Gå til innhold

Svangerskaps sukkersyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag ble jeg sjekket for dette. Noen andre som har blitt sjekket for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heter ikke sukkersyke men DIABETES...

jeg har diabetes1, den typen man må bruke sprøyter... når man har det er det muligheter for at babyen kan bli veldig stor,,,, men man får veldig bra oppfølging...:)

Skrevet

Gjør de noe spesielt når de sjekker dette eller? Trodde det ble sjekka hver gang man leverte urinprøve..

Skrevet

Jeg måtte komme fastende om morgenen. Fikk kun lov å drikke rent vann før jeg kom. Så fikk jeg et stikk i en finger der de tok en dråpe blod og målte blodsukkeret. Så måtte jeg drikke 0,5L med sterkt sukkervann og deretter sitte stille i 2t, så nytt stikk og ny måling.

Skrevet

Hm, okei.. men de gjør vell kanskje bare slike målinger hvis de har mistanke om noe?

Skrevet

Pga nye rettningslinjer så skal alle med en "overvekts" BMI før graviditet, ha denne sjekken.. (sa legen min)

Skrevet

Jeg tok den på utslag på urinprøven, tror jeg hadde grad 3 på sukker:( Den testen heter glukosebelastning. Jeg fikk ikke utslag på den, prøvene var fine. Jeg tror selv jeg fikk utslag på urinprøven pga en stor milkshake jeg drakk sent på kvelden før jeg tok morgenurinprøve. Jm mente også det kunne være nok for utslag.

Skrevet

Jeg fikk sv.diabetes i uke 27, er nå uke 36. Det som er er at kroppen din i produserer nok insulin slik at sukkeret du spiser ikkr blir skilt godt nok ut av kroppen, så istede får barnet ditt i seg mye mer sukker enn hva Han/hun skal ha. Å når dette skjer vil barnet legge på seg i vekt hele svangerskapet hvis du ikke blir behandlet for dette.

Denne glukosetesten du skal ta er for å se hvor godt insulinet ditt fungere. Har du verdier etter 2 timer over 8 skal du henvises til svangerskapspoliklinikk og endokrinolog. Da vil de avgjøre i forhold til hvor høy målingene er om hvilken behandling du får.

Det er to måter å behandle dette på; enten ved å kutte ut alt som heter sukker, spise sundt og måle blodsukkeret ved stikk i fingeren etter måltidene (dette har jeg gjort i snart tre mnd), eller du blir satt på insulin, som du må sette på deg selv daglig, samtidig som du måler blodsukkeret ditt. Håper jeg ikke skremmer deg nå da:) Men det går nok bra skal du se. Det blir mye enklere å gjøre dette pga at det gjelder ikke din helse bare, men også den lille i magen.

Jeg har klart å regulere insulinet ved kun å legge om kosten og prinsen min som snart kommer er ikke stor i det hele tatt. Blir ca 4kg og dette er normal størrelse på et barn nå.

Lykke til!

Hilsen høygravid og sykepleier:)

(Gå inn på tema og komplikasjoner så finner du fakta om sv.diabetes)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...