Gå til innhold

Noen som har erfaring med barn med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt tilbudt å jobbe med ei jente med autisme, men har ingen kunnskap om denne diagnosen. Har lest litt på autisme foreningens sider, men lurer på hvordan det vil være å jobbe med en jente som har denne diagnosen? Jobben går ut på å følge jenta hele dagen, både på skolen og sfo. Kjempefint om noen vil dele sine erfaringer, da jeg er usikker på om jeg som sosionom vil være rett person i en slik stilling...:)

Takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mye erfaring med barn som har autisme. Vet ikke helt hva jeg skal si men en ting jeg alltid har i hode er at også alle med autisme er forskjellige å når du har lært personen å kjenne vil du fort finne ut av ting. Gjør med de som med andre, men man må forstå at de ikke er på samme nivå som andre spesielt når det gjelder de sosiale kompetanse. Å ja du er rett for jobben, selv om du ikke har noe erfaring får du det fort, om du vil ha noen tips er A.R.T er godt opplegg.

Lykke til det er inspirerende

Skrevet

Er fadder til en liten autist som har fast assistent i bhg. De får god opplæring, etter en liten kamp med kommunen. Kommer an på hvor "alvorlig" diagnosen er, men en følger opp det opplegget som er lagt rundt barnet. I starten er det sikkert litt slitsomt, men etterhvert ser en hva som fungerer for barnet. Viktig med klare rammer og rutiner, da blir de ofte roligere.

Kanskjer noen her som jobber med autister som kan si litt mer. Når vi skal ha mitt fadderbarn her må han vite hva som skjer, dørene må være åpne i hele leiligheten (han får klaustrofobi om stedet er lite) og vi lar han ofte være i fred til han selv tar kontakt. Han er svært "inne" i seg selv. Liker å være ute hele dagen:)

Skrevet

Jeg har masse erfaring med barn med diagnose autisme. Har jobbet med autisme i en god del år. Det jeg kan si er at det er veldig krevene og følge et barn med denne diagnosen en hel dag. Nå vet jeg ikke hvilken grad hun har autisme da det finnes veldig store forskjeller. Selv jobbet jeg en periode med en gutt i 1. klasse som var autist. Han fulgte jeg i timene på skolen, friminuttene og på SFO. Var den tyngste jobben jeg noen gang har hatt. Så jeg håper du er forberedt både fysisk og psykisk.

Jeg er personlig litt imot at man skal jobbe så lange intervaller med en bestemt unge med denne diagnosen. Faren er at man rett og slett sliter seg ut. Det kreves så mye av deg som person, at man trenger litt tid både til forberedelser, kontakt med andre lærere/assistenter for å holde ut... Men dog, vi er alle forskjellige og takler ting på forskjellige måter.

Jeg vet ikke om en sosionom har de riktige forutsetningene, men absolutt verdt og prøve om du er gira på jobben!:) Det er utrolig lærerikt og det gir deg mye glede! Det er det som holder folk oppe når man jobber med barn og unge med spesielle behov.

Det var i allefall noen ord fra meg:)

Skrevet

Tror nok de faglige utfordringene for en sosionom kan bli små i en slik stilling. Man blir lett "assistent" i slike 1-1 relasjoner i skoleverket. Men for all del, noen skoler får det til og verdsetter andre høyskoleutdannede enn lærere. Hopp i det og prøv et år, så merker du fort om du trives. Du får sikkert permisjon fra din nåværende stilling om du er i jobb. Er selv vernepleier og ble tilbudt en liknende jobb, men takket nei fordi jeg var eneste høyskoleutdannede uten lærerutdannelse noe som ville isolert meg faglig

Skrevet

Autisme kan jo arte seg utrolig ulikt fra person til person, så mye kommer jo an på denne jenta og hvilket funksjonsnivå hun har. Jeg har jobbet med autistisk ungdom, og det var utrolig spennende, givende, krevende og utfordrende. De jeg jobbet med hadde et stort spenn når det gjaldt språk, ferdigheter, "stimming", selvskading og utagering, men felles var at det gjaldt å være 100% tilstede og helst i forkant av alt som skjedde. Rutiner og forutsigbarhet var alfa og omega, det samme med klar kommuniksjon (enten verbal, tegn til tale eller med pictogrammer).

Jeg vil tro at du får en del opplæring som er rettet mot denne jenta av noen som kjenner henne godt. Jeg tror i grunnen hvem du er som person har mer å si for om du passer til denne jobben enn hvilken utdanning du har, men du kan sikkert dra nytte av bakgrunnen din.

Om du har lyst, og i tillegg har en god porsjon tålmodighet og humor så ville jeg prøvd, hvis jeg var deg!

Skrevet

Tusen takk for flotte svar!:) Jeg tror nok stillingen kan være veldig spennende, men det blir en stilling som den du beskriver Lucy79, og jeg tror det kan bli veldig tøft sånn sett. Er vel derfor jeg er litt skeptisk også... På den andre siden er det jo kjekt å få noe å "bryne seg" litt på.

Dersom jeg takker nei til denne jobben er alternativet enten ungdomsinstitusjon eller saksbehandler i barnevernet/sosialtjenesten...

Skrevet

Jeg jobber på denne skolen nå med en elev med adfersproblemer. Blir jo en assistentstilling (med sosionomlønn) og jeg får ikke utviklet meg som sosionom. Men det er jo mange fordeler ved å jobbe i skoleverket da. Bl. annet ferier ol.

Er veldig ambivalent i forhold til dette jobb greiene nå, og klarer ikke bestemme meg for om jeg skal bli på skolen eller finne noe annet. Men sannheten er jo at det er ikke veldig gunstig å være den eneste med sosialfaglig bakgrunn på en skole, spesielt siden jeg er relativt nyutdannet .

Skrevet

Tøft vil det helt sikkert bli, men er du innstilt nok og vil ha noe å "bryne deg på" som du sier er det bare og hoppe i det!:) Du kommer uansett til å lære masse, både om deg selv og barnet.

Viktigste er at du vet du vil.

Masse lykke til uansett hva du finner på!:)

Skrevet

Takktakk..:) Skal få mer info ang hva denne jenta sliter med til uka, men greit å få noen innspill før den tid!

Skrevet

Jeg har jobbet med to barn med sterk autisme og de var veldig forskjellige fra hverandre. og har vært borte i de med autisme som er helt fungerene som "normalt." og derfor klarer seg selv. Så er vanskelig å skulle klare å gi råd om denne sykdommen.

Eneste jeg kan si at jeg fant slikt arbeid veldig utfordrene og givenes.

Så hvis du liker utfordringer og vil gjøre det du kan for at jenta skal få en bra og tilrettelagt hverdag så passer du sikkert til denne jobben. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...