Gå til innhold

Brev fra NAV- aktivitetskrav ved sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det nav mener nå, herregud jeg er så møkk lei den firkantede og selsome etaten NAV!!!!!! Har bekkenløsning og vansker med å bevege meg og får brev om at jeg må jobbe for å fortsatt få sykepenger?? Det er jo en grunn til at man ikke kan jobbe da?! Aktivitetskravet gjelder ikke dersom sykdommen gjør at du må være helt borte fra arbeidet, står det, hvilket jeg antar dete r opp til legen å avgjøre.

Noen som har erfaringer å dele om denne situasjonen så blir jeg glad:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare pass på at legen skriver de rette tingene!

Skrevet

du får legen din til å skrive en bekreftelse om hvorfor du er sykemeldt og ikje kan være i jobb... så har du krav på sykepenger.... så det er ikje verre enn det.... :o) iallefall det jeg måtte gjør :o) håper det ordne seg for deg :o)

Skrevet

Legen din må fylle ut sykemelding del II og sende denne til NAV. Der skriver han evt. at det er medisinske grunner til at du ikke kan være i arbeidsrelatert aktivitet. Kan hende du også må fylle ut en oppfølgingsplan med arbeidsgiveren din. Husk at dette er et standarbrev som NAV sender ut til alle sykmeldte, det er tross alt ikke beregnet på gravide. Hensikten med brevet er jo å hindre at du som sykmeldt blir gående for lenge hjemme hvis du ikke må. Så lenge du er gravid og det er medisinske grunner til at du ikke er i arbeid, er neppe du en som NAV har planer om å bruke masse ressurser på å få i aktivitet frem til fødselperm.

Skrevet

Hei.. ja skvatt litt til jeg også.. hadde bare vært 100prosent sammenhengede sykemeldt i to uker åsså får jeg dette... De er virkelig ivrige NAV.. legen min fylte ut den medisinske årsaken på del 2 og sendte inn til nav. Sto pga ryggproblemer og går til fysio! jeg er i uke30 og kommer til å være sykemeldt til permisjon.

Skrevet

Dette er eit standardbrev som vert sendt ut til alle for å informere om lovverket. Viss du har helseproblemer som gjer at du ikkje kan vere i aktivitet, så er det jo ingen fare. Ingenting å hisse seg opp over. Det står bl.a. noko slikt som "det kan hende dette ikkje gjelder deg". Når legen har fyllt ut sjukmeldingskjema 2, så skriv han/ho at du ikkje skal vere i arbeidsrelatert aktivitet. Dermed er det dokumentert.

Det er mange som trur dei kan nekte å vere i aktivitet når dei er sjukmelde. Då er det vel greitt å få info, og høve til å gjere noko med det framfor å bli fråtatt retten til sjukepengar.

Skrevet

OK, tuusen takk for svarene:) Da regner jeg med legen min skriver det som trengs for denne sykmeldingen.. Er tross alt bare 6 uker igjen til permisjonsstart og kan enkelte dager knapt gå, så det ordner seg vel. Har bare NAV sså veldig oppi halsen for tiden, de er så vanskelige i mange tilfeller. Men da regner jeg med det ikke er noe å tenke på.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...