volvo-mamma Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 huff litt depp og sur... har ikke gjort noe annet enn å spise mat med jern og tatt jern tabeletter i 8 uker nå ,men istede for å få høyere fretin så har jeg fått lavere... Det er under 6,men dama på lege kontoret ville ikke si hvor lavt...vet ikke hvorfor. Blod prosenten er fin fortsatt men godt ned til 12,5 fra 14.. Nå har jeg bytta jerntilskudd,tar den flytende,men den smaker blod Så har jeg masse halsbrann og det hjelper ikke på.. Levrpostei ol sammen med halsbrann er ikke noe kult... jaja ingen fare for at jeg legger på meg masse i dette svangerskapet...er i uke 25 og har lagt på meg 4 kg...heldigvis har jeg noe å overvintre på. Jeg vet at det ikke er bra med lavt jern lager,men når er det kritisk i forhold til svangerskap og fødsel?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Bare for å si en ting først.Hvis de har tatt jernlager av deg så sent som i uke 25,så kan de ikke stole på den. Legen min forklarte noe slikt som at den blir på en måte utvannet ut over i svangerskapet. Babyen din har det bra,du har blodprosent på 12.5 og det er jo bra,hvis den daler ned mot 8 tallet,kan du gå på sykehuset å få jern intravanøst,noe du jo kan forhøre deg om nå også,siden jernlager ditt tydelig er lavt,selv om en ikke kan stole helt på den målingen. Det som er faren med så lav blodprosent er deg selv,at du skal bli dårlig og ikke orke noe som helst osv,men den lille har det bra. Jeg har selv slitt med blodprosent og blodlager i alle år,og det er i alle fall dette legen har sagt til meg.Håper det gav deg noen menig. Lykke til videre i svangerskapet
volvo-mamma Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2008 nei jern lageret var på bunnen av normalen i uke 12 i uke 17 var den 7 i uke 25 var den under 6 Har gjennom hele svangerskapet spist kost som er jern rikt og som skal hjelpe å ta opp jern, men det er ikke neo synelige resulttater av både jern til skudd eller maten ejg har spist...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Sist da jeg begynte svangerskapet mitt var jernlageret på 7 og jeg hadde blodprosent på 11,7 . Det gikk helt greit hele veien,men da blodprosent kom ned på 8,fikk jeg jern på sykehuset. Er overbevist om at det ikke er noe fare for barnet,men det er ikke bra for deg,for en trenger jo blod i kroppen for å fungere. Normalen på jernalgeret er vel fra 16 tror jeg legen sa,eller rundt der,slik at jeg nå var innenfor nomralen,men ikke mere heller. Dumt at når en spiser jern så kommer ikke blodprosent opp. Grunnen til at jeg ikke tar opp jern er delt,jeg har små blodlegemer,som gjør det vanskelig å ta opp jern og så har jeg ulceriøs colitt,som sitter der i tarmen som en tar opp jern(regner legen med) og dermed tar den ikke så godt opp jernet i blodet heller. Har du fått målt hvor store blodlegemer du har,har du nok b12,folsyre osv,mye som kan gjøre at du ikke tar opp jernet som du skal.
volvo-mamma Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2008 har ikke fått målt de andre verdiene , tror jeg må be om det selv måtte det når det det kom til jern lageret... Får bestille en time over helgen... Det er det dumme med å ha en ung lege tror jeg, må tenke så masse selv.. hehe Takk for hjelpen og råd
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Er ikke kritisk i hele tatt fordi babyen tar det den trenger, slik at det er du som får lavt jernlager. Selv hadde jeg 1 i jernlager i forrige svangerskap, men Hb var grei. Det er den du må følge med på. Hadde mange diskusjoner med flere leger(jobber på sykehus) ift til dette i svangerskapet, og alle var enige om at barnet tar det den trenger og du lider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå