Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med bæresjal og ringslynger fra f.eks lotusbarn.no? Ble anbefalt det, og ser jo behagelig ut, spesielt for barnet.

Setter pris på å høre hvis det er noen som har erfaring med produktene :-) I så fall må jeg kjøpe før sommeren, Har vanlig bæresele fra forrige gang, men var ikke helt fornøyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har elastisk sjal og syns det er en kjekk ting. Man går gjerne med det hele dagen og kan stappe ungen inn og ut. Man kan bære barnet i det lenge om gangen uten at det er ille for barnet eller ens egen rygg. Har hørt at en bør gå over til vanlig sjal (ikke elastisk) når barnet blir over et visst antall kilo. Dette pga elastiske sjal kan bli mer saggete med tida.

Slynge er vel sånn som man slenger over den ene skuldra? Tror ikke det er like bra for ryggen, men antar at en ikke bærer så lenge om gangen i disse.

Mange som skryter av mei-tai.

Jeg kontaktet ei dame på tettinntil og fikk henne til å demonstrere ulike bæredingser for meg og venninner med baby. Gjør det du også, da vel.. :-)

Skrevet

Jeg har bare erfaring med Mei Tai og lommeslynge. Lommeslynge og ringslynge er fint for nyfødte og noen måneder fram i tid, men blir fort tungt.

Mei Tai kan du bruke helt fra fødselen av (da sitter baby i froskestilling mot magen din) og fram til barnet er 3-4 år. Jeg bærer mest på ryggen med Mei Tai'en nå, fordi lillegutt er så stor (8 mnd).

Jeg kjenner folk som har vevd sjal, og de skryter kjempemasse av disse, fordi det er så mange forskjellige stillinger, og man kjenner ikke at man bærer. Litt mer arbeid å øve seg å ha på, men når man kan det, går det av seg selv. Det gjelder for alle typer bæretøy da :)

Lykke til med valget ditt! Bæring er deilig!

Skrevet

jeg har MaM Eco (kjøpt hos www.krusedull.net) og er storfornøyd! Sjalet er elastisk og kan brukes fra fødselen. Lillemann er snart 7 mnd og det fungerer fortsatt som det skal fordi hampefibrene gjør sjalet mer stødig enn om det bare hadde vært bomull.

Har også et Babylonia BBslen (vevd sjal) men er ikke like glad i dette da det er mye større, tyngre og mer strevsomt å knyte på seg. ..men blir vel nødt til å gå over til dette innen høsten allikevel.

Har også en ringslynge og vil ikke anbefale det som hoved-bæretøy. Vanskelig å finne en god stilling for babyen og utrolig ubehagelig å få all vekten på den ene skulderen. Ringslyngen er dog et fint hjelperedskap for hoftebæring i korte perioder her i huset. Veldig lett å ta av og på, så den funker fint mellom bilen og handlekurven o.l.

Anbefaler på det sterkeste MaM Eco elastisk sjal av hamp og økologisk bomull. Det er både etisk forsvarlig og kvalitetsmessig supert.

Skrevet

Elastisk sjal er veldig mykt og deilig til de aller minste! Kan brukes i flere stillinger og babyen kan både sitte og ligge. Mange syns også det er lettere å lære seg elastisk enn vevd sjal. Altså at det senere vil være enklere å gå over til vevd om man først har brukt elastisk. Men jeg vet ikke jeg, mange kjøper vevd med en gang også, og syns det funker supert. Vi kjøpte først elastisk deretter vevd. Elastisk kan man i teorien bruke til 12 - 18 mnd, men jeg syns at skal du bære over lang tid bør du bruke noe annet allerede ved 4 -5 mnd, så da må man kjøpe noe nytt.

Vevd sjal kan brukes lenger enn elastisk (til 3- 4 år), da det ikke er vekten på barnet som stopper, men størrelsen. Man kan bære på mage rygg og hofte. Babyen kan både ligge og sitte.

Mei tai veldig enkelt å lære seg og er raskt og greit å få av og på også er det veldig greit når sjal er for varmt. Personlig så liker jeg best sjal i starten, syns pittesmå babyer ligger så godt støttet opp i sjal.

Formsydd sele er som en mei tai bare med klipser og ikke noe knyting i det hele tatt. En slik er mannen her i huset sin favoritt.

Ringslynge er greit for korte bærestunder, inn og ut av bil osv. jeg klarer ca 30 min med jenten vår på 10 mnd. Skal man bære lenger bør man velge noe annet som fordeler vekten på begge skuldrene. Men ringslynge er ganske pent da, vet mange bruker det til fint.

Lykke til med valget! Inne på tettinntil.no finner du mye info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...