Gå til innhold

Hvordan holder dere ut... snufs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn som har mye magevondt... og som igjenn innebærer mye gråting!!

Jeg holder på å gå på veggen her jeg... og hun er bare 4 uker gammel.. om hun skal holde på slik til 3 mnd... hvis det er kolikk da... så tror jeg at jeg møter den berømte veggen!!

Jeg får ikke gjort en dritt om dagen og hun sover lite, gråter mye og er vanskelig å få i seng på natta... får så dårlig samvittighet for at jeg føler jeg går på veggen snart!!

Vi er bare inn om dagene, mye fordi jeg er redd for at hun skal begynne å gråte... å pga formen til mor, og det triste været her!!

Noen som har noen oppmuntrende ord??

Har hørt at magevondt blir ofte mye mye bedre ved 3 mnd alder... men skal vi fortsette slik i 2 mnd så blir jeg gal...

Får vondt i hjerte når jeg tenker slik... for en nydligere skatt har jeg aldri sett eller hatt:)

Men det er så frustrerende å se at hun har det så vondt uten at jeg kan gjøre noe for smertene....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal komme med av trøstende ord, annet enn at det er kjempetøft mens det står på. Vet ikke hva du har prøvd og ikke prøvd. Sukkervann, massasje, varmt bad, beroligende musikk, støvsugeren, vifte over ovnen på osv. Eventuelt kutte ut melk, kiropraktor.

Vet selv at det er utrolig tøft, og at det der og da ikke er så mye som hjelper bestandig, men ønsker deg masse lykke til og føler med deg.

Skrevet

Hei!

Guttungen her hadde kolikk. Det var helt grusomt og jeg følte hver dag at jeg nesten døde fordi det var så vondt og vanskelig! Men trøst deg me dat det går over!!!! Og når det gjør det så glemmer du det så fort atte, og du blir så fantastisk glad i den morsomme, vidunderlige lille skapningen din! Jeg anbefaler deg å få avlastning og hjelp, og sørge for å prate med folk! Gjerne legen eller HS. Spebarn gråter mest fram til 6-8 uker. Da topper det seg og så blir det bedre etterpå. Min sønn hadde kolikk til ca 4mnd, men han gråt mindre etter denne "toppen".

Lykke til og tusen klemmer på veien!!!!!!!!!!! :)

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det!! Sånn var det her også- holdt på å bli gale!

Jeg har tre fire gode råd til deg som fungerte VELDIG bra her:)

1. Oppsøk kiropraktor

2. Gi henne litt fennikelte

3. Bytt til Dr.Brown flasker hvis du ikke ammer

4. Tilsett bitte litt malt i melka til kvelden.

Hun ble myyye roligere for vår del. Nå er det ingen skriketokter mer. Før holdt hun på fra 16-23. Vi var hos kiropraktor for 3 gang i går, bare for å ta en ekstra time for å være sikker! Anbefales på det sterkeste!:)

Hilsen 3 i familien som er blide og fornøyde!:)

Skrevet

vi hadde det sånn:(( helt til helsesøster ba oss prøve MINIFOM- og det funka! vi var heelt: heregud, hvorfor har vi ikke tenkt på dette før????

kjøpes på apoteket--- løp og kjøp!!! (så håper vi at det funker for lille gullet ditt)

Skrevet

Heisann:)

jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver... lille prinsessen min har vært plaget med luftsmerter siden hun var 2 uker gammel, nå er hun snart 6 uker! Jeg fikk så vondt av henne, hun gråt og jeg kunne se at hun trakk beina opp til magen...

jeg fikk tips av en venninne om å kjøpe minifom og gi henne det!

det har virket utrolig godt..

det står mye på nettet om at dette er farlig osv. men det er bare tull.. De på HS anbefaler det og de på apoteket.. tanten min jobber på apotek og hun mente det var helt ufarlig!! den koster 100kr og man gir en ts med dette før hvert måltid.

masse lykketil, det blir bedre... her har meg og gullet fått en ny hverdag:)

Skrevet

Vi har allerede malt i hver flaske og så har vi vi oppsøkt kiropraktor men i de siste dagene har hun ikke fått rapet godt, så det kan ha noe med magevondte å gjøre... for jeg følte hun ble bedre etter første behandling til kiropraktor. Skal til tredje behandling på mandag...

Har vurdert å begynne med dr brown sine flasker ja... for det er under måltidene hun super i seg luft.

Har også gitt henne fennikel te- men følte jeg prøvde alt på en gang...

Har også byttet mme fra nan til collet sin.

Skrevet

Skjønner hvordan du har det.. Men heldigvis blir det bedre etter hvert.

-Har du snakket med helsesøster om det?

-Raper hun etter hvert måltid?

-Har du forsøkt med minifom? (vet noen er negativ til dette middelet, så få kansje litt pes for at jeg skriver det her, men har forhørt meg med både lege og helsesøster, og de sa at jeg trygt kunne bruke det)

-En ting du kan prøve for å få ut luften er å legge henne på f.eks sengen din, med en gulpeklut under hodet (i tilfelle noe kommer den veien også), så tar du å bøyer føttene hennes opp mot magen, sånn at knærne kommer opp mot magen/ overkroppen hennes, først et og et bein vekselsvis noen ganger, så begge samtidig noen ganger, og trykk de litt mot magen mens du holder på, da kommer luften gjerne ut som fis. :) Er veldig effektivt her i allefall.

-En annen ting er å bære henne med ansiktet mot gulvet, da holder du henne under brystet, og holder rundt den armen hennes som vender bort fra deg, slik at du også støtter opp hodet hennes, den andre hånden din tar du mellom bena hennes og holder rundt magen hennes, varmen fra hånden din virker smertestillende.

-Du kan forsøke med varme bad om kvelden

-Tar hun smokk? De roer seg gjerne bedre med smokk

-Legg henne på magen ved siden av deg på dagtid, jenta mi roet seg godt i den stillingen da det var som verst her, og luften kom ofte som fis mens hun sov slik.

Prøv å sov når hun sover, om du har samboer så kan han ta henne med seg litt ut, eller dulle med henne litt slik at du får sove på dagtid, evnt. kan du be din mor/far om litt hjelp, slik at du får sovet ut. Det er ikke farlig å be om litt hjelp.

En ting som hjalp meg mens det sto på som verst her var at sambo sa at det er eneste måten hun kan si ifra om at hun er missfornøy, er med skriking/sutring, det er ikke sikkert det er noe annet enn at hun f.eks klør på ryggen, og selv om hun da får tørr bleie, og pupp, så klør hun fortsatt like ille på ryggen.. Høres på et vis litt teit ut, men da ble det enklere å takle at hun skrek/sutret mye.

Ønsker deg masse lykke til.

varm klem.

Skrevet

jepp- minifom- løp og kjøp!! :))

Skrevet

Huff, jeg kjenner følelsen ja!

Vår datter er nå 14 mnd, og ikke for å ta motet fra deg, men hun sover fremdeles ikke på natta. Vi forsøkte absolutt alle gode råd, noen bedre enn andre.

For oss ble det faktisk bedre den dagen vi satte oss ned og analyserte hverdagen vår og rett og slett godtok at dette var livet vårt nå og vi måtte forsøke å gjøre det beste ut av det. Vi ble flinkere til å avlaste hverandre, komme oss ut (hver for oss) osv.

jeg vet at dette ikke er noe råd for hvordan barnet ditt kan bli bedre, men jeg tror man selv får det lettere om man ikke lar seg frustrere av situasjonen. Det er innmari tøfft når det står på, men jo eldre barnet blir og jo mer kontakt dere får, jo lettere blir det. Plutselig har det gått over og så har du glemt alt:)

Håper virkelig ting blir bedre for dere!!!

klem

Skrevet

Vi bruker sukkervann når det er på verst... massasje prøver vi så godt det går:) Vi badet i går men det hjalp lite desverre. Bortsett fra at hun luktet godt:)

Har du forslag på beroligende musikk... ?? Har den go'boken cd vi fikk i posten, men den falt ikke i smak. Har lett etter gitarkameratene sin cd men den finner jeg ikke... har trua på at den skal være beroligende!

Støvsugeren har vi ikke prøvd bortsett fra dagen vi kom hjem fra sykehuset og da sov hun godt :)

Kiropraktor har vi vært til 2 ganger skal 3 gang på mandag... håper det tar knekken på alt som gjør vondt!!

Skrevet

Hvordan gir dere minifom?

Har allerede kjøpt det men fikk på følelsen at jeg prøvde alt på en gang... minifom, sukkervann, fennikelte, malt... alt på en gang.. så jeg droppa ut alt bortsett fra malten...

Kanskje jeg skal prøve minifomen igjen....

Skrevet

Ta 10 dråper på en skje, og gi det til henne med skje, om hun ikke får i seg alt med skjeen, så bruk fingeren. :)

Skrevet

Kjenner til dette ja... hos oss ga malt mer vondt i magen. Det skal jo gi lettere avføring og hos oss genererte det luft. Vi ga Nan da, men byttet til Hipp og kunne kutte ut malt.

Hos oss var alt annet enn Dr. Brownsflasker helt krise, de rant for fort. Sukkervann hjalp når det var som verst. Ellers ingenting annet. Hun er 4 mnd nå og er mye bedre, men har fortsatt en kveld eller 2 pr uke med en times gråt pga luft, men det er til å leve med. Hun ble endel bedre da hun var 2,5 mnd.

Kjenner følelsen du har. Jeg satt inne dagen lang, gikk og gikk, bysset og bar. Fikk ikke gjort noe. Ikke stelt meg, spist, null egentid. Ville ikke ligge alene og sov nesten ikke. Helt grusomt.

Få litt avlastning...det blir bedre!!!

Stor klem

Skrevet

Stikk til kiropraktor! Eneste som funka her i huset.

Prøvde alt fra miniform, annen melk, sukkervann+++++

Det er ikke noe å nøle med, bestill kiropraktor med en gang, kanskje dere får en nye værden fortere enn dere aner:o)))))

Skrevet

Stakkars dere... Vi har også hatt mye magevondt her i huset. Nå er lillemann 5 mnd, od det som hjalp oss var kiropraktor! Måtte 8 behandlinger til tilsammen, i to puljer. Ble først bedre, så verre igjen etter noen uker, tok 4 nye behandlinger og da ble det bra igjen!

Så jeg anbefaler deg som hun over meg å prøve dette. Noen blir bedre etter kun få behandlinger. Men ingen er like, og noen babyer fungerer dette ikke på. Allikevel - verdt å forsøke altså!!

Du kan jo først prøve de rådene som er gitt over her om du føler det er best, kanskje noe av det fungerer på din baby. Men hos oss hjalp ingenting. Det BLIR bedre etterhvert, og første ukene er tøffe når det er så mye gråt... Derfor er det greit å prøve det som prøves kan:o)

Masse lykke til!

Skrevet

Vi har vært til kiropraktor 2 ganger og skal igjen på mandag. Føler det har hjulpet, men de siste dagene har hun vært håpløs å få til å rape etter mat så mye luft har bygd seg opp inni henne stakkar...

Så tror og håper kiropraktor funker!!

Ja, de første ukene har vært for jævlig... kom hjem fra sykehuset med lav blodprosent etter at jeg mistet mye blod under fødsel... så gikk jeg på veggen etter 3 uker hjem, så havnet jeg på sykehuset igjen med infeksjjon i kroppen... og nå er jeg hjemme igjen og livredd for å bli syk igjen!!

Har ikke stellt meg selv på år og dag føler jeg... sitter i nattisen fra morgen til kveld, så en dusj når samboer kommer hjem og hopper i ny nattis!!!

Håper gulle vårt skal bli "frisk" snart.... ikke noe gøy dette her!!

Skrevet

KIROPRAKTOR!!!!!!

jenta vår hadde kolikk... 5 behandlinger og så var det borte!!!!!! ikke noe å lure på... bestill time i dag!!!

Skrevet

Så dere forbedring fra behandling 1-2-3-4-5? Vi har vært til 2 behandlinger... synes hun har blitt bedre... men de siste 2 dagene har hun slukt mye luft og har ikke ville rapet godt etterpå!

Men skal til 3 behandling på mandag!! Håper det hjelper til oss også...

Skal også gå over til hipp mme... fra collet å se om det blir noe forbedring... hun har hatt en tendens til å spise oftere med collet sin mme enn da hun brukte nan... men da fikk hun så mye magevondt! Så nå satser vi på hipp sin mme.... desperat!!!!!:)

HI

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene så kanskje dette blir dobbelt opp;

jeg prøvde alt uten å merke noen særlig forbedring, men det som hjalp oss best var;

*ammete eller fenikkelte 2-5ml før hvert måltid

*bæresjal (han skrek da jeg putta han inn, men roet seg når jeg begynte å gå - hud mot mot i sjalet. Jeg hadde ikke på noe annet på overkroppen)

*tummy tub badebøtte opptil 39 grader i vannet.

*kutte ut melkeprodukter, løk, egg, brus, sjokolade, krydder.

*synge og danse/hoppe på stuegulvet, regndansen, he he.

Lykke til. Og du, jeg vet heller ikke hvordan jeg klarte det (alene) men jeg har overlevd og gutten er nå 7 mnd ;0) og det vil du også. En ting som jeg ikke hadde muligheten til og som anbefales, er at du og din partner gir hverandre "fri" til å gå ut av huser, sove, eller hva som helst. Og selvfølgelig ta vare på og kos masse, for det er jo øyeblikk hvor ting er bedre. Kiropraktor eller osteopat anbefales av mange (fungerte ikke på oss) men det er verdt et forsøk!

Skrevet

Bare husk på at om du prøver minifom, så virker ikke det fra dag EN..

Det hjalp hvertfall veldig for oss, men ikke før etter 3 dager.

Er verdt et forsøk det altså !!

Manuell terapeut kan du også gå til, det er graits..

Også har du jo NAN H.A.1, som du kjøper på apoteket.. prøvd denne ?

Skrevet

hei kjære deg, kolikk er helt forferdelig!!!

vår hadde det i 2 mnd, så gikk vi over til 100% MME og da gikk det over (jeg mener at han ikke tålte melken min, hs mener at det er helt tilfeldig. nåja.) men jeg skjønner at du gir MME, så da er jeg enig i valget ditt om å forsøke HIPP. av en eller annen merkelig grunn reagerer barn forskjellig på forskellige merker. hvis jeg var deg,ville jeg prøvd absolutt alle merker du kom over, bare for å forskire deg.

disse rådene skulle jeg ønske at noen ga meg da det stod på som verst:

1) har du prøvd NAN HA1? kjøpes på apoteket, for melkeallergikere. dyrere, men verdt å prøve.

2) malt i hver flaske er alt for mye, de skal ha maks 1 teskje malt hver dag, ellers kan det ha kontraeffekt og gi mer luftsmerter! 1 teskje malt i flaska ved leggetid bør holde mot hard mage. jeg burde ikke si dette her, for det frarådes og er slitsomt å avvenne, men vi dyppet smokken i litt malt da det stod på som verst. hvis han var overtrøtt ble han så avledet og sugde så intenst på smokken at han sovnet. minsten fikk tenner da han var 4 måneder, så da var det en kjemperunde for å avvenne ham med det, men det gikk. det er jo en kriseløsning når du kjenner at du er helt utslitt.

3) har du tummytub? det hjalp mye her, prompet og rapte maaasse og var veldig fornøyd etterpå. 39 C i vannet, ikke kaldere!

4) skanetix/pilates ball. hvid du er sliten av å bysse masse, kan du sette deg på denne ballen og forsiktig jumpe opp og ned.

5) vippestol er også gull. vippingen avleder oppmerksomheten litt. vet ikke hva jeg hadde gjort uten vippestol.

6) bæretøy er etter min erfaring det verste og dyreste du kan investere i til barnet ditt. mitt forslag er å prøve å låne for å prøve ut før du bruker penger på noe som helst!

lykke til! det går over!

Skrevet

RÅD

1) det går over

2) det er ikke farlig

3) det er bare en lyd så ikke klikk

4) bruk headset med rolig musikk

5) forsøk gi henne morsmelkerstatning innimellom hvis du ikke har gjort det nå

6) besøk kiropraktor

7) få avlastning av mann, familie og venner (slik at du kan gå ut og lufte psyken)

8) bruk vognen - gå tur

FØLER MED DEG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...