villemo* Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 De snakker om å dele opp svangerskapspermisjonen i 3 deler, 4 deler osv for å gi far mere tid med barnet. Men hvorfor i all verden skal det gå ut over mors rettigheter!? Kan ikke hver enkelt familie bestemme selv hvordan de vil fordele permisjonen da? det er ikke bestandig det passer seg for familier at far er hjemme og mor begynner i jobb etter 6 mnd! Åh jeg kjenner det irriterer meg så ille at de skal styre oss sånn. I fare for å irritere andre så er jeg faktisk ikke for full likestilling. Så gammeldags er jeg. Vi har gått med barnet i magen i 9 mnd. Noen fordeler må vi ha. Jeg tror ikke at far er uta av stand til å ta seg av barnet, men vi må ikke bli fratatt muligheten til ett år hjemme med barnet vårt!
villemo* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 7. mars 2008 Og en annen ting er: Hvorfor skal far gå foran å få høyere lønn for samme arbeid vi kan gjøre? Sånn er det i dagens samfunn. Dette har ikke forandret seg de siste 30 årene. Javel,- så la nå oss mødre få ha svangerskapspermisjonen i fred! La familiene bestemme selv hvordan de vil fordele det!
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 helt enig, synes at mor skal få beholde sine rettigheter! en ting til som irriterer meg grønn er at foreldreretten blir automatisk delt om man har felles adr!!altså om en er samboere! er ok om man er gift, men bare samboer lissom!! synes at retten skulle gå til mor å så kunne en heller skrive under papirer på det om man vil ha delt! slik at valget er der, men ikke at det automatisk skal bli tatt fra mor! synes at det å gå gravid med sitt barn gir mor rettigheter! å hvis noen begynner å mase om likestilling så burde de heller ta fatt i andre områder av samfunnets vridde fordeling før de begynner å gå løs på mors rettigheter!! irriterer meg grønn over dette.....
Guttemamma75 Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Det dere har misforstått ( i likhet med så mange andre) er jo at det er IKKE mors permisjon far skal "TA" fra.. Det er kun 9 uker som er forbeholdt mor og 6 uker som er forbeholdt far.. Resten fordeles mellom mor og far som man vil... Derfor blir det i utgangspunktet feil å snakke om "mors permisjon" og "mors rettigheter"...
villemo* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2008 Ja men de driver jo og skal gjøre om på permisjonsreglene nå. De snakker om tredelt eller firedelt permisjon, hvor far skal få mer tid hjemme med barnet. Da vil det gå ut over den tiden mor har i dag. For hvis far skal ha en tredjedel av permisjonen så forlenges ikke hele permisjonen, men det går ut over mors tid som den er i dag. Det jeg mener er at for all del,- gi far mulighet til mer tid hjemme med barnet, men da må de forlenge hele permisjonen sånn at mor ikke mister noe isåfall. eller gi oss et år, og muligheten til å fordele det selv!
En liten en til? Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Synes hver enkelt familie må få bestemme selv hva som passer for dem. Blir irritert når jeg får følelsen av at andre vil bestemme over min familiesituasjon! Dessuten er vi mødre fra naturens side den viktigste omsorgsperson for ungen det første året, ved at vi ammer. Og det som er så utrolig teit: Vi blir anbefalt å amme til ungen er ett år(fullamme i seks mnd), men de skal presse oss tilbake på jobb etter seks mnd fordi pappa skal være hjemme! Tror mange mødre begynner å legge ammingen på hylla etter seks mnd da altså..... Nå er jeg litt gammeldags jeg og da;)
villemo* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er så enig med deg madde78!! Jeg også blir så provosert over følelsen av at de styrer familiesituasjonen vår. Godt sagt. Det tar fra oss friheten føler jeg... Skulle tro vi var skolebarn som måtte settes grenser for.... Det er mulig at jeg hisser meg mye opp her (HORMONER) Men dette syns jeg er idiotisk.
AO3 Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Enig med Pearl! Det er ikke snakk om å "ta" noe fra mor. Dessverre er det slik at kvinner henger etter i arbeidslivet, og mye av det kommer nok av fødselspermene. Vi kommer til å dele ca på tre - samboeren min ønsker å være endel hjemme med den lille, og jeg synes det er helt ok å begynne å jobbe etter ca 7 måneder. Jeg får jo 2 timers ammepermisjon daglig, så ammingen blir ikke noe problem, heller. Vi kommer til å tape endel på det økonomisk, siden han tjener ganske mye mer enn meg, men det får bare være. Uansett ville vi ikke fått noe mer ut av det om lønnene våre var omvendt, heller, da jeg tjener ca 6G, som såvidt jeg husker er "taket" for hva man får i fødselspenger. Jeg synes det er viktig at han får føle at han har hovedansvaret for den lille en stund, og regner med at dette vi føre til fordeler for meg senere. Kanskje blir det mer naturlig for oss begge at vi f.eks. deler mer likt på dagene hjemme med sykt barn senere? Det som VIRKELIG irriterer meg, er håpløse argumenter som at "pappas jobb er jo såååå viktig, han har bare ikke mulighet til å ta fire måneder fri fra jobb bla-bla-bla." DA blir jeg forbanna da! Er ikke mammas jobb like viktig som farens, kanskje?! Hvis mamma klarer å ta fri fra jobb, så burde virkelig far ha mulighet til det, også! Og når det gjelder selvstendig næringsdrivende: Det er masse kvinner som er SN også, og de klarer jammenmeg å ta fri, så jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig for menn! Slik jeg ser det, tilhører ikke permisjonen meg som mamma, men barnet. Det har vært mange interessante utspill i det siste - som for eksempel å kutte ut kontaktstøtten, og la pengene gå til å utvide total permisjonstid. Det tror jeg kunne være en veldig fin løsning for alle parter. Kontaktstøtten er ikke akkurat spesielt heldig for likestillingen, den heller, og de 3000 eller hva det nå er man får i måneden er ikke store summen å leve av. En firedeling kunne også være en god idé, i alle fall til å begynne med. Da kan man se hvordan det vil fungere i praksis, før man evt utvider til tredeling. Det må også være slik at det mannen får utbetalt i foreldrepenger i sin permisjonstid må ta utgangspunkt i hans lønn, ikke hennes.
AO3 Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Må bare legge til at det (i mine øyne) tåpelige argumentet med mannens "viktige" jobb ikke er noe noen her inne har dratt inn i debatten, men jeg har sett det på ganske mange andre forum. Bare så det er sagt.
1+2=3jenter Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 Debatten i seg selv er grei nok, men det provoserende er at staten til stadighet skal tre lover og regler ned over ørene på oss, som om vi var små barn.... Jeg er enig i at fedre godt kan være mer hjemme, men synes likevel det skal være opp til hver enkelt familie. Jeg tror at de aller fleste her i landet er voksne nok til å ta den avgjørelsen selv. Staten burde heller begynne med å endre reglene for opptjening av rettigheter, slik at far får selvstendig opptjeningsrett. Mange fedre ville helt sikkert tatt ut mer permisjon hvis man ikke tapte masse penger på det. Mange nybakte familier er i etableringsfasen med høye bolig- og studielån, og da er det ikke alltid så lett å plutselig miste mye inntekt. Så snakker man om likestilling, og at mange kvinner er i deltidsarbeid og lavtlønnet stillinger. For mange tror jeg at det er et bevisst valg... Jeg kunne godt tenke meg å jobbe mer deltid for å få mer tid hjemme, jeg er ikke interessert i en toppjobb som krever at jeg er der 10-12 timer om dagen, og gjerne tilgjengelig på fritiden også. For meg er familien viktigst, og jobb et "nødvendig onde" for å tjene til livets opphold. De kvinnene som vil ofre livet for jobbet tror jeg gjør det, men la oss andre være i fred....
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er også gammeldags, og synes hver enkelt familie skulle få bestemme dette. Når det er sagt så syns jeg også at vi som bærer barnet i 9 mnd, pluss at vi ammer, bør kunne være hjemme med barna slik det er nå! Uansett må man kunne velge det selv!!!!!!!!
Guttemamma75 Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Men du har jo enda ikke skjønt det.. Du sier "For hvis far skal ha en tredjedel av permisjonen så forlenges ikke hele permisjonen, men det går ut over mors tid som den er i dag."... Det er KUN 9 uker som er mors, og 6 uker som er fars, og om det blir en endring så vil det si at de "TAR" fra permisjonen som BÅDE far og mor kan ta.. Dermed tar de jo ingenting av "mors" permisjon, men de tar av den permisjonen som mor KAN ta ut om hun vil..... En annen ting er jo at det ofte er slik at det er mor som tar størsteparten av permisjonen mens far bare tar sine 6 uker, men det betyr IKKE at det er mors permisjon for det!!!!!!!!!! Jeg er forøvrig helt enig i at pappapermen bør utvides men før de gjør det må de heve inntektstaket slik at man ikke taper tusenvis av kroner på det slik mange gjør.. (flere menn tjener jo som kjent over 6G som er taket for "lønn" i permisjonen)
villemo* Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 7. mars 2008 Beklager at jeg uttrykker meg feil, Pearl 32, men jeg er vel så gammeldags at jeg ser de ukene som mors uker da.... Poenget er at de tar fra oss muligheten. Hvis det er mer riktig sagt. Vi får ikke de mulighetene vi har hatt tidligere. De legger oss i tvangstrøyer og bestemmer hvordan vi som foreldre skal bruke permisjonstiden. Det er DET som irriterer meg! Valgfrihet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå