Lykketone Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har kjøpt et nett ferske blåskjell i kveld. Kan vi spise dem i morgen eller må man spise dem opp så fort som mulig? Har noen opskrifter på tilberedning?
*ale* Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Ville spist dem i kveld, men så er jeg sånn som helst plukker selv rett fra fjæra:) Ha litt hvitvin, noe hvitløk, sjalottløk og annet snadder i en kasserolle, og damp skjellene over til de åpner seg... Er noen av skjellene åpne, bank lett i dem, hvis de da ikke lukker seg så kast. Skjell som ikke åpnes over varmen skal også kastes.. Server med hva du vil, jeg bruker bare godt brød og hvitløksdressing..
ApriIbaby Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 De skal spises innen en uke etter at de er plukket. Det står preget i det hvite båndet på posen datoen de er plukket. det er også viktig at alle lever når dere skal bruke dem. det finner du ut ved å skylle noen av gangen i kaldt vann. De som ikke lukker seg helt da banker du litt på. Lukker de seg ikke da heller må de kastes. DET ER VIKTIG AT DU GJØR DETTE!!!! De som lever: Ta ca 1-2 dl hvitvin i en kjele med et par knuste hvitløksfedd. Bruk STOR kjele. Kok på full fres i ca 5 minutter til de har åpnet seg- Ikke kok mye lenger enn det for da får du viskelær. Server med loff og smør. namnanm
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Du kan sikkert ha de i kjøleskap til imorgen, sjekk om det står dato på. Jeg har spist dette ikveld:-) : Freser litt hvitløk i olivenolje, ha over ca 1 liter vann, gjerne med litt fiskebuljong og en skvett eller to med hvitvin. Løs opp 1/2 -1 ts safran i vannet når det koker. Ta kjelen av platen, ha opp i blåskjellene (skrubb og vask dem først), sett på lokket, la det dampe til de fleste har åpnet seg, ca 2-3 minutter. De skjellene som ikke åpner seg da, må du kaste. Du kan nå ta skjellene ut av kraften. Hvis du tilsetter et beger creme fraiche i krafta og lar det småkoke under omrøring i ca 10 minutter har du nyyyydelig suppe til.
Lykketone Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2008 Tusen takk for gode tips! Namme-namme-namm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå