tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Ville dere godtatt at deres barn på seks år ble fraktet i en bil med bare magebelte? Altså i midterste setet bak, men uten trepunktssele. Jeg har noen venner som synes dette er heeeelt greit, og at jeg er superhysterisk som synes det ville være uaktuelt...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2008 Spiller det noen rolle om det er hver dag, liksom? Den dagen man kræsjer er jo bare en dag. Hva om det er akkurat den dagen man sitter dårlig sikret? Hjelper jo ikke det minste om man da ellers sitter godt sikret.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2008 Hvorfor det, Palmesus?
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Fordi jeg er vant til at det er helt greit, antageligvis. Du spurte om noe, jeg svarte, ikke interessert i og ha en lang debatt om det nå. Om det skjer daglig, så ville jeg skaffa en pute, men for en liten tur, så hadde det vært greit.
mamman til to gutter Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Er det i det hele tatt lov? De skal vel ha sete til de er 130 høye og jeg trodde ikke barn flest er så høye når de er 6år (men nå er mini bare 8mnd og 71cm, så hva vet jeg;-) )
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2008 Jeg prøvde å lese lovene inne på trygg trafikks sider. Og de er UTROLIG ulne. Såvidt jeg kunne se, er det lov å sitte s.o.m usikret dersom det ikke finnes bilbelte i bilen. Helt utrolig. I mine øyne hjelper det ikke at det er bedre enn å være uten. Da kjører jeg ikke, ganske enkelt, med mindre det står om livet.
Ravna Skrevet 6. mars 2008 #16 Skrevet 6. mars 2008 Nei, det ville jeg ikke. Er det egentlig lov? Dette står på vegvesenets hjemmesider: "For barn som er under 150 cm høye skal det alltid brukes godkjent sikringsutstyr i person-, vare- og lastebil. Barn mellom 135 cm og 150 cm kan bruke ordinært bilbelte dersom annet sikringsutstyr ikke er tilgjengelig" Men seksåringer er vel vanligvis ikke over 135 cm?
snartgift.no Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 Mener man er pålagt å feste barn under 4 år med sete/ pute, når de er over 4 må de ha belte men ikke pute. For ordens skyld sitter min 4åring fremdeles i sete..
Joikaboll@ Skrevet 6. mars 2008 #18 Skrevet 6. mars 2008 Ja, hvorfor ikke. Har aldri hatt 6 åringene her i sete/pute når dem sitter i midten med kun magebelte. Pute har dem slutta med i 6-7 års alderen. Men når jeg tenker meg om var det vel andre regler når dem var 6-7 år. Dem er hvertfall 14 år og 10 år nå.
Joikaboll@ Skrevet 6. mars 2008 #19 Skrevet 6. mars 2008 Bilpute og kun magebelte er vel ikke akkurat å anbefale?? Bedre uten pute da.... Vi sjekka dette for 10 år siden, hadde da en 4 åring og skulle på langtur, bilen hadde kun magebelter og 2 seter bak. Fikk beskjed om å la puta ligge igjen hjemme, satt bedre med magebelte UTEN pute.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #20 Skrevet 6. mars 2008 Mulig det, men jeg er mest opptatt av hva som skjer med kroppen hvis man er "sikret" bare over magen, og ikke trepunktssele. Og ja, for ti år siden var det annerledes, selv om det selvfølgelig var like farlig da som nå... Jeg må si jeg er litt sjokka over at det er så mange som synes det er greit.
Nilena Skrevet 6. mars 2008 #22 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har tre barn. Eldste er 10, mellomste 4 år, minste 8 mnd. Minste sitter selvsagt i maxi cosi bilsete, bakovervendt i ene trepunktsselen. Mellomste har pute med rygg og sitter der det er trepunktssele. Men vi har gammel bil, så eldste sitter da i midten med topunktssele, og jeg mener at det er bedre enn ingenting. Dersom sambo ikke er med, sitter eldste foran i trepunktssele (gammel bil = ikke airbag). Til dere som sier nei: Er det ikke bedre enn ingenting? Hvis det ikke er det, kan dere da gi meg et godt råd om hva jeg skal gjøre for å frakte mine barn til skole/barnehage/besteforeldre uten at eldste sitter i midten bak? Skal jeg kjøre to runder? Det har seg nemlig sånn at vi ikke har råd til noen nyere bil. Vi holder for tiden på med å tilrettelegge hus for eldste som er funksjonsshemmet, så da er det snakk om prioritering. Så klart jeg ønsker meg bil der det også er trepunktssele i midten bak, men pengeboka sier at vi ikke har råd akkurat nå. Gi meg gjerne ny bil i 30 årsgave noen!! Dette er ingen kritikk til noen, og jeg mener det ikke trengs å diskutere dette med sikring av barn i bil, fordi den enkelte gjør hva de vil. Dessuten så er det ikke alle som har råd til 2005 modell av bil etc.... Barna er jo sikret uansett når de sitter i sete, selv om det kanskje ikke er på beste måte. Å være sikret er bedre enn å ikke være sikret i det hele tatt..... Andre har kanskje barn som er bilsjuke....
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #23 Skrevet 6. mars 2008 Ja, da synes jeg i grunnen du eller mannen burde sitte bak... Det ville jeg gjort. Vil mye heller kveste meg selv enn barna. Og jeg ville byttet til en bil med trepunktssele. Trenger ikke å være ny for å ha det. Jeg har sett bilen min most. Jeg vet at det holder med en gang, og at alle de argumentene dere har for at det går helt fint ikke er verdt noe som helst den dagen det går galt. Selvfølgelig er det bedre enn ingenting. Men ingenting er ikke et alternativ, og for meg er det ikke et alternativ med magebelte heller. Og at det ikke trengs å diskuteres fordi hver enkelt gjør hva de vil er jeg ganske enkelt uenig i. Du gjør jo hva du vil med dine barn, så lenge du følger loven. Men hvis man ikke hadde diskutert dette noe sted fordi alle gjør som de vil, ville jo ikke mennesker ha visst nok til å ta en kvalifisert avgjørelse. Og hovedgrunnen til at jeg lagde dette innlegget er at jeg kom opp i en diskusjon med en venninne som ville kjøre MITT barn på denne måten. Og syntes jeg var håpløs som nektet.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mars 2008 #24 Skrevet 6. mars 2008 Hva du velger og gøre er DIN sak. Om du nekter venninden din og fraktet barnet ditt på den måten, så må ho bare respektere det, eod )
Venezia 1 Skrevet 6. mars 2008 #25 Skrevet 6. mars 2008 Nei, jeg er enig med deg og syns ikke du er hysterisk. Du er glad i barna dine, fornuftig og forstår at lovene som er utarbeidet vedrørende sikrign av barn i bil er utarbeidet for å sikre barna våre. Jeg syns det er mange som har en altfor slapp holdning til sikring av barn i bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå