Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Selvfølgelig ”verper” kvinner langt inn i moden alder. Det er derfor ingen nyhet at kvinner over 30 også får barn. Jeg undrer meg stadig over hvor fort vi glemmer vår historie. Nå forandres riktignok kvinners liv og deres historie av tiden de lever i, men vi behøver ikke å gå langt tilbake i tid for å finne kvinner som fikk barn helt fram til overgangsalderen. Mange var godt over 40 da det siste barnet kom. Dagens norske kvinner har mange valgmuligheter! Med kunnskap og respekt for sin biologiske klokke kan kvinner få til det meste. Kvinnekroppen er til å stole på. Det har den vist oss. Måned etter måned, år etter år, har kroppen trofast produsert egg. Etter som årene går vil den kanskje hoppe over en måned eller to, men så kan det plutselig komme et egg igjen. Det er ikke få kvinner som har fått seg en overraskelse i voksen alder. At kvinner som føder barn etter 30 år lever lengre enn sine yngre medsøstre kan jo være noe å ta med seg når valget om familieforøkelse skal tas. Studier gjennomført av stipendiat Merethe Kumle ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø (UiTø) har vist dette. Med utgangspunkt i opplysninger fra folketellingen i 1970, har Kumle analysert data om 500 000 norske gifte kvinner. Undersøkelsene hennes har vist at kvinner som får sitt siste barn etter fylte 35, lever lengre enn de som avslutter siste svangerskap så tidlig som ved 25 års alderen. Det kom også fram i undersøkelsen at trebarns mødre har de aller beste utsiktene til et langt liv, med opp til flere års forsprang på kvinner med færre barn. Kumle understreker at tallene ikke bare dreier seg om biologi, men at sosiale faktorer også spiller en viktig rolle. Den danske lektoren i undervisningspsykologi, Dion Sommer har intervjuet et representativt utvalg på 6000 førstegangsfødende i Danmark. Han konkluderer med følgende: *Mødre mellom 23 og 28 år har større problemer med irriterte og urolige barn enn nybakte mødre som er mellom 30 0g 40 år. *Yngre mødre synes også det er vanskeligere å trøste smårollingene. *Barn av eldre mødre er mer tillitsfulle og trives bedre.
babygullz <3 vilde Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 hm...tror den der er veldig individuell... min mor fikk meg og min søster da hun var ganske ung(meg 19, min søster 22) min bror fikk hun da hun var 32, og jeg må si en ting, hun hadde det mye enklere med å oppdra meg og min søster, enn min bror...nå er hun eldre og mer sliten.. Det er ikke heller sikkert det har så mye med alder å gjøre, men ungen du får..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Fin artikkel du har funnet, men jeg mener at modenhet har med holdning å gjøre, ikke nødvendigvis alder. Og biologisk sett er det best å få barn i begynnelsen til midten av 20 årene. Når det er sagt, mamma var 21 når hun fikk broren min, og 24 når hun fikk meg, og vi har begge blitt sunne, friske mennesker med gode verdier og moral. Til konklusjon: Alder er ikke like viktig som holdningen man har til det å være forelder. Og den artikkelen du viser til, bare understreker en negativ holdning som ikke nødvendigvis stemmer for de fleste unge mødre. Med hilsen en "ung snart mor" på 27 år som åpenbart får et problem med irriterte og urolige barn, som ikke klarer å trøste smårollingen som kommer til å vokse opp til å bli mindre tillitsfull og mistrives i samfunnet..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 hahaha, ja denne var fin.. Forskere har også vist at brokkoli er kreft fremkallende, Melk gi deg beinskjørhet og tran blir du reuvmatisk av! Så det så!! Dette er faktisk reelle forsknings resultater hvis noen lurte..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har flere venninner som er mer modne enn mødrene sine jeg... mange godt voksne mennesker både en og to generasjoner over oss som hadde trengt en liiiiiten smekk på lanken!
