Gå til innhold

MÅ man informere flyselskapet om at man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut å fly når jeg har to og en mnd igjen til termin, med SAS. Må jeg opplyse om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flydd opptil flere ganger i mine graviditeter og har aldri gitt noe beskjed om det på forhånd. Det er vel kun de siste ukene, mellom 2 og 4 uker før termin (kommer ann på flyselskapet) hvor man ikke får fly, evt må ha legeerklæring.

Skrevet

men hvordan kan de vite hvor langt vi er på vei da?

hvis jeg har en uke til termin så vet jo ikke de det med mindre jeg sier noe til dem..

og meg i min 25 uke kan godt ha like stor mage som ei annen et som er i uke 40..det kan ikke de vite...og de krever jo ingen bevis av meg??

der står kun skrevet at innenlands krever de legeerklæring mellom 2-4 uker før termin. så hva om de mistenker at jeg er lenger på vei enn hva jeg er? de kan jo ikke nekte meg å fly bare fordi at jeg har stor mage...hmm...

noen som vet??

ikke det at det har noe å si til eller fra for min del..har bestillt min siste flytur 14 dager før terminen jeg så holder meg akkurat innenfor grensen..

men bare lurer....hehe...

Skrevet

Du har helt rett i at de ikke kan vite og sier du 7 måneder tar de det for god fisk. Ikke no stress. (ps jobber med dette)

Skrevet

Du må ha med helsekortet ditt hvor terminen står skrevet.

Så det er ikke bare å si en fiktiv dato dessverre.

Så skal du fly 14 dager før termin må du ha legeerklæring i tilegg som sier at det er ingen risiko for at fødselen vil starte og at du er frisk nok til å fly. Som du selv har skrevet dette kreves mellom 2 og 4 uker til termin.

Er det kortere enn 2 uker igjen får du ikke fly. Så du må nok ha papirene i orden for å få fly ja.

Skrevet

Jeg skal ta fly 15 dager før termin. Var hos legen igår og fikk papirer hos han som jeg må levere selskapet når jeg reiser (eller kanskje før?). Der har han skrevet når jeg har termin, at han gir meg tillatelse siden jeg sannsynligvis vil fød over termin (slik som sist og slik mamma har gjort med meg og alle mine søsken) + at fødselen ganske sikkert vil vare lenger enn flyturen varer.

Selvfølgelig har jeg kjøpt billett som jeg kan avbestille i tilfelle, hehe :)

Skrevet

Av en eller annen latterlig grunn sniker det seg inn et mellomrom på slutten av lenka (barn/ ?vst=true) som ikke skal være der. Tar man bort mellomrommet mellom / og ? så kommer man til rett nettside.

Skrevet

Jeg må spørre hva man skal opp i et fly å gjøre på slutten av svangerskapet når man kan risikere å føde i ferielandet eller på flyet?? Jeg hadde nok ikke satt meg på et fly etter 7mnd av erfaring fra ei venninne av meg som fødte 2mnd for tidlig pga fly og hun hadde fått godkjennelse av legen sin og flyselskapet. Men jeg skjønner at en ferie frister når sommeren kommer :)

Skrevet

kan ikke svare for alle,men for egen del så er det om å gjøre å komme til stedet hvor jeg ønsker å føde :)

bor borte fra hjemstedet vårt da vi er studenter både jeg og mannen min.

så ønsker derfor å føde hjemme istedenfor 150 mil unna alt av familie. hvis vi venter med å reise til etter fødselen kan det ta sin tid.skulle man gå 14 dager over tiden er da store deler av ferien vår forsvunnet i ren ventetid. derfor har vi bestillt flybilletter 14 dager før termin. :) vil tro at vi går over tid denne gangen og. og skulle det skje noe slik at ungen kommer veldig før tiden vil vi forhåpentligvisvis kunne ta med ungen "hjem" til flyet skal gå uansett.. :-) utlandet var vi i for sitse gang i januar. tar på ingen måte sjangse på å føde for tidlig og på toppen av alt i utlandet...det ville jo vært et komplett mareritt....

men innenlands ser ikke jeg noe problem ihvertfall... :-)

og ja,sist fødsel varte i over et døgn,så ombord på et fly vil jeg ikke tro noe kommer til å skje..hehe...

Skrevet

For det første så er det utrolig sjeldent at man føder to måneder for tidlig. Kun 7,5 prosent av alle fødsler skjer for tidlig (altså før uke 37). Og enda færre føder når det er to måneder igjen (uke 32). Så det er snakk om at for mer enn 95 prosent av de gravide så går det bra å fly i denne perioden.

For det andre tror jeg de aller fleste holder seg hjemme – og om de flyr så gjør de det innenlands. Da er flyturene kortere, og man er i det minste i sitt hjemland og får god legehjelp! Men, selvfølgelig, det er jo opp til enhver å vurdere.

Skrevet

Til anonym som lurer på hva folk gjør i fly så sent, så er det ikke alle som kun bruker fly når de er på ferie...

For min del, må jeg fly pga konfirmasjon, bryllup og en familietradisjon jeg helst ikke vil gå glipp av. Holder meg utenfor de fire ukene heldigvis, men hadde flydd om det kom nærmere og. Og som noen poengterer over her, innenlandsrutene er skjeldent lengre enn en fødsel vil vare.

Man setter seg jo ikke på et fly med rier!!

Skrevet

den lengste flyturen man kan ta i norge pr dags dato vil vel være oslo-tromsø? og det tar hva..to timer?

og da flyr de vel en del over sverige gjør de vel ikke?

så om vannet skulle gå,riene starte og ungen komme rett over sverige..hva ville skjedd da?

ville ungen da blir svensk statsborger??

hehe...

Skrevet

Det var jeg som nevnte lenger opp at jeg skal ta fly bare femten-seksten dager før termin. Jeg tar widerøe bergen-bodø tur/retur.

Jeg vet det er veldig nært termin, men det handler om en klassefest som jeg selv startet å arrangere før jeg visste jeg var gravid. Har sendt innbydelser, fått nesten alle med på det (det er stor for veldig få bor i nord nå så mange år etterpå), skaffet gamle minner av filmer, kjempet med å leid et fint lokale osvosv, derfor har jeg så utrolig lyst... Og jeg har jo født på overtid sist jeg fikk unge + at fødselen varte 8 timer.

Derfor har jeg tatt det valget som min samboer er helt med på. Han og min sønn på 4 skal ta seg en liten sommerferie den helga med å kjør en tur til dyreparken i Kristiansand. Jeg blir bare borte 3-4 torsdag-mandag. OM det skulle skje noe med fødsel oppi nord har jeg stor familie, venner der - og min samboer vil reise i full fart nordover. Så jeg vil ikke være kjempenervøs heller for at det skal skje.

Men selvsagt reiser jeg ikke hvis jeg ikke føler meg trygg når tiden nærmer seg.

Skrevet

klassefest = klassetreff

litt skrivefeil der...

Skrevet

Kirkenes-olso. Og det tar 2 timer.

Glemt helt av finnmark fylke du da? :)

Skrevet

Når man er gravid og reiser med fly er det greit å gi beskjed ved innsjekking, da gravide ikke skal sitte ved nødutganger..

Skrevet

bergen-bodø tar også 2 timer

Skrevet

De fleste flyselskap krever legeattest etter 30. uke.

Skrevet

går der direktefly til kirkenes fra oslo?

hehe..nei,har ikke glemt av finnmark,men hver gang vi har flydd til finnmark har vi endt opp med en melkerute uten like..

når har vi ikke reist til kirkenes før da..kun vardø,men..hmm..ja,okei.. :)

trodde tromsø var det lengst nord de flydde direkte...

:)

og flytiden de regner med er jo flytiden i luften... :-) er der pauser imellom har de mulighet til å slippe av en eventuell fødende kvinne.

Skrevet

Vel, gravdie kan faktisk bli nektet å fly!! Jeg jobber selv som flyvertinne å har vært med på at vi har tatt av pax som er gravide. Om det skulle være passajerer ombord som vi synes er mistenkelig store, tar vi selvfølgelig kontakt med dem å ser papirer. Å om det finnes noen tvil om at det ikke skulle bli en sikker flyving så må desverre pax bli igjenn hjemme. Dette er det da kapteinen som bestemmer, som oftest i samråd med vår flylege. Selv har jeg ikke jobbet siden den dagen jeg ble gravid, for det er så uendelig mange kolleger som har mistet! Så jeg tar ingen sjangser.. Men selvfølgelig hender det jeg tar noen små turer hjem til mor;) Men nei jeg hadde nok ikke flydd i slutten av svangerskapet om det ikke sto på liv;)

Skrevet

Jeg var nettopp ute å fløy med sas, trheim-oslo, 3 uker før termin. skulle egentlig hatt legeattest men det var ingen som spurte om noe som helst. Hadde nok ikke dratt om ikke formen tilsa det, men det var ikke noe stress i det hele tatt. tror ikke jeg som førstegangsfødende hadde rukket å føde på den lille timen nei! :) et lite tips er å skaffe seg et par støttestrømper, lurt hvis man er hoven i beina.

Skrevet

hvordan kan dere nekte en passasjer adgang om hun ikke har papirer da? når et flyselskap først krever noen form for dokumentasjon i uke 38 kan de jo ikke nekte adgang før den tid..

og er veldig vanskelig å bedømme antall uker av å se på en kvinne da..

og om det er en ting som er sikkert og visst så er det at ingen flylege hadde fått lov til å undersøke meg på noen som helst slags måte pga manglende papirer. da skulle de fått sett hvor gravid man egentlig kan bli altså...og en eller annen kaptein skal ha bra nerver for å påstå at en kvinne er mer gravid enn hun selv sier...hehe..

hvor ofte har dere opplevd fødsler ombord på fly egentlig?

Skrevet

Skjønner ikke problemet- man tar da vel med seg ALLE nødvendige papirer når man skal ut å fly : helsekortet, billetter og andre nødvendigheter - uansett hvilken måned man er i..?!?

Og selv om man ikke gjennomfører hele fødselen ombord i flyet, er det endel komplikasjoner det vil medføre uansett da damer... Trenger ikke være Einstein for å skjønne hvorfor man vil unngå sånt ombord i et fly ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...