Gå til innhold

knut hamsun; nazist eller ikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synd han ikke lever, da kunne vi jo spurt.

Skrevet

Nazist, definitivt, men ikke desto mindre stor kunstner.

Skrevet

Etter hva jeg har fått med meg fra mine skoledager, var det vel Marie som var den mest iherdige tilhengeren av nazismen? Mange mener at Knut ble påvirket av kona si, og det var HUN som hadde den sterkeste personligheten av dem. Det menes vel også at han begynte å bli litt surrete etterhvert......Men jeg har ingen forutsetning for å mene noe spesielt egentlig. Kjente hverken han eller henne;-)

Skrevet

Jepp. Det er vel ikke noen tvil om det.

Skrevet

Det med at han hadde svekka evner og oversikt var et påfunn fra omverdenen for å kunne fortsette å sole seg i hvor stor han var som forfatter, men var vel relativt godt motbevist i På gjengrodde stier, som definitivt ikke er produkt av alderdomssløvsinn.

Skrevet

Tror nok også det er mye sannhet i det du sier der, luten. Det var jo fryktelig skammelig at en så stor mann skulle være tilhenger av nazismen. Det måtte jo kamufleres på et vis....

Skrevet

Jeg har faktisk boka Prosessen mot Hamsun stående, men den har ikke blitt lest hittil, kanskje jeg får ta den neste gang jeg brekker lårhalsen eller noe sånt, merker at det egentlig interesserer meg og jeg veit altfor lite. Men ja, nasjonen forskræva seg når den prøvde å forene nazi-støtte med nobelpris, så da var svekka sjelsevner en god mulighet....

Skrevet

men jeg blir ikke klok på det luten. man kan ikke bange hånden ned og peke på et konkret bevis i nazisme-saken. han ble kastet ut av hitlers hus, pga av kravene han stilte. han var fasinert over nazismen, men det er noe helt annet enn å være nazist? han var i hvert fall ingen skrulle. det motbeviste han selv.

252 dager på skolebenken. skrivekunst som en gud. hvordan er det mulig? jeg får ikke fatt i personen hans, og det irriterer meg grønn. (da snakker jeg ikke om å vekke de døde)

Skrevet

Som sagt, jeg vet ikke særlig mye om dette. Og ja, han var fascinert av nazismen, men antakelig ikke like velinformert som man skulle ønsket og som man kunne trodd? Forøvrig var jo Tyskland og den germanske arven sterk i Norge, og det er jævla synd krigen gjorde det nærmest skammelig å like det - det er en utrolig litteraturarv blant annet.

Men har DU lest Prosessen mot Hamsun? Nå har jeg faktisk plukka den ned av hylla og skal bla litt i kveld (tråkka på ungen mens jeg stod i senga og strakte meg heeeelt øverst til biografiene, bra hun har sovehjerte).

Skrevet

tråkket på henne?? du er galen i halen ;-0 du kan ikke være et særlig høyt tall på vekten om hun fortsatt sover i ro og mak.

nei, den har jeg ikke lest. men jeg forventer et referat, og et klokt svar på nazisme-teorien. forøvrig tipper jeg den handler om akkuratt det vi allerede har skrevet; sinnsyk eller ikke, hitlerbesøk osv.

det er mange som lar være å lese hamsun kun basert på nazisme-teoriene, det er synd det. han er like aktuell i dag som han var da.

Skrevet

En av de tøffeste unge mennene jeg kjenner betrodde meg at "det er vel ingen som tror det om meg, men den beste boka jeg har lest er Victoria...". Jeg tror mange unge leser med den udekka gleden man skulle ha, mens de halvgamle som meg kan snuble i politikken mye lettere.

Jeg traff visst bare rundt legga og med dyne i mellom, og hun har hatt en aktiv dag. Det er dessverre ikke fordi jeg er sylfide....

