Mamma til 2 søte jenter Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er blitt sykemeldt 30 % fra neste uke og ut denne måneden. I realiteten er det 16 arbeidsdager hvor jeg skal jobbe 70 % av dem. Imidlertid kommer påska i midten. Når jeg snakket med arb.giver hørtes det ut som at disse sykemeldingsdagene måtte jeg ta i påska?? Det kan vel ikke være riktig? Hele kluet er at jeg ikke skal jobbe hele uken, men ha nesten 5 dager med sykemelding ila disse 16 dagene. Hvordan har dere erfaringer med dette? Jeg jobber på sykehus - i det offenlige og har fri alle helligdager til vanlig.
Gemini77 Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Er man en viss prosentsats sykmeldt så skal du jobbe en hvis prosent i løpet av denne perioden. Det vanlige er jo selvfølgelig å ta ut prosentsatsen hver uke. Er det 3 arbeidsdager i en uke og du er sykmeldt 30 % så skal du ha nesten 1 dag arbeidsfri. LEttere å regne hvor mange timer det er i løpet av de 3 dagene, og regne 30 % fri av det, og dermed være hjemme disse antall timene. Det er helt feil at du skal ta sykmeldingsdagene når det er helligdager. Jeg er også offentlig ansatt og jobber på sykehus, og jeg tar ut prosentsatsen ut ifra hvor mange arbeidsdager det er den uken.
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2008 Ja, det var det jeg også regnet med at det måtte være. Synes det var veldig rart om jeg måtte ta disse dagene ut i påska når jeg allikevel har fri pga helligdager. Da må det nok være antall arb.dager fra mandag og til siste dag i sykemeldingen og så trekke fra påskens helligdager (3,5) også gange med antall timer pr dag og så finne 30% av denne summen som jeg da skal være sykemeldt. Da skal jeg gå tilbake til min sjef på mandag og høre med henne på nytt. Virket som hun var usikker når jeg spurte henne om det, og jeg synes det hadde vært ulogisk om jeg måtte ta dette ut på dager jeg allikevel ikke jobber. Takk for hjelpen!
lille sprelle Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 En måte å gjøre det enkelt på er selvsagt at du jobber kortere dager i påskedagene (går hjem etter at du har jobbet 70% av dagen.....
Bobine Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Hvis du har fri, så har du fri. Sykemeldingstimene/dagene skal tas av de dagene du er planlagt å være på jobb ut fra vaktlista. Ellers er det ikke noe vits å ha sykemelding :-) Hvis arbeidsgiveren er vanskelig, er det bare å ta en snakk med nav og si at de ikke tar hensyn til sykemeldingen og pålegger deg å jobbe mer enn legen din sier at du skal. Men du må kunne dokumentere når du er planlagt på jobb i utgangspunktet, og argumentere ut fra det.
Makko med to små gutter Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Sykmeldingsdagene er av dagene du jobber! Man regner ikke med tilfeldige fridager... På de stedene jeg har jobbet har jeg sammen med sjefen kommet fram til en løsning som forhåpentligvis har gjort at jeg har kommet fortest mulig TILBAKE i 100%. -i realiteten nesten utelukkende kortere dager. Sjefen min er ganske klar, jeg vil ha deg tilbake i 100% så vi får gjøre det beste for å få deg tilbake dit! Han anser også det sosiale som et viktig aspekt, og når jeg jobber kortere dager ber han meg om jeg ikke også kan spise lunsj med resten av gjengen... -noe jeg er helt enig med han at sikkert er lurt... God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå