Gå til innhold

3-åring som blir storesøster,noen med erfaring?råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er allerede i uke 32 . hver enkelt uke går jo bare så fort! fredag igjen i morgen! hm...kan nok ikke være godt nok forberedt på det som skal skje uansett. har født før for nøyaktig 3 år siden denne mnd. de 3 årene har også flydd! denne gangen skal jeg være enda mer bevisst på å kose meg hver dag og ikke tenke på alt jeg liksom går glipp av! er spent på åssen livet blir nå mn en 3 åring,spedbarn og travel mann. har travel jobb selv som jeg elsker,blir rart å være borte fra den. ikke være med på jobbreiser osv..noen men erfaring? en 3-åring og spedbarn? kommer en gutt og har jente fra før, en veldig snill og "enkel" jente. redd jeg blir helt utkjørt de neste mnd eller årene..hvordan forberede ho på det som kommer best mullig,hvordan la det første møtet med den nye være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har ingen erfaring, men er i samme situasjon som deg :) Har derfor snappet opp litt tips og råd fra venner, kollegaer og av å lese her og andre steder.

* tenkte å la pappa'n og storebror få i oppdrag å handle "hjemreisetøy"

* leste også at man ikke bør gi babyen så mye oppmerksomhet når storebrør/søster kommer på besøk, hvis de ikke er så interessert. La h*n se babyen om de vil, men vis at du er så glad for at akkurat h*n kom på besøk.

* fått høre at det er mindre jobb med nr2. fordi man er tryggere og kan litt om dette fra før

* har også hørt at 2 er som 10...

Vi får bare vente å se.....

Skrevet

ja skal ikke være lett det her..

vi har og en storesøster. Men hun er litt yngre enn din da.. vår prinsesse blir 2 år tre dager etter terminen.

det jeg tenker er viktig er at når hun kommer opp på besøk på sykehuset så håper jeg babyen sover og ikke skal ha mat. da skal hun få komme rett på fanget til mamma og kose masse... (hun er en skikkelig mamma dalt da..) så skal hun selvfølgelig få se på babyen. holde han osv. hun er veldig interessert i babyer for tiden da..prater litt om lillebror osv. men tror nok sjokket blir stort når hun innser hva det betyr å ha en lillebror ja..

jeg har sagt i fra til alle i familien at når de kommer på besøk så er det hun som skal ha oppmerksomheten først i starten. så kan de holde babyen etterpå... babyen har jo ikke et stort behov for å bli holdt av mormor liksom... mens storesøsteren har jo det...

ja ellers så vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre..hun skal iallefall få gå i barnehagen som før.. men jeg kommer jo selvfølgelig til å hente henne sammen med babyen. tror det blir stas for henne å få vise han frem i barnehagen osv...

Skrevet

Vår jente var nesten 3.5 år når jente nummer to kom. Vi har også ei grei og "enkel" jente, og sjalusi vet vi ikke hva er. Hun fikk komme bare 5 timer etter fødselen, og det var veldig stas. Hun hadde med tegninger og gave (kjøpt sammen med farmor). Mange gode tips fra andre innleggere her. Ellers så er det viktig å inkludere barna i stellet, velge klær kanskje, hente ting osv (Få de til å føle seg viktig ovenfor babyen) Det har iallefall vært viktig og stas her hos oss.

Skrevet

Masse gode tips her allerede tror jeg.

Vår jente er 2,5 år. Når hun kommer på sykehuset første gang, så skal jeg snakke med pappa på telefonen først, så jeg er sikker på at de ikke kommer inn mens jeg hoder babyen eller ammer. Jeg vil ha all oppmerksomhet mot henne de første minuttene, så får vi heller 'oppdage' babyen sammen.

Har også kjøpt gave fra babyen til henne som ligger klar i sykehusbagen.

Regner med at hun blir med når vi skal hentes hjem fra sykehuset, og at hun da kommer til å delta i å gjøre istand vuggen til babyen og sånt når vi kommer hjem.

Hun er glad i å hjelpe til, så det får vi fortsette å oppmuntre.

Ellers så leste jeg tips om at ammestunder kan bli lesestunden for henne. At vi leser bok mens jeg ammer, så blir det kos også for henne. (kommer til å ha FULLT fang et års tid!!)

Og hun skal fortsette i barnehagen, så får jeg være hjemme med baby på dagtid, og kose, evt. sove, så jeg har overskudd til storesøster når hun kommer hjem.

Har også ei svigermor som ikke kommer til å ta hensyn i forhold til søskensjalusi (har sett det med søskenbarna, den minste tar all oppmerksomhet), så hun besøker vi kun med baby og storesøster hver for seg den første tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...