Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker plast orkideer jeg:P hehe

orkideer er jo så dyre og dør så fort...

ikke spess grønne fingre, men har fine blomsterkasser ute om sommeren da;)

Skrevet

De kommer fort tilbake med godt stell. Enkelt stell :D.

Skrevet

Jeg får de ikke til å komme tilbake...

Skal det vokse opp ny stilk? jeg har kuttet av den uttørka avblomstrede stilken, er det rett?

Det har kommet nye blader på mine, men ikke ny stilk :(

Skrevet

ja det trodde jeg var almenn-viten jeg... hehe.. jeg er ingen blomsterekspert, de fleste mine dør faktisk....

men at orkideer som har gjennomsiktige plastpotter skal stå i gjennomsiktige potteskjulere visste jeg...

og at de skal ha lite vann ganske ofte vet jeg også... og de står ganske lenge når de får blomtster, men får ikke nye blomster igjen. så når stilkene har stått til pynt i mange uker/mnd kaster jeg planta... hehe... fysj...

Skrevet

Orkidéer kan stå like lenge i tette potter. Jeg har aldri hatt glasspotte på mine orkidéer.

Det kan ofte ta noen mnd før det kommer nye skudd, så ikke gi opp så fort hvis du vil ha den igjen :)

Vann 1gang iuka under blomstring og annenhver uke i "hviletiden".

VIKTIG at den ikke blir stående i vann. Hvis potten ikke står ibunnen på potteskjuleren så gjør det ikke noe om det ligger litt vann der.

Liker fuktig miljø så hvis du har det tørt hjemme så er det lurt å dusje bladene og røttene med vann. IKKE dusj blomstenefor da blir de flekkete.

Hilsen "proff" hehe:)

Skrevet

BlueLady: Hvis du kutter stilken helt nederst tar det evigheter før den kommer igjen. Det kommer ny stilk på den stilken som er der.

Kutt den under der hvor den nederste blomsten var.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg kutta stilken der den var vissen og tørr.. det ble litt lengre ned på den ene, men en helt tørr stilk vil vel ikke blomstre igjen uansett?

Skrevet

Jeg kutter stilkene mine helt nederst ved bladene (Vet at de fleste ikke gjør det) og de kommer tilbake med nye stilker og blomster ca 6-7 ganger i året....

Sett aldri orkideer over panelovner/varmekilder.

Ved vanning tar du blomsten ut av potten og setter de i kummen, vann med lunkent vann. La vannet renne igjennom slik at det ikke er vann på røttene.

Skrevet

En tørr stilk blomstrer ikke nei. Hvis stilken tørker så kutter du den så det friske står igjen.

Kan kanskje hjelpe å dusje litt som jeg skrev over. Og som det blir sagt under her så bør de ikke stå over varme.

Skrevet

Mente å skrive som det blir sagt over her selvfølgelig.

HKH! Så utrolig bra at du får den igjen så ofte!!!! Fantastisk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...