Gjest Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Hvordan og når legger dere de nyfødte for kvelden? Jeg har som regel lagt henne mens hun allerede sover og da går det bra, men når jeg forsøker å legge henne mens hun fortsatt er våken (og kanskje litt urolig), kan det ende opp iflere timer med skriking i steden. -når legger dere babyen (fast tid, eller "når det passer")? -hvis hun/han ikke får sove når dere legger henne/ham, hva gjør dere da?
minime<3 in belly Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Nå er sønnen min snart 8 mnd og til å begynne med så kunne kl bli rundt 24 før han ville sove for kvelden.... Men fra han var 4 mnd så la jeg han fast rundt 20 og sov hele natta`n. Når de er nyfødte må de få lov å bestemme litt selv syns nå jeg.... Men jeg var veldig streng på at natt er natt.... Våknet han på natta`n fikk han mat og rett over i senga si igjen.... Nå i det siste så har han oppdaget at han kan krabbe..... da når han våkner er det ikke like lett å få han til å sove igjen for da står han på knerne og holder seg i sengekanten..... Da legger jeg han bare ned gjentatte ganger. gir han smukk og tar han ikke opp. Lykke til! Man må bare prøve seg fram. Alle barn er individuelle
Skogro Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 De må få sovne av seg selv mener nå jeg iallefall til 2 mnd alder. Minsta her er 7 uker og sovner på dyna på sofaen, så bærer jeg henne opp i vogna og triller den inn når vi legger oss. Tar stellet i ni tida nå og hun sovner en gang mellom ti og elleve. Vil ikke sove i senga si, men storesøster på 17 mnd sover også der inne så jeg har tatt den enkleste løsningen så langt. Hun flytter på eget rom snart(bare sambo får ut fingern og får belista) og da skal jeg jobbe aktivt for at hun skal sove i senga pluss at natta blir en halv time lenger for hver uke. Kan vel ikke regne med at sengetida er sju før ved fire mnd alder. De er for små til slike rutiner alt nå. Min mening,da.:)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 HS sa til meg at man kunne begynne i det små å innføre litt sengetider når barnet er 3-4 mnd.. Men før det må de bestemme selv. Hørte om ei som holdt babyen sin våken fra den var nyfødt. Holdt henne våken fra kl 4 til kl 8-9 så hun skulle sove hele natta.. Ikke bra.. Men folk gjør som dem vil.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Så små babyer har ingen formening om hva døgnrytme er, og må få sove når de sovner;-) Da nurket var så liten, sovnet han som regel kl 23 - 23.30. Kunne ikke legge han i våken tilstand, da bare skrek han. Da han var 2,5 mndr kunne vi plutselig legge han våken, og han sovnet etter 10 minutter, og sov hele natten.
Sunniva78 har to små Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Vi kan heller ikke legge lillegutt i våken tilstand, han vil opp i armene våres ja. Ikke så rart det, de trenger varme og nærhet. Siste uka har vi faktisk kommet inn i en rytme, steller og legger ham etter siste puppingen på kvelden. Det kan variere fra 22.00- 24.00, alt ettersom når han er sulten. Vi roer ned litt, demper lys på stua og lyd på tv`n. Legger varmeflaske i senga, og setter opp vindu på soverommet. Når vi så legger ham sover han i 3-4 timer, før det er opp for pupp og stell. Så sover han i nye 3-4 timer. Har vært slik hele uka nå, så det virker nesten som at han har kommet inn i en nattrytme! Han blir forresten 4 uker på tirsdag...
aya75 Skrevet 8. mars 2008 #9 Skrevet 8. mars 2008 Vår lille jente sovna ikke før i 23-01tiden den første mnd. Så ble det gradvis tidligere og tidligere av seg selv.(men selvfølgelig var det endel skriking...) Nå er hun 2,5mnd og sovner i 20tiden. Det er lett å se når de er stuptrøtte av seg selv, og da er det bare å hive de i seng, men ville ikke pressa de til sengs før de er trøtte...da blir det bare skriking...det prøvde vi nemlig=) Men jeg mener at så fort de selv viser at de er trøtte, så bør man begynne å komme i gang med rutiner, men ikke m tvang så tidlig nei...da blir leggingen noe negativt og det er ikke bra. Men vi holder henne fortsatt til hun sovner hos oss eller rett ført, før vi legger henne i senga.
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #10 Skrevet 8. mars 2008 Vi sliter også med dette.. HS har sagt at det lønner seg å legge hennes i senga når hun er i ferd med å sovne, slik at hun sovner inn alene. Dette er lettere sagt enn gjort.. Noen ganger går det strålende, andre ganger er det helt håpløst. Men vi øver.. For oss har det hjulpet å ha en bamse i senga som lager foster/hjertelyder. Da blir hun roligere og er lettere å få i søvn (men ikke alltid dette funker heller). De siste dagene har jeg lagt en brukt singlet i senga hennes som lukter melk og meg. Vet ikke om det er derfor, men hun har faktisk vært enklere å få i søvn etter det. Har en venninne som bruker varmeflaske, men dette har jeg ikke prøvd selv. Hvis hun skriker etter at hun har blitt lagt, så tar vi henne opp, trøster og bysser til hun blir søvning, og da legger vi henne ned igjen. Noen ganger må jeg også tilby brystet for å få roet henne ned. Og vi legger henne tilbake i senga når hun har sovnet/er i ferd med å sovne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå