Gå til innhold

Det å servere barn under 18 alkohol hjemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...for å lære de å drikke. Kan det gjøres det samme med tobakk, tro? Gi det hjemme for å lære de å røyke... Fleip til side. Meninger om alkoholserveing til mindreårige i hjemmet? Selv ga jeg aldri eldstemann alkohol før han var gammel nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt i orden for min del:-)

Skrevet

Ja, også er vel hjemmebrentproduksjon der du kommer fra en del av heimkunnskapen:)

Skrevet

Gleder meg allerede til å ta en fest sammen med barnet mitt. Jeg festa med morra mi hele tida før jeg fikk barn,og det var så kuult! Det må bare bli sånn her i huset og om noen år. 15-16 år kanskje,passe det vel?

Skrevet

Egentlig er vel 15 år lit sent å starte treningen, mener nå jeg da:)

Skrevet

Umulig for meg å forestille meg nå, men i utgangspunktet så syns jeg det skurrer kraftig å servere mindreårige alkohol.

Selv håper jeg at han "lærer" ved å se at det går an å ta et glass vin eller to, en pils eller to osv uten at man drikker seg kanakkas dritings.

Samt at alkoholkonsum ikke er noen unnskyldning for evt idiotisk oppførsel. Kan man ikke oppførere seg og ta ansvar for sine handlinger under alkoholpåvirkning så bør man ikke drikke.

Men poenget var vel å la ungen drikke hjemme. Nei, jeg tviler sterkt på at jeg ville latt ham gjøre det, før han var både gammel nok i år, og moden nok generelt.

Har med hvilke signaler man sender ut.

Skrevet

Det viktigste er å holde dem unna hjemmebrent syns nå jeg. Og har familien en bra drikkekultur, ser jeg ingenting i veien for det. Selv fikk jeg alltid smake alkohol hjemme(ikke sprit) og jeg var ikke en av dem som lå for pumping på sykehuset etter å ha drukket meg sanseløs på hjemmebrent.

Man kan ikke stoppe ungdommene fra å drikke. Det husker vi vel alle selv? Så da er det vel bedre at de drikker noe de har fått hjemmefra.

Skrevet

Litt naiv holdning det der. De drikker det de får hjemmefra, og de drikker det de får andre steder. Du er da bare med på å øke konsumet.

Og det er stor forskjell på å bli servert alkohol hjemme, og få smake på alkohol.

Uansett, som foreldre, så er man foreldre. Ikke venner og ikke drikkekompiser.

Skrevet

Et veldig godt poeng å skille servering fra smaking, KaMa.

Skrevet

Kommer vel helt an på hvordan man serverer alkoholen hjemme...

Får man noe hos foreldrene så man kan ta med seg på fest, eller får man noe i et glass som man kan drikke hjemme sammen med foreldrene?

Selv fikk jeg et glass vin til julemiddagen når jeg var 15, men aldri for å ta med ut, eller drikke før jeg skulle ut.

Skrevet

Her snakker jeg av erfaring da. Har ingenting med naivitet å gjøre. Vi er alle forskjellige. Jeg drakk aldri noe i tillegg til det jeg fikk hjemme. Men det er et fint argument i vinmonopolets gylne kampanje for å få flere unge til å drikke hjemmebrent!

Tror man virkelig at de slutter å drikke, om tilgangen blir vanskeligere?DET kaller jeg naivitet.,

Skrevet

Jeg vil heller kalle det naivt å uttale seg så skråsikkert når forskning på ungdom og rus viser det motsatte.

Skrevet

Jeg snakker bare av erfaring jeg. Er ikke så veldig mange åra siden jeg og mine venner var fjortisser.

Nå er ikke det dermed sagt at jeg har tenkt å skjenke full gutten min når han blir tenåring. Men han vil få smake hjemme, og heller få noen øl med seg når han blir gammel "nok" til det. Ser mye heller at han drikker øl enn at han raver gatelangs på hjemmebrent.

Jeg bryr meg ikke om forskningen på ungdom og rus jeg. Er helt uenig i disse forskningsresultatene. Har en yngre søster, og jeg observerte hennes "drikkekultur" og adferdsmønster. Det er ikke mye som tilsier at jo værre tilgangen er, jo fler sunne interesser vil ungdommen delta i, fremfor fyll og fest. hehe. Nei kall meg gjerne naiv, men da har ting forandret seg skrekkelig de siste 10 åra...

Skrevet

Har du tenkt på at det kommer an på hvilket miljø du er i, og hvor i norge du bor?

Jeg er 26, og hadde jeg fått noe å drikke hjemmefra når jeg skule på fest hadde det bare blitt mere å drikke

Skrevet

Midt i slummen av trondheim :)

Jeg tror det har mest med dømmekraft å gjøre. Hvordan man er oppdratt, informert osv.

Har en veninne som ikke fikk drikke noenting. Foreldrene var avholds. De skulle sende henne i fosterhjem dersom hun drakk alkohol. Dette resulterte selvsagt i at hun ble nysjerrig, og tok fullstendig av. Den dag idag tror jeg faktisk ikke at hun kan drikke alkohol mer...

Skrevet

Helt greit syns jeg. Fikk smake vin i en alder av 12 jeg, riktignok bare en sup, og ekkelt var det. Men hvorfor ikke?

Skrevet

Du vil alltid finne unntak. Mener likevel å ha sett mest fyll blant barn av foreldre som ikke bryr seg noe særlig om barnas drikkevaner. Muligens helst da hos foreldre som mangler overskudd til å ta opp diskusjonen eller kampen og er glad til samme søren hvor ungene er eller hva dem gjør.

Skrevet

Helt uaktuelt her.

Og det foreligger vel ganske rikelig med forskning som sier at det er bull at ungene drikker mindre/tryggere om foreldrene gir dem alkohol.

Skrevet

Kalver skal drikke melk!!

Nei her får de ikke alkohol før de er ganle nok. Som KaMa sa, smake ja, servere Nei!

Skrevet

Kun evneveike foreldre gjev borna alkohol heime.

Så lenge all forskning er eintydig på at tilgangen aukar forbruket, så er det relativt uvesentleg at du meiner dette er feil.

Skrevet

Hæ? Jeg mener vel ikke det. Jeg er jo enig med deg.

Skrevet

Den var til lille måne! (gjekk litt fort i svingane).

Beklager:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...