Skrevet

Jeg elsker den kommentaren som litteraturkritikeren kom med etter "På gjengrodde stier" utkom: "Skulle man da ha sett på maken til svækkede sjælsevner!"

Skrevet

Strålende, vet du hvem det var som sa det? Er et sånt sitat man skulle ramme inn og ha på veggen.

Skrevet

for en betroelse! jeg vet at du sannsynligvis snakker om en person du hadde/har et profesjonelt forhold til, men lell. det er tøft det. da vi hadde hamsun i pensum på vgs var det om å gjøre å mislike litteraturen hans mest mulig, vi skulle ikke forstå, og ville ikke forstå, man var nerd om man virkelig forsto. men her syns jeg faktisk lærerne har et visst ansvar for å gjøre litteraturen spennende. og mystisk. hvor kult er det ikke å sitere hamsun?

"mig har tiden tæret på, jeg er blit dum og avblomstret og likegyldig, nu ser jeg på en kvinde som på litteratur. det er enden. hva så? en ende skal alt ha." genialt. det er ikke mulig å skrive bedre enn det han gjør.

Skrevet

Ja, det var utrolig fint å høre, både for hans del at han hadde et sånt forhold til et sånt stykke litteratur og at han faktisk stolte nok på meg til å si det. Det er noen gyldne øyeblikk i livet.

Videregående - som exphil - kommer på feil tid i livet. Synd men sant. For selv der jeg i ettertid ser at det ble gjort utrolig mye bra for å gjøre det attraktivt var det likevel så mange pubertetssperrer i de fleste av oss at enhver forståelse ble hånet av den enkeltes indre hooligan... Selv jeg som har spist bøker til frokost siden jeg var fire var nok egentlig et rasshøl å ha litteratur med på skolen..

Skrevet

Nå må jeg faktisk lese ham igjen også, tusen takk for inspirasjon, hvor siterer du fra? Jeg sleit med Sult, og var bare måtelig begeistra for Løitnant Glahns viderverdigheter, men Markens Grøde er monumental, og Segelfoss by og Drømmen og hjulet.

Skrevet

åhå, hva med denne; "jeg synes synd i deg Åse, men fortryt ikke på at jeg ler når jeg ser dig, haha, du er så stiv og indtørket, du har vel ikke engang vand i skrævet. jeg kunne hjelpe dig med en skjærv, men jeg vil ikke ha deg på fingrene. nei. du er det som det ikke engang er navn på fra gud, så ussel er du. bli i freden!"

jupp, det er synd at det kommer på akkuratt den tiden, men når skulle det ellers komme? som fordypningsfag? da var det mange som hadde gått glipp av det. jeg smugleste hamsun, ikke pokker om noen hadde fått meg til å innrømme det i den alderen. men jeg skjønner det ikke fra mitt ståsted i dag, hva er det å skjemmes over? jeg har et hellig forhold til bøker. bøker er makt. men jeg begynte ikke å interresere meg for egen lesning før i 8-års alderen, men da gikk det unna. om man noen gang er i posisjon til å utvikle seg er det i det øyeblikket man entrer en bok. man får forståelse og man aksepterer det helt umulige på en genial måte.

Skrevet

who cares hehe....

Aner ikke, har kun lest det jeg måtte av han,, fytti for noe tungt lesestoff..

Skrevet

Det må jo slå deg at den som nekter å lære av historien er dømt til å gjenta den?

Skrevet

Det er noe med at ungdom er bortkasta på ungdommen, antakelig..

Nå har jeg hatt en lengre telefonkonferanse med fattern, om Hamsun og nazismen, om frontkjemperne og krigsseilerne og tyskerungene og de lokale motstandsmenn og medløpere, om Quisling og alle de andre paradoksene, om den totalt uparadoksale, endimensjonale ondskap (Rinnan-banden), og i det hele tatt. Nå skal Prosessen mot Hamsun leses, og så plinger jeg på deg! (Sikkert underveis også!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...