Gå til innhold

Og mens vi er inne på skolefag: KRL dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jo faget endres etter krav fra den europeiske menneskerettighetsdomstolen. Og den kristne formålsparagrafen i skolen står for fall. Jeg mener det er viktig at norske barn får lov å lære like mye om alle trosrettninger (kanskje det da hadde blitt mindre fordommer mot fremmedkulturelle, siden de da vet mere).

Vi er blitt et flerkulturelt samfunn, og i undersøkelser svarer kun 20% av nordmenn at de tror på gud (avhengig av hvordan man spørr).

Merker jeg selv har blitt enda mer opptatt av det som skjer i skolen siden vi nå har fått barn selv. Hadde selv livssyn i en liten gruppe og var kjempefornøyd med det alternativet. Men vil gjærne at jenta mi skal ha et enda bedre tilbud når den tid kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikkje KRL allereie erstatta med religionslære?

Antropologi hadde kanskje vert ein grei erstatning for KRL.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

I min tid het det kristendomsfaget. Vi pugget salmer, leste om Jesus og lærte om rett og galt. det var aldri noe annet alternativ. de barna som hadde ikke-kristne foreldre, hadde bare en mulighet - fritak fra faget. Og vi trodde på det som ble sagt. selvfølgelig var det dette som stemte, lærerinnen fremla dette som et faktum, og vi så opp til henne.

Siden den gang har ting heldigvis forandret seg. Kristendomsfaget er byttet ut med KRL - kristendom, religion og livssyn. Våre håpefulle læres ikke lenger opp til at kun en religion er korrekt. de lærer om forskjeller, og får toleranse inn med morsmelken. Jeg tror en tolerant skole er uhenværlig for å lære barna respekt for andre tidligst mulig.

Vi lever i en verden av rasisme og fremmedhat. Vi frykter det ukjente, og eneste måten å bekjempe det på er å bli kjent med frykten. Vi må lære barna våre om muslimer, homoer, ateister og folk som tror på grønne menn så tidlig som mulig. det er faktisk vi voksne som lager fordommene her. Barn er ikke født med fremmedhat. De lærer det av sine foreldre. Arvesynden, kan vi jo kalle det.

Her må skolen ta et tak og bekjempe rasisme, mobbing og fremmedfrykt. Faget i seg selv er mye bedre enn det var den gang da, men jeg syns navn og innhold burde forandres litt. fra å hete kristendom, religion og livssyn syns jeg navn og emner bør forandres til religion, livssyn og etikk. Kristendom som en egen del i fagets navn oppfordrer lærerne til mer vektlegging av kristendommen. siden Norge ikke lenger er et kristent land (ja, det er et mindretall av kristne i Norge) burde alle religioner sidestilles. etiske temaer burde også taes opp i disse timene, uten at det stilles et fasitsvar til de etiske dilemmaene barna stilles ovenfor i diskusjonene. Temaer som homofili, mobbing og respekt burde være viktige i dette faget.

Å gå tilbake til "kristendomsfaget" fordi noen mener Norge jo er et kristent land, har jeg ingenting til overs for. Vi er tross alt et samfunn bygget opp av muslimer, ateister, buddhister, jøder og alt imellom her. Man kan ikke ekskludere barn og fortelle dem at deres religion ikke stemmer i Norge. skolen skal være et fint og lærerikt sted for barna, og intoleranse for lærerne skaper IKKE trygghet.

Skrevet

På videregående heter det i hvert fall religion, livssyn og etikk - så sikkert ikke lenge før det samme gjelder i grunnskolen.

Skrevet

ette innlegget syns jeg at var fasiende bra skrevet Rebel.

singnerer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...