lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 jeg var overvektig før jeg ble gravid med kevin, gikk opp 10 kg i svangerskapet og fikk skryt over at det var bra. nå 7 mnd senere har jeg ikke gått ned mere enn 3 kg, og er gravid igjen. legen sa at nå burde jeg virkelig ikke gå opp noenting denne gangen. Det kunne bli komplikasjoner...... kjenner stor press nå på å ikke gå opp noe, tror ikke jeg klarer det. Men hva kan skje? Er det noen som har hatt komplikasjoner pga overvekt? Er jo livredd nå.
ana baroma Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Vet ikke hvor str overvektend in er, det har jo litt å si:) Men å ikke gå opp noe er vel ren ønsketenkning fra legen? Gikk selv opp ti kg, og fikk skryt - såpass bør man nesten gå opp mente jm. Dersom legen din sier slikt bør vedkommende sørge for skikkelig oppfølging under svangerskapet sånn at du får råd om kost og mosjon. Og du, ta det helt med ro!! Bli ikke livredd, det er enda verre:) Dette går helt sikkert veldig greit dersom du passerp å deg selv, holder deg unna mye søtt og salt - og ellers lever normalt sunt:)
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 jeg var overvektig før nr 1-gikk opp 6 kg, det sa dem ikke noe på. La på meg sånn ca 20 kg etter fødselen, men gikk ned masse i 2006. Hadde en bmi på 27 når jeg ble gravid igjen med nr 2, så var jo likevel overvektig, og la på meg 16 kg... ingen som sa noe, og sv.skapet gikk helt fint
Mø schæl! Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Du, av og til blir man bare litt (les: veldig!) oppgitt over de legene. Som legen sa til meg for en stund siden: "Du bør gå ned... tja... rundt 25 kilo. Hadet!" Sånn omtrent. Ok, men da bare knipser jeg, så pang! jeg er 25 kilo lettere liksom. Ikke noe råd, ingen hjelp - bare "befaling". Så altså, jeg begynner jo omtrent å tvile på legeutdannelsen til denne legen din som mener at "du ikke bør gå opp noe i dette svangerskapet". Neihei? Nei, da går du ikke opp, vet du. Kan jo slutte å puste i samme slengen, er jo omtrent like lett å holde kontroll over. MITT inntrykk er at det "hauses" litt for mye opp dette med graviditet og overvekt. Klart det kan ha risikofaktorer ved det, skal ikke nekte for det - men stort sett går det helt greit! Maaaaange av mine venninner er overvektige og svangerskapet har forløpt problemfritt. En annen ting er at det kan se ut til å variere fra lege til lege hva som egentlig er overvekt, og hva som er risiko for svangerskap eller ikke. Og for min del: jeg gikk opp 18 kilo under forrige svangerskap, og hadde noe høyt blodtrykk, ellers ingen komplikasjoner. Var ute i jobb helt til permisjonen startet, problemfritt svangerskap og fødsel. Gratulerer med graviditeten forresten, og lykke til :-)! Du skal uansett ikke slanke deg under svangerskapet, men du kan jo prøve å unngå "kaloribomber" så godt du kan, det er jo uansett gunstig for både mor og barn :-)!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2008 Tusen takk dere ja jeg skal prøve så godt jeg kan, så får vi satse på at det blir like komplikasjonsfritt som forrige svangerskap )
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 nå aner ikke jeg hvor overvektig du er, men jeg var overvektig før svangerskapet.. ganske mye, sikkert 30 kg for mye i forhold til høyde. gikk opp tilsammen 18 kilo i svangerskaoet, og hørte aldri noe om fare for komplikasjoner.. ingen som sa jeg la på meg for mye.. selv om ja, jeg vet jo jeg er overvektig, men ingen nevnte noe, utenom viktigheten av å spise sunnt..
Fire småtroll Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Det er større sjanse for svangerskapsdiabetes, og fare for stort barn og dermed komplikasjoner under fødsel. Men noe annet enn det har jeg ikke hørt om... Disse to tingene skal automatisk bli fulgt ekstra opp når en er gravid og har litt høy bmi. Synes du skal spise sunt, minst mulig sukker og mosjonere litt (gå tur), så er jeg sikker på at dette kommer til å gå helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå