Gå til innhold

HJELP! Jeg har spist blåskimmerost ved et uhell :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den var på en pizza, og jeg ble ikke klar over det før jeg hadde spist fire stykker. Hva er det som gjør at blåskimmerost er farlig for oss gravide? Pizzaen var i ovnen i 10 min på 225 c, kan det som er farlig ved osten bli borte eller mindre da?

Er litt nervøs nå, håper noen kan hjelpe meg med noen svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gynekologen min har sagt jeg kan kose meg med den type ost om jeg vil, det eneste jeg skal holde meg unna er tobakk og alkohol. Jeg liker nå ikke den type ost men tenkte det kunne være greit å gi en tilbakemelding på spørsmålet ditt.

Skrevet

Bakteriene blir borte ved oppvarming,ja. Er vel listeria som er skummelt med denne type ost.

Skrevet

Det er listeria bakterie som kan trives i slike mykoster eller muggoster som Blåskimmerost. Vet ikke hva Blåskimmerost går som. Legen min sa at hvis jeg ville spise slik ost for eksempel på pizza så gikk det bra hvis den blir hardt oppvarmet. Men ellers mente hun jeg burde stå over slik ost. Men her mener tydeligvis helsepersonell forskjellig.

Så dette går nok bra. Det står jo ikke på Matportalen at vi IKKE skal spise det. Det står bare at vi skal spise de ferskest mulig, altså i god tid før holdbarhetsdatoen. Og som sagt, er det oppvarmet så er det jo trygt. Har ei venninne som nettopp fikk en baby, og hun spiste masse Brie i begynnelsen av svangerskapet, uten at den var oppvarmet, og det gikk nå bra. Men det blir jo selvfølgelig litt for enkelt å si at det gikk bra med den og den så da kan man spise det.

Jeg har nå lest at man skal holde seg unna upasteuriserte oster, men jeg fikk også i meg noe på en kafe der jeg spiste en rett som det var blandet parmesan ost i. Den er ikke alttid paseurisert hvis den kommer fra utlandet, men i Norge er den vel det. Det står riktignok på Matportalen at den er trygg fordi den er hard, men jeg tenkte mye på det i ettertid. Det blir vanskelig å holde seg unna alt som man er skeptisk til.

Jeg velger å helt holde meg unna myk og muggoster da, men jeg spiser de ikke til vanlig heller.

Det er jo mye forskjellig man hører om hva man skal spise og ikke spise. Jeg er nå ikke enig i at det er kun tobakk og alkohol man skal holde seg unna da, men det går sikkert bra om man spiser alt uansett. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å spise rakfisk. Men det er vel det eneste man helt klart skal holde seg unna?

Skrevet

Hei du.

Jeg opplevde det samme som deg for ikke så lenge siden.

Snakket med legen min om det, og kom frem til følgende:

Som gravid skal man ikke spise blåmuggost, selv ikke i god tid før utløpsdatoen, MEN dette er egentlig bare for å være på den aller sikreste sikre siden! Det er ekstremt sjelden at norskprodusert ost inneholder listeria, selv blåmuggost.

Er osten oppvarmet (over 70 grader) regnes dette som pasteurisering.

Be om å få tatt en blodprøve hos legen din, så får du bekreftet at det ikke er noen grunn til bekymring!

Og lykke til videre :o)

Skrevet

Men hva når det står at den er pasterurisert...!?Jeg kikka på oster i butikken, og fant ut at så og si alle var laget av pasteurisert melk, f.eks. castello..blir litt forvirret jeg;)

Skrevet

Det er veldig forvirrende!!!

Nesten all norsk ost er laget på pasteurisert melk, men det er allikevel noe med selve muggforløpet i disse skimmerostene som kan gjøre de farlige, hvis jeg har forstått det riktig. Det å ikke spise de er virkelig for å ta alle mulige forhåndsregler, og ferskest mulig er selvfølgelig best ettersom forekomsten av listeria vil øke med alderen på produktet. (skulle det være noe der i utgangspunktet)

Kanskje en liten forespørsel til mattilsynet kan være oppklarende?

Har ikke funnet noen bedre forklaringer enn dette.

Skrevet

Fant denne forklaringen på nett nå:

Hvorfor er det knyttet større risiko til muggoster enn til andre oster med hensyn på forekomst av Listeria?

De fleste oster har et ganske høyt melkesyreinnhold, og får da en pH som er så lav at utvikling av Listeria hemmes. Under modningen av muggostene forbruker muggen melkesyren for å vokse, dette fører til at osten blir mindre sur og pH på ostens overflate blir ideell for bakterier som Listeria som vokser på ostens overflate. I tillegg har slike oster et høyere vanninnhold enn fastere oster, noe som vil gi forbedrede vekstvilkår for mikroorganismer.

Vokser selv om det er kaldt

Upasteurisert melk kan inneholde Listeria, men denne drepes under pasteurisering. Mulig forurensing av melk etter pasteurisering kan også føre til at muggoster kan utgjøre en risko. I motsetning til andre bakterier vokser Listeria (om enn sakte) ved kjøleskapstemperatur, og dersom den er tilstede i osten, vil den i løpet av ostens modning få nok tid til å vokse og utvikle seg til et antall som kan forårsake sykdom

Skrevet

I steden for å spørre her hvor noe sier det enne og andre det andre hadde jeg tatt en telefor\n til sykehuset eller legen og spurt og fått svar fra de kan dette.

Synes at det blir så mye hit og dit her at jeg føler at det er trygger å høre med fagfolk.

Tror nok du kan ta det med ro siden den har vært stekt.

Skrevet

ingen krise når den har blitt varmebehandlet først :) da er jo evt listeria (visst det er det som er faren med den osten) eller andre bakterier såvidt borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...