Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det har vært MASSE skriving om dette, men jeg lurer for det :P Har så innmari lyst å kose meg med ost og kjeks sammen med sambo i morra, men hva slags oster kan jeg spise ? Tittet på Brie o.l. i butikken og alle ostene er jo pastoriserte.... Spurte JM om jeg kunne spise muggost, men fikk liksom ikke noe skikkelig svar bare at faren er MINIMAL... men HVA KAN JEG SPISE AV OSTER I MORGEN KVELD???

Tusen hjertelig takk for svar ;) GOD HELG !!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo alltids spørre i ostedisken. De bør vite dette og kunne hjelpe deg.

Skrevet

Må du kjøpe ost fra disk da, det finnes jo masse god smøre-ost.. Blir kanskje ikke helt det samme, men det er ihvertfall trygt for babyen.. Jeg har hørt at man skal holde seg unna muggoster på lik linje med rått kjøtt.. men JM sier sikkert litt forskjellig..

Skrevet

Du kan helt trygt spise alle "harde oster", som brunost, gulost osv, samt alle smøreoster (philadelphia, tubeoster osv) - såfremt de er pasteurisert, og det er stort sett alle oster i Norge.

Det det har vært så mye snakk om i det siste, bla på grunn av dødsfall, er såkalte myke oster, som brie, muggoster osv. Selv om disse er pasteurisert, kan det utvikle seg listeria i osten mens den ligger i kjøleskapet. Det betyr at selv om pasteuriseringen i produksjonen(oppvarming til over 70 grader) tar knekken på en evt listeria, kan listeriaen oppstå igjen mens osten ligger i kjøleskapet. Når det nærmer seg utløpsdato, kan det derfor i teorien være at listeriainnholdet i osten er blitt så høyt at det kan være farlig. Det er ganske liten sannsynlighet for at noe slikt skal skje, men det skjedde altså likevel i fjor at tvillingfostre døde pga dette.

Rådet fra mattilsynet er derfor at om man skal spise slike oster, bør de spises ferskest mulig. Sjekk derfor at det er lenge til utløpsdato!

Når det gjelder muggost, skal visst ikke "muggen" i seg selv være farlig, men det samme med listeriafaren gjelder her, de bør spises så ferske som mulig. (Mugg på gammel mat er selvsagt noe annet, og skal ikke spises;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...