alvis Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Har får tungt å puste. Puster med "hele seg", hele brystkassen. Ofte piper det når han puster og han kan hoste endel. Han puster hyppigt.
rosa og en blå Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2008 huffa kor eg maser om astmaen.. men syns ikke legane har gitt meg de svara eg trenger.. men som i natt (har tidligere inlegg her ogso) så hostet han med slim (slimet kom ikke ut) han mistet pusten i noen sekunder, peiva med hendene og virket redd og ende med et kraftig hysterisk skrikeafall som var umulig å trøste. dette gjentok seg i over en time.. sikkert 4-5ganger.. er det et astma anfall?
rosa og en blå Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2008 ja han pustet med skuldrene og magen og brystkassa.. det gjør han ofte... puste fort gjer han ogso når han er "frisk" og ikke trenger ventoline.. hva skal eg gjøre når han gjør slikt?
alvis Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Uff, det er vanskelig å svare på men astmanfall varer jo ofte en god stund. Jeg syns du skal bestille en time til lege og si at du vil ha svar på alt du lurer på og hvordan du skal hantere dette. Skriv ned alt på et papir så du husker det da du kommer til legen. Så må du stole på deg selv. Syns du det ser ut som han sliter med pusten, har mye slim han ikke får opp og at han sliter så reiser du på legevakten.
dansejentes mamma Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Med det slimet du forklarer er det kanskje noe annet. Men pipelyden i brystet er riktig. Det du kan gjøre er å holde øret inn til ryggen til gutten mens du hjelper han å puste ut. Hør etter pipelyden. Holde han rundt brystet og klemme lufta ut. Det er utpusten som er vanskelig os som gjer at dei føler dei mista pusten. Pusten vår virka på den måten at vi bruker muskler på å trekke pusten inn, men pusten skal sive ut av brystet når en slapper av. Under et astma anfall slapper ikke bronkiene av og lufta kommer ikke ut. Dermed er det ikke plass til mer luft når barnet trekker pusten igjen. Da får de gjerne panikk og situasjonen blir verre. Min bror hadde mye astma som barn. Han lå på magen med knærne under brystet og pusta mellom beina når han var skikkelig dårlig. Då får han trykk på brystkassa med knærne. Og om ungen ikke har astma, er det iallefall godt å bli holdt.
nickoline og supermann Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 piper og puster kort og fort. ser det som noen sier her godt på brystkassa. ansiktsfargen kan også forandre seg pga mangel på oksygen. hurtig puls...
rosa og en blå Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2008 okei. var dette eg lurte på kaltes "anfall". ja har har ofte anfall om natta då tydeligvis.. har alle sypt.. piper på utpust. takk for masse svar! ! eg skal ringe om mase på legevakta i kveld om dette skjer igjen!
nickoline og supermann Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 stakkar liten. kjøp middmadrass og allergivennlig dyne. putt den i fryseren i ny og ne. kan være alergisk mot midd!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 så er det vell utpustet du hørter det på med astma? at det virker "vondt" å puste ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå