Gå til innhold

Anniken Huitfeldt ( flere svar til deg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ditt innlegg:

Pappa lenger permisjon og mamma kortere? 19:39 12.02.2008

Jeg er politiker på Stortinget og er leder for Arbeiderpartiets

kvinnenettverk. Selv har jeg tre barn på 3, 4 ½ og 6 år. Jeg trenger dine råd for å få svar på noen spørsmål.

Noen er for å dele fødselspermisjonen i tre hvor mamma må ta 1/3, pappa må ta 1/3, og 1/3 kan brukes valgfritt av enten mamma eller pappa. Det betyr at hvis du tar ut 100 % lønn, kan ikke din permisjon vare lenger enn ca.6 måneder. Hva mener du om et slikt forslag?

Skal pappas kvote være 5 uker eller mer?

Hvor lenge mener du at du trenger å være hjemme etter fødselen?

Selv mener jeg vi trenger lenger permisjon til pappa, men at en lov som gir deg max 6 måneder (8 mnd ved 80% lønn) blir for lite hvis det skal gjelde alle. Hva mener du?

Anniken Huitfeldt

La oss ha det som det er. Overoformynderi er ikke noe jeg synes Norge skal holde på med! La oss bestemme SELV, vi er voksne mennesker for guds skyld!

Bare det at pappaen har 6 uker nå er et problem for oss. Min mann er fotballspiller, og han kan ikke ta ut disse ukene uten å bli "straffet" for det ved å ikke få spille kamper. Derfor mister vi disse 6 ukene, fordi vi ikke får lov til å overføre dem til meg.

Mitt barn er 7 mnd, og jeg ammer enda 3 ganger om natta. Jeg hadde aldri klart eller orket å jobbe så mye som jeg er oppe om natta. Tulla mi ta heller ikke flaska... så jeg hadde løpt rett til legen og sykemeldt meg. Ikke hadde jeg klart å jobbe sånn som det er nå og ikke hadde det vært forsvarlig.

Om dere ønsker pappaen skal ha mere hjemme med barnet, så håper jeg dere legger til mere permisjon, så vi beholder det sånn som det er nå og så kan pappaen "få" det resterende... det hjelper uansett ikke pappaen til mine barn, for han blir "straffet" UANSETT hvordan man vrir og vender på det, for han må trene for å få lov til å spille kampene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne ikke ha vært mer enig!!! Jeg skjønner ikke hvorfor politikere skal bestemme over oss- vi er da voksne mennesker. Og for alle familier er det ikke like lett å dele den opp som forslaget tilsier. Det vil variere så veldig fra familie til familie! Jeg tenker da at de som sitter og finner på et slikt forslag har det tydeligvis kjempe greit i forhold til å dele permisjonen som de har lagt frem. Dette burde helt klart ha vært et valg for alle- ikke bestemte permisjoner som forslaget som nå er lagt frem! Galskap!

Som 'lilje sier: La heller pappaene får mer permisjon, la familier få bestemme selv slik at den kan tilpasses hver enkelt families behov!!

Skrevet

Hei.

Selv er jeg mor til 2 snart 3 og har en mann som er selvstendig næringsdrivende i et enkeltmanns foretak. For oss betyr det betydlig redusert inntekt om far skal ta mer permisjon en de 5 ukene han har tildelt, han kan heller ikke ta fri i flere mnd, da han har kunder han må ta vare på og arbeide for, og opprettholde sin egen arbeidsplass.

For oss er det best at jeg tar det meste av pemisjonen og at han tar sin oppdelt i enkeltdager, for eks 1 dag i uka i 25 uker.

Jeg er ikke imot at far skal få mer permisjon, men ikke på bekostning av mor pga ammingen. Det må kunne være slik at hver enkelt familie skal kunne ta den bestemmelsen selv, jeg tror ivertfall at det er vanskeligere for familier med enkeltmanns foretak å skulle ta ut permisjonen fult ut om den endres.

Hvordan det er for mødre med enkeltmanns foretak, vet jeg lite om, men det må være problematisk å skulle være borte i mange mnd.

Det er vel egentlig ikke mulig.

Mvh Heidi-79

Skrevet

Vil bare si at for oss som ammer, blir det vanskelig om man skal bli påtvunget enn sånn løsning.

Man blir anbefalt å amme i et år, også skal man så bli påtvunget en løsning som gjør at man ikke kan amme så lenge man ønker/(blir anbefalt.

Nå er det jo slik at menn ikke har pupper, og ikke kan amme.

Selvfølgelig syns jeg at menn kan få mere permisjon, men det må ikke gå på bekostning av ammingen. Da får man heller legge til noen uker/månder til, som er forbeholdt far, og som kommer i tillegg til permisjonslengden slik den er nå.

Syns det er greit slik det er nå, folk bør få bestemme litt selv, og organisere permisjonen selv.

Skrevet

For å være helt ærlig, syns jeg ordningen vi har i dag er bra. Da kan foreldrene velge hvordan de vil ha det selv. Har hørt at noen arbeidsgivere har problemer

Selv er jeg jordmor, og har et kjempestort ønske om å fullamme de første 6 mnd, og fortsette med amming i minst 1 år som også er anbefalingene!

Dette blir for vår familie vanskelig å kombinere dersom jeg MÅ begynne å jobbe tidligere. Når man jobber turnus, kan det være vanskelig å få til ammepauser pga stor arbeidsbelastning og vanskelig å gå fra.

Mange kan også ha lang vei til jobb, og det kan være problematisk og ta lang tid for pappaen å komme seg til mors jobb for at mor skal få ammet.

Resultatet vil bli at mekeproduksjonen minsker og/eller opphører.

Selv mener jeg 6 mnd er altfor kort for mor, dersom hun ønsker å amme. Det kan være vanskelig for mange å opprettholde mekeproduksjonen når man går tilbake på jobb. Man ser jo også at de som går tidlig tilbake på jobb, slutter å amme.

Så for vår familie er det ammingen det står på, og jeg syns det viktigste vårt barn kan få det første året, er morsmelk.

Pappa kunne godt få flere uker som Stoltenberg har nevnt, men la det ikke gå på bekostning av de ukene mor trenger å være hjemme for å følge anbefalingene i fht amming (Gro Nylander)

Skrevet

Godt noen er enige med meg her :)

Jeg skal amme, uansett, alle mine barn skal ammes til de er 1 år. Så sykemelder jeg meg heller om jeg blir tvunget ut i jobb mens jeg enda ammer på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...