Gå til innhold

anniken huitfeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det finnes mange triste statistikker for de som blir tenåringsmødre (som f.eks. at mange havner under fattigdomsgrensen), er selv tenåring med barn. Lurte på om dere har noen tiltak for å bedre dette eller om dette er noe som blir oversett. hadde det f.eks. vær mulig med litt mer tilrettelagte forhold på vidergående skoler m/ barnehage o.l. og evt. lakt noen ordninger som gjør det mer fristene å utanne seg videre etter vidergående? For meg ser det ut som at eg må gå hele vidergående+ videreutaning på student økonomi det frister ikke men eg vil gjør det.

mvh.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor faller man i et hull når man er student i permisjon?

Jeg har en sønn på 8 måneder og er i permisjon fra høyskolen.

Jeg får penger fra lånekassen og er derfor student. Lånekassen betaler meg 3000kr i måneden. Dette er det eneste jeg har rett på . Får ikke noe fra NAV fordi jeg er student. Kan ikke jobbe fordi jeg ikke har barnepass. Mannen kan ikke ha permisjon sånn at jeg kan jobbe for da mister vi lånekassen pengene og et er vanskelig å få jobb når man er fulltidstudent og skal tilbake til fulltidstudie etter sommeren.

Derfor må jeg gå hjemme med bare 3000 utbetalt og en mann som ikke får permisjon.

synes det er viktig å ta tak i dette. Viktigere enn å gi mer lovpålagt permisjon til menn der mødrene er i jobb. For det er jo bare 6 uker som er tvungen til mor nå. Menn kan få så mye de vil. unntatt min mann som ikke får noe.

Skrevet

Og amming da?... Ja, jeg vet det er mange som har sgat at de færreste ammes etter 6 mnd, men vi gjorde det. Vår eldste spiste ikke noe annet enn morsmelk til han var 11 mnd. Vi prøvde mosemat, babymat på glass (alle varianter), babygrøt, frukt og annet.. Ingenting skulle han ha. Da valgte han å heller skrike seg i søvn. Vi fikk han til å drikke vann utenom morsmelk, men ikke noe annet. Han fikk prøve og smake på alt annet vi hadde, men ingenting var interessant før han plutselig en dag ved 11 mnds alder tok en skorpe fra brødskiven min, puttet den i munnen og spiste den opp. Da var det gjort. Han spiste alt fra da av, men før det -Ingenting annet enn morsmelk. Jeg er glad jeg slapp å amme om natten, heldigvis.

Å gå med konstant brystspreng er ikke noe særlig, selv om det gikk greit å pumpe. Det er mye melk man har når man fullammer en 11 mnd gammel baby! Det ville ikke vært noe alternativ å jobbe og at mannen min kom med ham til mating da jeg ikke jobbet i nærheten av der vi bodde da. Vår andre spiste annen mat fra 6-7 måneders alder, så det var noe helt annet ;-)

La oss selv få velge hvem som skal være hjemme i permisjonen. Jeg trivdes godt hjemme i permisjonen. Pappaen gjorde det ikke. Han er en flink og god far, skulle ønske min egen hadde vært like snill, men han synes det ble litt mye å være hjemme med de små i flere uker. Jeg på min side ønsket å være hjemme med dem så lenge som mulig og nøt det å få lov til å kose meg hjemme med barna mine når de var små. Og hvorfor skal noen andre da bestemme at pappaen må være hjemme med dem enda lenger, og jeg mindre? Vi hadde en løsning som fungerte supert for familien vår. Permisjonen bør hver familie kunne bestemme selv. Og dersom pappaene selv vil ha mer permisjon, hvorfor sier de ikke bare fra til sine kjære? I de familiene papaene vil ha mer tid hjemme, klarer de å ordne det på den måten i dag også. Kjenner familier som har organisert det slik at pappaen tar ut mesteparten av permisjonen, og de koser seg med det. Fint for dem :-) Men for vår familie passer det ikke.

Dette må man få bestemme selv. Og det økonomiske.. Vel, for oss handler det ikke om penger men retten til å få bestemme over våre egene liv. Vil heller ha mulighet til å være litt lenger hjemme med barna mine enn å gå tidlig tilbake til arbeid for å få økonomiske fordeler for det. For oss er familien viktigere.

Skrevet

Jeg var ute i full jobb fra ungen var 10 uker, og han spiste ikke noe annet enn morsmelk før han var 6 mnd... Han ble ammet morgen, lunsj og hele ettermiddagen/kveld. Resten av måltidene han fikk på dagen var pumpet morsmelk på flaske. Melken ble pumpet på dagen (mens han spiste på den ene puppen i lunsjen, pumpet jeg den andre). samme ble gjort på morgen, og jeg pumpet en gang på kvelden før jeg la meg. Dermed hadde han 3 flaskemåltider hver dag. Så det med amming mener jeg ikke er noe god grunn til at mor MÅ være hjemme i 6 mnd...

Syns synd på alle de mennene som blir nektet permisjon fordi mor insisterer på å ta all permisjon selv.

Jeg syns absolutt ikke at permisjonen skal bli lengre totalt. Må være måte på hvor lenge skattepengene skal fø på oss mødre (og de få fedrene) når vi går hjemme. Jeg har ikke tro for at unger tar skade av å begynne i bhg/ hos dagmamma når de er ett år. Og for meg, som er veldig glad i ungen min, og elsker å være sammen med ham, men som også er glad i å jobbe og ha "mitt eget liv", er det kjedelig med alle som sier "stakkars", "ååååh", el.l. når jeg forteller hvor tidlig han begynte i bhg. Er liksom gjengs oppfatning at barn helst ikke skal gå i bhg, og i alle fall ikke før 2-3 års alderen....

Skrevet

Jeg mener at dette er noe som mamma og pappa burde få bestemme selv.. vi er jo tross alt voksne mennesker som burde klare å bestemme selv hva som er best for hver enkelt familie...

Slik som våres situasjon er i dag så er jeg avhengig av å ha 100% utbetalt (og kortere permisjon) da min samboer er student og ikke tjener så mye. Det betyr også at når jeg skal begynne å jobbe igjen 1.April må min datter på da 7,5 mnd begynne i barnehage/dagmamma pga av at min samboer kan jo ikke ta 6 uker permisjon fra studiene (da må han jo ta opp igjen hele semesteret), og jeg får ikke ta over hans permisjon pga at han har vært flink å jobbe ved siden av studiene. Hadde han ikke jobbet/tjent penger mens han studerte hadde jeg kunne overta permisjonen, siden han da ikke hadde tjent seg opp rett til permisjon.. Dette gjør ting vanskelig for oss og ikke minst for datteren vår som må begynne lange dager hos barnehage/dagmamma så tidlig...

Jeg mener at det bare skulle ha vert et visst antall permisjonsuker, så kan mor og far selv bestemt hvem som skal være hjemme hvor lenge. Blir helt feil for meg at noen mennesker som ikke kjenner meg og min familie skal sitte å bestemme hva som er best for oss. Det finnes like mange forskjellige behov og ønker som det finnes familer så jeg synes ikke det er riktig at alle skal følge de samme "rammene".

Jeg mener det burde være en del av likestillingen å kunne bestemme selv hva man vil... noen kvinner vil absolutt være likestillt med menn på alle områder, både når det gjelder hus, barn, permisjon og jobb. Jeg er selvfølgelig for lik lønn for likt arbeid,men på andre områder synes jeg at det er greit at kvinner er kvinner og menn er menn.

Hva blir det neste, at menn skal gå gravide og amme også??

Skrevet

Her er det mye du kan ta tak i og også mye du kanskje ikke har tenkt på....

MITT SYN ER AT DE FØRSTE 9 MND ER FORBEHOLDT MOR.

SÅ KAN EN BESTEMME OM MOR ELLER FAR SKAL VÆRE HJEMME RESTEN AV PERIODEN.

DET SIES I DAG AT PAPPA HAR RETT PÅ 6 UKER.... IKKE NÅR DU ER UFØR!!!! ELLER MIDLERTIDIG UFØR, JEG SITTER I DEN SITUASJONEN OG HER HAR IKKE PAPPA RETT TIL NOE SOM HELST ANNET ENN 2 UKER OMSORGPERMISJON SOM HAN MÅTTE TA DA JEG KOM HJEM FRA SYKEHUSET. TAKK OG LOV AT HAN JOBBER I STATEN FOR OG FIKK BETALT HADDE HAN JOBBET PRIVAT HADDE VI IKKE HATT RÅD TIL AT HAN SKULLE VÆRE HJEMME UTEN LØNN.

DU SKAL IKKE TÅLE SÅ INDERLIG VEL, DEN URETT SOM IKKE RAMMER DEG SELV...., det håper jeg du har i bakhodet hver dag!!