Mojo med trollungen Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Modne mødre er best?? Før i tida var det normalt å få barn i ung alder, så kom revolusjonen der kvinner ville jobbe og ha likestilling, da ble babyene satt på vent, og nå er det hipp som happ, vi får barn både unge og eldre. Men når det er sagt, ikke kom her med at modne mødre er best, det er å dra den litt langt. Det finnes ikke noe fasit svar på hvordan vi skal oppdra ungene våre, da alle vi mødre er forskjellige, liksom ungene våre. Mamma fikk meg når hun var 22, lillebror når hun var 24 og en attpåklatt når hun var 38. Må si at selvom vi var to små, slet hun mer nå med attpåklatten, hun var mer sliten, men hadde heldigvis oss store som hjelp. Men hvis du er en moden dame og trenger en artikkel for å anskaffe deg en baby, ja værsågod. Men ikke kom her å påstå med tester på 6000 kvinner at modne mødre er best, når vi lever i 2008 og det er 3 milliarder damer her på jorda. Jeg er 22 å gleder meg til å få babyen min, problemer med å trøste? hvor har du fått det fra? Nei håper du kansje modner litt snart! Moden er ikke en alder det er en OPPFØRSEL! *gjemmer seg ikke bak anonymknappen*
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 det var din mening... synes ikke det kommer ann på unge eller modne mødre.. kommer ann på hvor mye en er villig til å stå på for sitt eget barn og for å gi dem en god oppdragelse i et trygt og stabilt hjem;) rart at folk signerer med anonym når de skal si sine meninger.
togutter-08og10 Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hun sier vel egentlig ikke at modne mødre er best, men lever lengst.. Jeg er selv gammel førstegangsfødende. For meg passet det ikke å få barn før 30 (ingen mann jeg ville ha barn med) og så tok det litt tid før vi fik klaff.. barn har det bra hos foreldre som har valgt dem og elsker dem og er seg sitt ansvar bevisst. alder spiller ikke så stor rolle tror jeg..
Mojo med trollungen Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Sier ikke at modne mødre er best??? Har du lest overskrifta??????
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 Herregud, for en merkelig ting å si.. Jeg har både vært ung mor og "moden" mor, og eneste grunnen til at jeg, i en alder av snart 30, er mer rolig nå er fordi jeg har fått 2 barn allerede.. Hadde jeg vært 1.gangs i min alder hadde jeg sikkert vært like "fersk" som en 1.gangs på 20 år... Nå nå jeg bare få lire ut av meg litt en teit kommentar: mellom 23 og 28 år vil du ha større problemer.. blabla.. mellom 30-40 år er alt lettere.. Hva med de som er 29 år??? (sorry, måtte bare) og mener du at det er stor forskjell på en mor på 28 og ei på 30? Er da bare 2 år som skiller.......................
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 hehe;) blir forresten 29 år når mitt 2 barn kommer... Jeg må si, bare for å si det...jeg jobber i barnehage, å jeg ser store forskjeller på oppdragelse, barna og foreldrene. hvilken alder dem er i, spiller INGEN rolle.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Det som er morsomt, er at HI ikke har skrevet artikkelen selv, men funnet den på babyverden. Linken er: http://www.babyverden.no/templates/Article____488.aspx Flaut?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Dere som ligger innleggene,kan dere ikke LESE hva som står der??? kom tbake om 20 år så tenker jeg dere har fått nok erfaring og tid å tenke på ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Hi, du glemte å ta med siste setning i artikkelen da. "Det kan jo også være noe å ta med seg, men sannheten..... finnes den?" Ser ikke helt hvorfor eldre føler behovet for å forsvare seg selv. De yngre forsvarer seg i hvert fall bare når de blir angrepet.
