Gå til innhold

Lurer på en ting ang. barnebidrag og nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og bf gjorde etter oppfordring fra nav en privat avtale om barnebidrag.

Vi separerte i sept.07 og han betalte bare i okt. Jeg har ikke fått noe mer, og han sier nå at nav må fastsette barnebidrag alikevel.

Men så lurer jeg da;... får det en tilbakevirkende kraft?.. etterbetaler nav barnebidrag fra nov og frem til idag?.. eller må jeg rett og slett bare se dette halvåret som tapt?

(er det forresten lang behandlingstid på slikt?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en skriftlig avtale, ang bidraget, og far ikke har betalt, så skal det kunne gå gjennom innkrevingssentralen.

Ta en telefon til nav og hør.. Nav betaler ikke fars gjeld, men de kan kreve det effektivt inn fra fars lønn gjennom arbeidsgiver. Bedre enn du klarer alene:)

Skrevet

Fikk aldri han til å skrive under på en avtale før det skjærte seg med betalinger, samvær spm og skifte.... Siden da har det bare vært en lang suppe med advokater...;(

Men gjennom brev fra hans advokat så har han sagt at de skal la nav fastsette barnebidrag. Så det jeg da lurer på er vel egentlig om nav krever han for bidrag tilbake i tid og utbetaler det til meg?... eller må jeg bare nøye meg med at de trekker han direkte fra den datoen avtalen blir fastsatt?

litt kjipt, for han tjener etsted mellom 7-800` i året, så det blir jo rett så mye bidrag for to barn.... veldig surt om jeg går "glipp" av de seks mnd mener jeg? ( må jo være snakk om et sted melom 30-40`?)

Tusen takk for svar!!

HI;)

Skrevet

Mener der er noe med at han har godkjent farskapet også... datoen han skrev under på farskapet... Er ikke sikker her, men ta å hør med nav. Du kan si hva dere da hadde kommet frem til muntlig, og se hva de sier om det.

Her har jeg alltid latt det gå gjennom nav nettopp av den grunn du beskriver. Jeg er sikker på at hadde vi laget privat avtale, så hadde jeg ikke fått bidrag. Ikke bry deg om han ombestemmer seg og kanskje vil ha privat. Ta det gjennom NAV, så sitter du sikrere mpt å få bidraget:)

Skrevet

Barnebidraget er BARNETS poenger, og vil derfor bli krevd fom fødselen. Jeg fikk "tilbakebetalt" alt, selv om BF i mitt tilfelle ikke vedkjente seg farskapet før jenta vår var 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...