Lykke til i jobben!!!

Skrevet

Tilrettelegging på videregående??? Ja, det er jo lurt, slik at alle unge og dumme tenåringene skal spre beina og få seg en unge før de burde? Veldig lurt... Systemet er slik det er nettopp fordi det skal være fristende å VENTE!!!

Skrevet

Ved å innføre en "tvungen" deling av permisjonen vil jeg si at det er et skritt tilbake i utviklingen. Slik det er nå kan man (bortsett fra 3 uker før fødsel og de 6 ukene etterpå) dele slik man selv ønsker, hvorfor ta fra oss denne muligheten? Norge skal være et foregangsland innenfor bla amming, ser det er flere som sier "det er bare å pumpe", nei det er langt ifra så lett, de fleste med litt selvinnsikt vil faktisk innrømme at da er det sannsynlig at ammingen går dukken.

I vårt tilfelle så hadde det ikke vært mulig med en tredeling, far jobber som selger (provisjonsbasert)- og ville derfor mistet en altfor stor del av inntekten til at det ville vært forsvarlig, man kan ikke ta høyde for at alle mødre og fedre der ute jobber i "normale" fastlønnsbaserte stillinger. Her hadde altså vår datter måttet begynt i bhg/dagmamma ved 8 mnd alder, noe vi ikke hadde ønsket.

Skrevet

Jeg er en av de som synes det er flott at pappan tar større del i permisjonen til de små. Her i huset har pappan tatt 4 mnd av permisjonen og far og barn har storkost seg - jeg synes det er flott å se.

Under permisjonstiden har både mor og far fått ekket overskridende 6G av arbeidsgiver.

At tredeling av permisjonen har vært så vellykket på Island er vel for at før denne ordningen ble etablert, hadde kvinner kun 3 mnd permisjon. Altså ble tredelingen en kjempe oppgradering! Her i landet vil en tredeling for mange kvinner være en nedgradering av eksisterende ordning.

Jeg synes ikke at man skal presse ned permisjonstiden til mor, men at man forlenger permisjonstiden med tilsvarende måneder til far. I Sverige har mange flere uker permisjon.

F.eks ved at 100% permisjon tilsvarer 1 år (og ikke 10 mnd).

De som da vil velge å ta ut 80% permisjon har fortsatt mamman mulighet til å være hjemme 9-11 mnd før pappans permisjon begynner.

Samtidig som pappan får ta større del i omsorgen av sine barn.

Jeg syens mye av denne debatten dreier seg om mamman, mammans rett og mammans amming... MAMMA. Hvem tenker på pappan?? Jeg er enig med ei over : Syns synd på alle de mennene som blir nektet permisjon fordi mor insisterer på å ta all permisjon selv.

Skrevet

Det er faktisk ingeting som er fristene med å bli mor så tidlig for du mister tross alt ungdomtia di unansett og vidergående er tilrettelagt eller ikke. Jeg ønsket ikke å få barn men fant ikke ut at eg var gravid før i andri trimeste. Hvor mener du at alle tenåringer når du snakker ut fra et lite samfunsperspektiv og et nick som er veldig umodent.

Skrevet

Mooncake

Den dagen min mann tar over nattammingen 3 ganger om natta, DEN dagen skal jeg gå ut i jobb. Tulla mi tar IKKE flaska og ikke annet heller, så den jobben MÅ jeg gjøre!

Man kan ikke likestille mamma og pappa i den aldern når man man AMMER! Sånn er det bare.

Men mere permisjon er jeg med på. Jeg ammet eldste tulla til hun var 19 mnd, denne gangen håper jeg å holde på til minstetulla er 15 mnd. Nattammingen jobber jeg med nå, og hun er snart 8 mnd.

Skrevet

Omformuler den siste setningen din slik at det går an å forstå lille venn.

Det skal godt gjøres å ikke vite at man er gravid før i 2. trimester...hallo...? Da snakker man dumhet da... Og hvis det ikke fristet å få barn, så er det jo en del du kunne gjort for å unngå det FØR du ble gravid...Men du er kanskje en sånn som skulket sex-undervisningen du?

Skrevet

døh... kom igjen da! hellleguuuud lille luddell- baaansliiii!!!!!!!!!!!

Skrevet

hmmm jaja viss d e sånn u ser d... men det får være opp til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...