Ikkelektuell Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Det er sikkert et og annet løsaktig eksemplar her inne, men å si at de ligger med innleggene er vel å dra det litt langt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Synd jeg ikke husker hvor jeg leste dette, men det er en undersøkelse som beviste at mødre som er 18-25 får mer intelligente barn siden de har litt friskere i minne dagene på skolen. Var 19 da jeg ble mamma første gang og mitt barn er rolig, snill, veeeldig mammadalt og tillitsfull.. Sønnene til ei venninne på 37 (førstegangs som 31 år) er sjenerte og tilbakeholdne.. Jeg tror det å være moden i seg selv og det å være sitt ansvar bevisst er viktigere enn alder.. I noen tilfeller er alder faktisk bare et tall.. Men det er kanskje en gang sånn at unge foreldre oftere blir aleneforeldre.. Men det er ikke bevist som jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #17 Skrevet 8. mars 2008 Tror du må sette deg litt inn i vitenskapsteori. Ingen undersøkelser beviser noe, men mange undersøkelser antyder noe. Dessuten finnes det en haug med forskning med motstridende konklusjoner. Men bevisføring er det ikke. Husk at det som var sannheter for hundre år siden ikke er sannheter i dag. Og dagens sannheter er ikke sannheter om hundre år. Dette svaret er like mye til deg, HI, som til anonym 00.57. Overskriften i innlegget fremstår som veldig useriøs! Lykke til med morsrollen, unge som gamle! Det er ikke alderen deres som er den avgjørende faktor her.
en på vei *utklekket:)* Skrevet 8. mars 2008 #18 Skrevet 8. mars 2008 Gjesp...blir aldri denne diskusjonen død og begravet??
M by M Skrevet 8. mars 2008 #19 Skrevet 8. mars 2008 Dette går på person tror jeg. Jeg er 23 år og har en veldig harmonisk, velutviklet og fornøyd 2,5 -åring. Kan ikke folk bare få lov til å få barn når de selv føler for å få det da?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #21 Skrevet 8. mars 2008 Haha Måkeskrik. ;o) Vet aldri med disse kråkene her inne på krangle.. Ligger sikkert med innlegg og det som er...
Smånetta 14.mai Skrevet 8. mars 2008 #22 Skrevet 8. mars 2008 Men så fint for deg, HI. Den som leter finner, vet du. Man kan sikkert lete i den andre retningen og finne masse som støter motsatt syn også. I mellomtiden kan du jo enten forklare hvorfor dette er en iktig debatt eller tenke over hvorfor du synes det er viktig.
hope<3<3 Skrevet 9. mars 2008 #23 Skrevet 9. mars 2008 Mødre er mødre?! Ikke vits å krangle om hvem som er best... Alle med forskjellige meninger og synspunkter,sånn kommer det altid til å være...Vis litt respekt for hverandre heller;)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #24 Skrevet 9. mars 2008 hmm... ja jeg synes folk skal få barn når de vil. men kroppen produserer ikke egg da, de blir vi født med Og en kvinne over 40 har bare 5 % sjanse ved hver eggløsning på å bli gravid. Synes dette er noe alle selv må få avgjøre jeg, men klart at det er lurt å prøve å i hvertfall få førstemann før det blir for seint =)
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 9. mars 2008 #25 Skrevet 9. mars 2008 "Nok et bevis på at MODNE mødre er best!!!!" ?? Og med modne mødre mener du kun de over 30-40 altså? Hmm... Du har ikke tenkt på at det med modenhet ikke bare avhenger alder? Men også holdning. For enkelt personer blir jo raskt modne, mens andre ikke. Sånn er det jo bare, ikke så mye å spekulere i egentlig. Det er helt individuellt HI. Og mamman min fikk meg når hun var 18, søtra mi når hun var 22 og broren vår når hun var 23. Og har ikke hatt noen problemer med å være så ung, fordi hun faktisk var moden av seg. Hun hadde lett gjort det samme igjen sier hun, og gleder seg nå til å bli bestemor som 40åring. Hun kunne ikke tenkt seg å vært småbarns mor nå, selv om hun er en "sprek 40åring" -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå