Gå til innhold

erfaring med epidural under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer om jeg skal søke KS eller føde vaginalt denne gangen, har en vanlig fødsel og KS bak meg fra før. Fikk KS med nr. 2, grunnet traumatisk fødsel med 1.mann.

Har vært til samtale med jordmor i går om et opplegg rundt evt. vaginal fødsel, hun kunne da "love" meg epidural denne gangen. Jeg hadde ingen smertestillende under min første fødsel.

Lurer derfor på om dere som har født med epidural kunne kommet med deres erfaringer, gode/dårlige,?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun god erfaring. Fikk epidural da riene ble for vonde for meg. Det var sånn at de måtte sette den mellom to rier, og jeg husker jeg var helt fra meg akkurat mens vi ventet på rett tidpunkt, for jeg ville bare ha det gjort. Skrek og bar meg, mens alle ropte at jeg måtte puste rolig....hehe. Men når jeg først fikk den ble helvete til paradis. Jeg fikk slappe av, spise mat og lese aviser. Mannen min fikk sovet litt. Fantastisk. Fram til pressriene, for da slår de den av. Men da fikk jeg jo lystgass, og kom meg gjennom det og. Setefødsel dette. Traumatisk var det ikke. Og jeg er helt sikker på at jeg vil ha stående tilbud om epidural denne gangen også....:)

Venninna mi slet med hodepine noen dager i etterkant, hver gang hun reiste seg. Men det gikk over da epiduralvesken var helt ute av kroppen.

Lykke til uansett hva du velger.

Skrevet

Jeg fikk epiduralen sist gang jeg fødet. Jeg spurte ikke jordmoren bare sa hun hadde bestilt den til meg =)

Men denne gangen kommer jeg til å gi beskjed med en gang jeg kommer inn dørene på sykehuset at jeg skal ha den :)

Etter jeg fikk epiduralen la jeg og mannen min oss til å sove en halv time og det var himmelsk å ligge å se riene stige på maskinen men ikke kjenne noenting!

Så jeg anbefaler det da ;) Det eneste er at jeg så på maskinen når jeg skulle presse da så vet ikke hvordan pressrier kjennes ut!

Skrevet

Hei

Fikk epidural med to av mine tre barn, fordi at fødselen tog så lang tid ... Har bare gode erfaringer med det, så nå når jeg ska ha mitt fjerde barn til sommern så kommer jeg å ta det samme hvis fødsen blir å ta lang tid igjen :)

Lykke til :)

Skrevet

Ser det er noen gode erfaringer med epidural her,så tenkte jeg kunne dele min,som ikke er fullt så bra...

Fikk epidural med min første da åpningen (etter mange timer) ikke ble større enn 3-4cm,så ble satt på drypp. Det viste seg at den kun virket på en siden,så jeg hadde like vondt på den andre siden. I tillegg hadde jeg vondt i ryggen i 3uker etterpå pga epiduralen,så med andremann valgte jeg å føde uten.

Men det skal være sagt at jeg også stort sett hører om positive erfaringer altså;)

Lykke til med valget og fødselen:)

Skrevet

Epidural er en befrielse!!!!!!! Etter 5 timer med konstante maserier som ikke førte til noen åpning, så fikk jeg epidural. Da satte jeg meg opp i senga og mannen gikk for å kjøpe sjokloade til meg :-) "koste" meg helt til pressriene kom. Kjente ikke så mye til de heller, men det syntes på monitoren. Var i såpass fin form etter fødselen at jeg gikk for egen maskin inn på rommet mitt. Epidural er sterkt ønsket igjen når nr 2 kommer til sommeren!!

Det gikk sent fremover med åpning også etter at jeg fikk epidural, slik at jeg måtte settes på drypp. Er visst vanlig sa de, men gjorde ikke meg noe å sitte med drypp. Kjente heller ikke at de satte epiduralen, selv om mannen som stod bak meg og så på mente at jeg måtte kjenne det

Lykke til :-).

Skrevet

Hei Hegemor, denne kan jeg svare på =)

Jeg har fått epidural begge gangene jeg har født, og takk gud for det!

Noen er redde for epi. for de tror de mister kontroll over kroppen sin, men den bedøver fra under puppene og ned til skrittet, den "bedøver" rie-smertene.. og den stoppes når du skal begynne å presse.. Da jeg fikk 1.mann for 8 år siden fikk jeg beskjed om (etter epi. ble satt) at jeg ikke kunne gå ut av senga, måtte ligge helt stille.. Men da jeg fødte nå i `06 kunne jeg gå på do alene, bare mannen min fulgte meg inn med epi.stanga.. Jeg anbefaler det på det sterkeste, hadde ikke klart meg uten (åpningsfasen tok over 12 timer med begge).

Skrevet

En ting til;

Hvis jordmor har lovt deg epi. er det veldig viktig at du kontakter føden så fort du kjenner at ting er igang.. Du må være i et visst stadie av åpningsfasen for å få epi. Du kan ikke ha for stor åpning når de setter epi. Snakk med jordmor om dette, og lykke til!! Tror det er best for kroppen din å føde normalt.. Det tar kroppen så mye lenger å bli seg selv med et operasjonssår =) Men lykke til uansett hva du velger, babyen kommer jo ut på en eller annen måte =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...