Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Du viser jo at du har null peiling da, når du sier at omgangssyke ikke smitter to dager etterpå, for det gjør det. Det er nettopp derfor det er så vanskelig å bli kvitt det i barnehager ol., fordi folk ikke gidder å holde ungen hjemme de 48 timene de er smittebærende etter siste diarèbleie/runde med oppkast. Norovirus smitter forresten mye lenger. Dessuten er det et stort poeng å holde snørrende unger unna små babyer pga. rs vius. Minstejenta vår fikk rs når hun var noen mnd gammel, fordi de vi besøkte ikke gadd å si fra at deres unger hadde vært i kontakt med flere unger med rs viruset. Det var 3 unger innlagt med rs i den oppgangen de bodde i! alle unger som deres unger omgikk. Datteren vår ble alvorlig syk, og måtte innlegges. En annen venninne av meg fikk også en "snørrunge" på besøk når babyen hennes var 1 uke gammel. Resultat, innlagt på intensivavdelingen i flere uker med RS. Så jo det er faktisk et poeng i å beskytte i hvert fall de aller minste barna. Når det gjelder omgangssyke, så handler det vel mest om at det er plagsomt, men det er utrolig ufint å besøke folk når man vet noen i familien har dette eller nettopp har dette. Uansett, på meg virker det som du ikke aner hva du prater om og at du har lite erfaring med unger.
KaMa Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Siden jeg var på seminar om akkurat dette igår, så gidder jeg ikke å diskutere med deg. Forøvrig, skal du kverulere så finn noe logisk å kverulere på. Jeg sa at unger ikke smitter etter to dager. To dager er 48 timer. Og når jeg skrev "etter" lå det implisitt at det var etter siste oppkast eller diarré. Forøvrig er det Noroviruset som er den omgangsjuken som kommer hvert år. Hevder du at du sitter inne med mer kunnskap enn seminarlederen i går om hvor lenge dette smitter, så legg gjerne med relevant dokumentasjon. At du mener det virker som jeg ikke har peiling på hverken unger eller det jeg snakker om, kan jeg, og vil jeg, ikke gjøre så mye med.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Jada, mener da at jeg kan en del om dette. Har jobbet som allmennlege noen år, og har dermed vært mye borti dette. Unger er smittebærere 48 timer etter siste gang de spydde eller hadde en diarèbleie. Hva tror DU er grunnen til at barnehagene ikke blir kvitt slike ting? Hvor mange barn har du og hvor gamle? Selv har jeg tre, nummer fire i magen.
KaMa Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Er du så treig at du ikke får med deg at vi skriver det samme? Om du er allmennlege (noe som alltid er komisk når noen poengterer anonymt på en nettside..) aldri så mye, så burde du vite at en som kurser, gir seminarer m.m. gjerne er spesialist innenfor emnet. Her altså innenfor smitte. Hvor mange unger jeg har, og hvor gamle de evt er spiller ingen rolle.
KaMa Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Forøvrig så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er anonym nå, men at du klarte å skrive under med nick i sted.. Men jøss, hver sine lyster.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Klart antall barn har noe med saken å gjøre, det viser hvor lite eller mye erfaring man har med barn/syke barn... Dessuten så er det jo slik at om man har ett barn og familien får omgangssyke er det liksom ikke helt det samme som at en familie på fem får det for å si det sånn.. Men det tror jeg ikke du har prøvd, det virker i hvert fall ikke slik.
Willemo Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 En barnelege bør altså ha fem unger minst, slik at han vet hva han snakker om. Kunnskap og egen erfaring henger ikke nødvendigvis sammen, selv om det ofte kan være kjekt å tenke sånn.
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hvorfor har jeg et problem med å tro at hi er lege?
KaMa Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Du ser vel selv hvor tåplig det er, det du skriver? En mor med tre normalt friske barn, har overhode ingen erfaring som kan sammenlignes med f.eks en ettbarnsmor med kronisk sykt barn. At du selv finner trygghet og kompetanse i å ha tre barn er greit, men du kan ikke på ramme alvor hevde at du har særskilt mer peiling på generelt grunnlag. Du har erfaring fra din egen hverdag, dine egne unger, og utfra hva du selv har satt deg inn i. Du har ingen erfaring i min hverdag, min kognetive kompetanse eller min evt faglige bakgrunn. Forøvrig, du drar inn et innlegg jeg ikke skrev til deg, så forskjellen mellom omgangsjuke i en familie på fem og en familie på tre er fullstendig uinteressant.
Gjest vierge&musovic Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 HI må jo være en smule idiot som ikke er at de skriver akkurat det samme.. Krangler du på at dere er enig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå