Gå til innhold

Lisse - hvordan leser jeg de tabellene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjønner ikke helt hvordan jeg skal vite hva jeg kan spise....

la oss si at jeg skal ligge på 30 gi, som legen min sa...

hvordan finner jeg ut det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta utgangspunkt i det du kan spise "ubegrenset" av: rent kjøtt, fisk, fjærkre og ost(type norvegia, jarlsberg) og fett. De har 0 karbohydrater pr 100 gr. Så leser du feks på blomkål; 3,1 gr på 100 gr. Dvs at du kan spise 100 gram, og få i deg 3,1 gram karbohydrater for dag, eller doble og få 6,2. Slik gjør du med alle matvarene, deler eller plusser på, alt etter hvor mye du spiser.

En god kjøkkenvekt er viktig i starten, men bare etter ettpar uker vet du sånn ca hvor mye du kan spise av de enkelte matvarene, og tar det på øyemål.

Selv går jeg på ketolyse for å redusere vekta. Er faktisk litt enklere enn feks fedon og de, kun 15 karbohydrater for dag, og da blir det enkelt å regne.

Skrevet

endelig noen som kunne hjelpe meg litt;)

sikkert dumt spørsmål, men...

har jo en gutt på snart 2 år. han skal jo også ha mat. han liker ikke kylling ren. men han elsker toro sin spanske gryte.... med ris da selvfølgelig. - men ris skal man jo plutselig ikke spise.

men er det ok å spise spansk gryte da?

Skrevet

Bare å spørre!

Måtte søke den opp, for den har jeg ikke vært borti før. Den har 6,5 gram karber pr 100 gram ferdig vare uten risen da. Med andre ord kan du da spise 300 gram av den og havne på 19,5 gram karber. Da har du 10,5 gram karber å gå på resten av dagen så lenge du skal ligge på 30. Med andre ord: ja, du kan spise den, men vær da nøye med å få i deg rett antall karber resten av dagen.

Jeg lever lavkarbo med min sønn på snart 6 år. Som oftest soiser vi akkurat det samme til middag, han får dekket sitt behov for karber gjennom brødskive, frukt, yoghurt og slikt. Men han liker ikke brokkoli og blomkålgratengen som jeg spiser en del av og ettpar andre tilbehør, så om vi feks har koteletter lager jeg litt pasta eller potetmos til han i steden. Er jo bare èn ekstra gryte. Men hovedingrdiensen i min mat spiser han alltid, om det er kjøtt, fisk eller fjærkre, så hender det at han får ris, pasta, potet eller potetmos til.

Skrevet

hvor søkte du opp dette da? på de sidene? sitter og titter litt.

må kjøpe meg ei vekt ja!

gutten min liker heller ikke broccoli og blomkål.

kun gulrøtter og søte erter, agurk og mais.

de sa i morges at han spiste paprika i barnehagen.... de skulle prøve å gi han det igjen i dag. hjemme spytter han ut.

skulle legge meg på 30 i 3 uker, så skulle jeg legge meg på 50 deretter. - er det mye eller?

jeg vil jo ned til det jeg veide da jeg hadde født. pluss kanskje 5 kg til.

dvs 15 kg. da er jeg fornøyd.

Skrevet

Gikk på Toro's sider jeg, produktsøk. Alt er mulig med nett idag! :-)

Det er ikke mye nei, ketolysekuren som jeg går på er litt "ekstrem", man går fortere ned på den, og er beregnet for oss med ekstra mye å ta av. Har gått ned ca 10 kg (hatt pause, gikk ned 14 først, men opp 5), og skal videre ned ca 18 kg herfra før jeg sier meg fornøyd.

Snnen din høres jo ut som en normal gutt da som liker det søte, og det må han få lov til. Men du må da være ekstra påpasselig med hvor mye av tilbehøret du spiser, regn på det, for erter, gulrot og mais er karbohydratbomber i forhold til som feks brokkoli eller paprika.

Skriv meg en pm om det er mer du lurer på, må ta meg en avstikker fra pc'n nå. Men bare hyggelig å hjelpe noen til et bedre og sunnere liv. :-)

Skrevet

tusen hjertlig. dette satt jeg pris på.....

da skal jeg nok komme godt i gang over helgen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...