dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Du skulle aldri svart meg...hehe. Men det står her: strikk til det gjenstår 2 m, lag 1 kast, strikk 2 r. Men når man har laget 1 kast er det jo bare 1 maske igjen..... Hmm.....
persillelille Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er ikke mammaen til prinsen da....men svarer allikevel jeg :-) Når du tar et kast på pinnen strikker du ikke noen av de maskene du alerede har. Du legger rett og slett tråden over pinnen og lager en ny maske før du fortsetter. Når du strikker denne masken neste gang får du typisk et hull under maskenKast er vanlig når du f.eks. skal lage knappehull, eller når det er huller i møsnteret du strikker. Sjekk denne linken: http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm her kan du se hvordan du strikker flere forskjellige typer masker :-)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2008 Ja det skjønner jeg,men det står at jeg skal strikke pinnen til det gjenstår 2 masker, lag 1 kast,strikk 2 r. Men assa når jeg har strikket 1 maske og samtidig 1 kast såer det jo bare 1 maske igjen... Får ikke strikket 2 rett da. Er det jeg som misforstår?
persillelille Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Har du bare to masker totalt da? Hvis ja, høres det ut som du er ferdig....for en stund siden og burde dobbelt sjekke i oppskriften om du skal felle av? Hvis du derimot har f.ex. 10 masker totalt på pinnen. Strikker du først 8 masker vanlig. Da sitter du igjen med 8 masker på høyre pinne og 2 på venstre. Deretter tar du et kast på pinnen. Dvs.du legger bare selve tråden (ikke strikk) over høyre pinne. Du har da fremdeles 2 pinner igjen på venstre side, som du nå kan strikke ferdig...... Beklager hvis jeg misforstår helt og dette er litt vel detaljert :-)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 høres ut som du har fått god forklaring her egentlig, vet ikke hva jeg skal legge til, hehe... skulle aldri svart deg nei, hehehe.. glad får og kunne hjelpe vettu:)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2008 Rettsiden: 1 r, ta 1 m løs av p, 1 r, trekk den løse m over, strikk til det gjenstår 2 m, lag 1 kast, strikk 2 r. Er det siste jeg lurer på. Om jeg skal strikke til det er 2 maske igjen på pinnen,skal strikke en med kast så er det bare 1 maske igjen og strikke rett,ikke 2....
persillelille Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Høres ut som om du strikker en hjelm/djevelue/hjallislue (kjært barn har mange navn) til babyen. Super lue :-) Det som er med denne luen er at du strikker slik at kantene på en måte blir skrå for å få til spissene som skal ned i pannen, og over ørene. I begynnelsen av pinnen her feller du derfor av en maske (ta 1 m løs av p, 1 r, trekk den løse m over). På slutten av pinnen legger du til en maske, slik at det til slutt forblir like mange masker på pinenn. Kastet gjør du altså for å legge til en maske.Igjen, når du tar et kast på pinnen så strikker du ingen av maskene, bare legger tråden en gang over den høyre pinnen før du fortsetter å strikke de gjenværende maskene.....Men, det spiller egentlig ingen rolle hvordan du gjør dette, dvs. hvordan du får denne ekstra masken...ved et kast eller på annen måte.....bare du sitter igjen med totalt like mange masker på pinnen, som når du begynte.......Hvis du gjør det er du på rett vei :-) Jeg v et egentlig ikke hvordan jeg skal forklare dette bedre så: Hjelp! Mammaen til prinsen06!!!! Lykke til!! Det blir en kjempe fin lue til slutt. Det lover jeg iallefall. Begynte selv å strikke til første baby, uten å ha strikket siden barneskolen! Fikk det til etterhvert da og synes det er kjempe artig nå.Er jo så mye fint å strikke til de små :-)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2008 Ok,så den rette masken jeg strikker med kas er en av de 2 rette.... Greit...hehe.Da skjønner jeg. Er ikke greit. Er forresten en sånn lue du snakker om ja.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare dette bedre så: Hjelp! Mammaen til prinsen06!!!! hehe... jeg syntes du gjorde en god jobb jeg.. derfor jeg ikke viste hva mer jeg skulle legge til da... men jeg må si jeg datt av litt, får det står strikk til du har 2 masker igjen, lag et kast og strikk de 2 rette? selvom du lager et kast, så har du jo fremdeles 2 rette igjen?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2008 ja kan si det sånn,men tror det gikk bra. Men nå sitter jeg fast igjen...hehe. Men skal ikke mase mer. Får vel vente til mor kommer hjem fra syden.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 det er ikke mas da:) er lov og spørre:) så bare spør du, svarer å godt vi kan;)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2008 OK,neste hinder...hehe. Fortsett å øke 1 m i høyre side på hver 4.p og felle 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm fra oppleggskanten. Er det samme hvor jeg øker og feller? På det andre har det stått hvilken maske dette skal skje på. Skal jeg fortsatt vri masken som er lagt til på neste pinne? Og hvis det skal være på hver 4. p så blir det jo annenhver gang rett og vrang pinne som de kaller det.Skjønner?
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 jeg har ikke noe erfaring med denne lua, men det står fortsett og øke/felle i høyre og venstre side,,, da tar jeg det som at du skal gjøre de ti enden på pinnen! så sant du hatt beskjed tidligre om om og vri masken,. og du ikke har fått noe annen beskjed skal du nok fortsette med det! ja det vil bli annen annehvergang på rett og vrang side...men det spiller jo ingen rolle..nå du strikker med 2 pinner vil du uansett ikke få noe rett og vrang side:)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 det som er viktig er du må øke og felle på samme side på hver pinne! du skal vri maska får da blir kanten penere!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 7. mars 2008 jepp,har funnet ut av det,men er litt skeptisk...hehe. litt merkelig form men...
enik<3M06&L08<3 Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 hehe.. den blir sikkert bra når den blir ferdig.. vist ikke er det bare øvelse som gjør mester vettu:)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 7. mars 2008 Nå er den ferdig. den ble ok,men tror jeg skal strikke en ny i gave...hehe. Ville ikke gitt den her til noen. Men en dag på soffan og en erfaring rikere...hehe. Nesten lønnsomt å være syk... Takk for hjelpen,nå er det natta!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 8. mars 2008 #18 Skrevet 8. mars 2008 bare hyggelig:) den neste blir sikkert helt fin:) men da har du jo lært noe idag da.) ikke verst det:) syk ja... god bedring da, og sov godt... nattinatt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå