Gå til innhold

Oslo-mor, her er oppskriftene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spinatpai:

Tin butterdeigplater og kjevle ut, del hver i tre på tvers.

Stek løk gyllen i smør, putt på en pose spinat (fersk må klippes opp i mindre biter, frossen er jo enkel) og surr den bløt med løken, et hakka hvitløkfedd, salt og pepper.

Herfra: to muligheter.

1.Rør sammen spinatgreia med Snøfrisk. Legg ei skje spinatgugge på ene halvpart av hver butterdeigbit, brett andre halvpart over og klem sammen sidene

2. Ikke rør sammen med noe som helst, men legg spinat på bitene, riv ost over, brett sammen.

.

Pensle med egg

Stek på 200 i cirka ti minutter, eller til de er fluffete og gylne.

Rosmarintomater:

2 barneskjeer vann og 50 g melis i ei gryte, varm opp til melisen smelter.

Hell oppi trekvart dl olivenolje, rør sammen.

Putt oppi 400 g cherrytomater, 10 skrellete hvitløksfedd, en finhakka liten tørka sinna-chili og fire-fem kvister rosmarin

La småkoke uten lokk fem minutters tid, rør av og til så ikke rosmarinen setter seg fast i bunnen.

Avkjøl og server med godt brød til å dyppe.

Hva var det siste du spurte om, tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, dipp (til grønnsaker, eller hva som helst)

1 beger lettrømme

1 ts sterk karripulver

1 ss dijonsennep

salt, pepper, litt sukker

1 ss olivenolje

litt finhakka rosmarin

Namme!

Skrevet

MMMMMMM,så utrolig digg! Dette skal lages meget snart:-), skal selvsagt ikke glemme å nevne opphavskvinnen.

Så snillt av deg å huske på en hungrig Oslo-mor, he-he.

Er karrien fra innvandrer-sjappe forresten?

Skrevet

Nei, den er fra Sri Lanka-naboene, så vidt jeg husker, men den er helt sikkert utbyttbar. Det har sine fordeler å ikke bo på landet.

Skrevet

Forresten legger jeg inn kyllingkjøttbollene også, i denne dugnadstid:

ei pakke kyllingkjøttdeig

blandes med salt, pepper, hakka hvitløk, hakka chili og en generøs neve revet parmesan.

Stek på middels varme seks-sju min på hver side.

Skrevet

Hoi!

Tusen takk så bra, ser de er uten egg også og det passer vår lille eggallergiker fint.

Gjør jo ingenting at jeg har kyllingkjøttdeig i kjøleskapet etter tilbud på Meny, nå skal jeg virkelig imponere med masse småretter, meze eller hva det heter...

Hvis jeg nå klarer å bake arabiske pitabrød til dette, så blir det fest i heime n!

Mon tro om hummus smaker godt til kyllingkjøttbollene...Selv om jeg heier på karrri-og rømmedippen, men hvem sier at det ene ekskluderer det andre, ingen i dette huset iallefall, he-he.

Skrevet

Hehe, jeg var nemlig også på Meny i går, og i og med at småretter er min faste løsning på selskapelighet ble jeg inspirert til å prøve (før har jeg bare tenkt at det HØRES kvalmt ut, "kyllingkjøttdeig").

Jeg droppa hummus fordi jeg har spist det så mye i det siste, og fordi det er så sinnsykt mettende og jeg gjerne ville at mest mulig av flest mulig retter skulle spises opp. Ellers er jeg enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...