Gå til innhold

Babymat- kan jeg ha krydder i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er fire og en halv måned og har kraftig melkeallergi og atopisk eksem. Reagerer også når jeg har spist sitrus med magevondt og økt eksem. Jeg ammer det jeg kan, men har ikke nok melk, så han får Nutramigen i tillegg. Barnelegen sa at det var bare å begynne med fast føde, men at vi skulle holde lillegutt unna egg, fisk, nøtter og erter melk det første året, i tillegg til kumelk selvfølgelig. Vil i tillegg vente litt med gluten da jeg har cøliaki og det er cøliaki i familien.

Vil gjerne lage noe barnemat selv, og lurer på om jeg kan blande noe krydder i grønnsakmosene jeg lager? Salt vet jeg jo er bannlyst, men kan han få hvitløk og muskat for eksempel? Er det noen krydderier som allergiske barn bør holdes unna? Hva med små barn generelt, er det fritt fram for litt krydder, bortsett fra salt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har iallefall elsket hvitløk fra de var knøttsmå..

Skrevet

er vel ikke skadelig men unødvendig. små barn gar sterkere smaksløker enn vi har så maten smaker mer for h*n

Skrevet

alt krydder unntatt salt er ok. mange er redde for sterke krydder, men det er bare en tilvennings - eller smakssak. jeg bruker mye kardemomme, karve, fennikel, koriander, kanel, paprikakrydder i barnemat (og da liker jeg babymaten selv også). hvitløk er også et must, da.

Skrevet

Krydder er bra. Smaker godt, du trenger ikke ha mye i heller:) hvitløk er jo veldig godt.

Skrevet

Barnet bør også lære seg å like de enkle smakene.

Ikke venne seg til at alt smaker kraftig :)

Det som er det negative med krydder er jo at det blir en vanesak.

Bare se på oss voksne. Vi blir så vant til det at vi bruker bare mer og mer med tiden.....

Ser det helt klart på feks mannen min. Synest han krydrer mer og mer for hver mnd som går jeg.

Krydder og ketschup er noe vi stadig må kjøpe mer av!

Skrevet

Men det er da ikke noe galt i å like mat med krydder (selv om det blir en vane)!

De fleste krydderurter er jo kjempesunne.

Salt og ketchup er jo helt andre saker, men krydder gjør det jo ikke no å like.

Skrevet

ikke nødvendigvis alle på en gang, da

Skrevet

Ha ha, jo alle på en gang bare for å gi babyen en skikkelig psykedelisk smaksopplevelse. :)

Skrevet

faktisk får ungene BARE krydder, ikkeno' annet ;-P

Skrevet

brukte mye provence krydder,pizza krydder...

det er jo bare tørket urter...

og når du varmer opp maten kan du ta en liten klatt smør i maten,det og gir god smak..

Skrevet

Det er ikke noe galt å like det!

Men det har et veldig "mye vil ha mer, og mer" preg over seg.

Akkurat på samme måte som en kan få over alkohol, sjokolade osv.

For en baby som synest at smaken av en kjedelig potet enda er spennende er det jo litt unødvendig.

Hungeren etter krydder vil jo komme senere.

Min personlige mening er at det er helt unødvendig.

Maten vår smaker jo egentlig fantastisk uten. Bare en ikke er vant til at det skal smake "fargerikt".

Babyens første smaksmåltid går jo ut på potet, kålrot, gulerot osv.

Det smaker jo så innmari godt i seg selv. Ikke potet da, det smaker jo ikke noe for oss som har smakt mye gjennom livet. Men alt det andre. Hvorfor kaste bort all den gode smaken med en gang....

For min del blir det som å skulle gi godteri til et barn som enda ikke vet hva det egentlig er for noe.

Skrevet

Good times ja. Litt tørt kanskje.. men men.

Skrevet

er snakk om 4,5 mnd. gammel baby. Jeg hadde startet med enkle smaker- grønsakspure, mais først , fruktmos og bær etterhvert og senere tilsatt mer smak dvs. krydder

Skrevet

Søk på kryssallergier, jeg tror du burde vente med kardemomme og muskat ut fra de andre "forbudene" du nevner, men jeg kan huske feil eller det kan være flere typer krydder som du burde vente med. Ellers er ferske krydder fint å bruke, for det blir ikke like konsentrert smak som når det er tørket. Gutten vår elsker for eksempel basilikum og persille. Ellers er løk og hvitløk i fornuftige doser veldig nam nam.

Skrevet

Jeg har aldri synes poteter f.eks. smaker noe fantastisk godt. Men med hvitløk i mos kan jeg klare å presse det ned.

Jeg ga heller ikke babyen store mengder krydder de første mnde den fikk fast føde, men etterhvert som den fikk middager og mer skikkelig mat så fikk den slik mat vi spiser hos oss. Det er jo mest hensiktsmessig at det er den maten han liker.

Skrevet

hvitløk er fint å starte med...god smak og sunt...fersk vel og merke!! De andre kan man vente litt med, basilikum er et godt og mildt krydder, timian også..og spisskum..

Skrevet

Jeg laget all babymat selv når lillegutt var baby. Brukte krydder ja!

Friske krydderurter som basillikum, timian og gressløk.

Fersk hvitløk. (husk atr hvitløk kan være sterkt til magen om man ikke er godt vant, så begynn i de små)

Løk og tomat er også godt for smaksløkene og imunforsvaret ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...