graviditet) jeg har selv hatt diabetes i 12år. er veldig redd for at det skal skje noe med fosteret, fordi jeg ikke passer godt nok på. noen som har erfaringer, råd eller tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har ikke diabetes, men jeg ville bare tipse deg om du ikke får noe respons her inne, så skriv inn på forumet kompliserte svangerskap. Der er det flere med diabetes. Lykke til =)

Skrevet

takk for tipset =)

Skrevet

Hei

Jeg er selv diabetiker (type 1) og har vært det i 14 år. Jeg er også medisinstudent og har prøvd å sette meg litt inn i saken. Har akkurat selv oppdaget at jeg er gravid (Hurra). Det som er utrolig viktig for oss er at vi klarer å holde blodsukkeret vårt nede på et tilnærmet normalt nivå. Dvs. at HbA1c ligger på under 7.

Jeg vet at det finnes studier på inntak av vitaminer i kombinasjon med diabetes, og at de har funnet ut at man begrenser faren for skader på foster masse ved å ta vitamintilskudd. Ta iallfall folsyre!!

Håper du har kontakt med en god endokrinolog, samt jordmor.

Masse lykke til:)

Skrevet

hei...

takk for svar...

jeg fikk ikke time hos endokrinolog før om 1mnd, syns det var veldig lenge... men går jo til fastlegen og tar hba1c, så det får vell gå.. men har jo masse spørsmål ang. dette... har ligget på en hba1c på 11,2 det siste året, og har hatt en del problemer med blodsukkeret. er derfor veldig bekymret for fosteret.

men tar nå folsyre =) har gjort det i noen uker...

har også hatt en del følinger den siste mnd, er det ikke det ene så er det det andre... er ikke lett å holde det på styr... hehe!

lykke til, til deg også =)

Skrevet

Så vidt jeg vet så er det vanlig at man trenger mindre insulin i begynnelsen, så ikke så rart om du har følinger:)

Det er veldig viktig for oss å få blodsukkeret under kontroll så tidlig som mulig, sånn at ikke barna våre skal bli så store. Kanskje en idè å begynne å skrive ned målinger, hva du spiser og mengde insulin i en periode sånn at du kan se hvordan døgnet ditt ser ut, (hvis du ikke gjør det allerede da). De fleste målinger bør ligge under 7 om du klarer. Men dette er jo som alle vet UTROLIG vanskelig.

Nå vet jeg ikke hvaslags insulin du bruker, men jeg byttet fra Insulatard til Lantus for et år siden, og det endret livet mitt fullstendig. Det virker mye jenvere utover døgnet og jeg trenger bare ta det en gang. Men der er man jo forskjellig. Om du sliter veldig med blodsukkeret kan jeg anbefale deg å prøve å bytte insulin.

Det er bare å spørre, så kan vi jo håpe jeg har svar:)

Skrevet

Hei.

Fortalte du at du var gravid når du skulle ha time hos endokrinolog?? 1 mnd er alt for lang tid, spesielt når du er bekymret for fosteret. Hvis du ikke har fortalt at du er gravid, så synes jeg du skal ringe og forklare situasjonen. Med en HbA1c på 11,2, graviditet og du er bekymret, så er det jo nærmest omsorgssvikt å la deg vente i 1 mnd! Mener dessuten at du har rett til ekstra oppfølging under graviditeten. Håper du har en flink fastlege i allefall som du kan få oppfølging hos. HbA1c skal helst være under 7, og blodsukkeret bør være så stabilt som mulig.

Ta godt vare på deg selv og den lille spiren i magen din nå i tiden fremover. Ønsker deg lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...