Gå til innhold

Hvordan løste dere det praktisk da nr 2 kom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lagt inn på Ullevål til observasjon og skal ha ks til uken, men nå river og sliter den dårlige samvittigheten ovenfor 2 åring i meg:(

Han har vært hjemme med meg helt til han ble bhg-gutt for 2 mnd siden, ny hverdag som har gått både bra og litt dårlig. Men nå har har tilpasset seg fint endelig.

I dag har vi sendt ham til mormor og morfar for helgen og han elsker å være hos dem, og de kom innom meg på sykehuset for at jeg skulle få si hade til ham. Han så meg på 7-8 meters avstand og kom løpende mot meg og kastet seg i armene mine mens han ropte mamma om og om igjen, tårene bare trillet hos meg.

Men da jeg snakket med han på telefon i ettermiddag ble han helt rar og taus og sa bare mamma så sårt som jeg aldri hadde trodd han kunne:(

Og nå skal vi få nr 2 på onsdag, og han får jo en litt annerledes hverdag i starten med besteforeldre som henter i bhg fordi jeg blir jo på sykehuset hele neste uke og når han ser igjen mamma'n sin er det en liten baby som han skal dele meg med, og jeg kan ikke engang løfte ham på ukesvis:(

Hvordan løste dere det? Og hvordan tok eldstemann det? Hvordan skal jeg gjøre det mest mulig skånsomt for lille? Han er i utgangspunktet veldig sjalu og vant til å ha mamman sin for seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde litt det samme.

Jeg ble lagt inn for å starte fødsel, men den kom ikke i gang. Eldste på 2 1/2 var i barnehage på dagen og ble de 2 første dagene hentet av venner av oss, som hadde henne til overnatting.

Dag 3 skulle hun til ett familiemedlem, men da fikk vi tlf om at vi burde møte henne da hun hadde vært lei seg i barnehagen. Vi dro fra ullevål og møtte henne, da hadde jeg store smerter og var nok i gang med fødsel, selv om jeg ikke helt skjønte det selv. Vi var der til hun skulle legge seg, da hadde jeg rier og var utslitt. Pappan tok seg mest av henne da. Vi vurderte å ta henne hjem med oss, men lot være. Det er vi glad for.

Hun var lei seg når vi dro, men godtok det da familiemedlemmet som hadde henne lagde til boblebad og stor fest for vår datter på 21/2 år. Pappan og jeg dro hjem. Avtalen med ullevål var at vi skulle ta vannet neste morgen. Jeg var utslitt og fødselen startet opp om kvelden. Det ble styrt fødsel og vi rakk såvidt til bake til ullevål. Jeg hadde pressrier på motorveien og barnet ble født rett etter vi kom frem. Vi rakk ikke parkere bilen engang.

Mormor overtok pass av eldste, hjemme hos oss. Det nyfødte barnet trengte litt ekstra oppfølging og vi måtte bli på ullevål en uke. Pappan dro da hjem etter barnehage og hadde henne med på besøk ett par ganger, ut over det passet han på henne. Netter og dager var han med oss på ullevål og mormor passet eldste.

Når vi kom hjem var vi slitne, men bevisste på at nå måtte vi fokusere på eldste. Vi lot huset flyte. Konsentrerte oss om barna. Eldste ble levert sent og hentet tidlig. Det gikk bra noen uker, så reagerte eldste big time. Hun nektet å sove. Hylte og skrek. Dette var vi forberedt på. Vi var rolige, men fulgte regler vi satte. Ikke gøy!

Sakte men sikkert gikk det seg til, men vil slet. Eldste hylte og vekket minste og huset fløyt over av rot. Vi var slitne. Det gikk ett par mnd. Vi var toølmodige, men satte grenser for eldste. Plutselig ble alt super bra! DEILIG!!!!

Nå er eldste snart 4år og yngste snart 1.5 år. De er beste venner og livet går på skinner.

Forbered deg på litt jobb, konsentrer deg om det viktigste. Dette løser seg. Du kan ikke være alle steder hele tiden, så konsentrere deg om det du må der og da.

Vi bekymrer oss for mye, motgang kan vi ikke beskytte barna oss for, men vær klar for å være så godt du kan til stede.

Dette ordner seg! Lykke til!

Skrevet

Hei, tusen takk for at du delte deres erfaringer. Forstår godt at dere har vært slitne altså!!

Vi er fryktelig spente her nemlig, spesielt fordi han er så vant til å ha meg helt for seg selv.

Har vel tenkt til å prøve å levere ham selv på mandag før jeg drar til sykehuset igjen, og hente ham tirsdag så jeg får stelt og lagt ham selv sånn siste dagen med bare ham. Men så blir jeg jo borte minst fra tirsdag kveld til lørdag tenker jeg, så det blir mye på pappa'n her. Heldigvis er han nestbest etter mamma, og barnehagen er han jo vant til nå så da blir vel ikke forandringen såååå stor før vi plutselig er 4 stk. Og heldigvis har vi hele påsken bare oss, håper det hjelper litt...

Men takk gud for permisjon fra obsposten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...