Gå til innhold

Noen her med erfaring med JEHOVA????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor for ei jente som bor hos oss 50%. Hennes mor er jehova og derfor praktiserer datteren det delt. Noen som kjenner til jehova eller har det på samme måten. Er redd den lille jenta blir kjempe forvirret av om hun skal tro på julenissen eller jehova.. HJELP???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at du forteller om en mor som er Jehova. Det er mange som uttrykker seg på den måten, men det er ikke rett. Moren er sannsynligvis Jehovas Vitner-ikke Jehova,. Jehova er nemlig navnet på den Gud som omtales i bibelen. I den norske bibelen er dette navnet som oftest erstattet med Gud Det er verd å merke seg at Det norske bibelselskap bruker Guds navn Jehova i de biblene de trykker og som brukes av misjonærene i Madagaskar. Opprinnelig stod navnet Jehova flere tusen ganger i bibelen. Så navnet på den Gud vi tilber her i norge er altså Jehova.

Hvis du vil vite hva de tror kan du lese om det på www.watchtower.org

Skrevet

Tusen takk..Så mye du visste. Det stemmer at mor er jehovas vitne ja.. Forkortet det bare, slik jeg har hørt andre. Har du eller andre noen personlige erfaringer? Skal lese på linken du sendte meg. Men Jehovas Vitne er ikke akkurat godt likt...Selv er jeg personlig kristen, men liker ikke religioner som tvinger seg på andre mennesker. Særlig ikke skremmer barn...

Skrevet

Nå kan ikke jeg si noe om denne situvasjonen når det gjelder å skremme barn. Jeg vet ikke hva som skremmer dem Det Jeg vet er at mange Religiøse har brukt trusselen om å komme i et brennende helvete for å skremme andre til å tro, -men det kan ikke gjelde dette barnet, for J.V tror jo ikke på dette,. De ser jo hen til at jorden skal bli et paradis der Gud vil fjerne allt det onde, slik hans opprinnelige hensikt med Jorden var. Dette kan umulig skremme barn.

Jeg tror ikke du skal legge for stor vekt på at de ikke bli så godt likt. Det ble heller ikke Jesus eller hans disipler. Jesus sa derimot :"Har de forfulgt meg, skal de og forfølge dere ". Jesus sa jo og at de ikke skulle være av verden, og derfor skulle verden hate dem." Vi må vel innrømme at de møter mye motstand.De blir vel ikke så godt mottatt på dørene....og dette gjør de for å følge bibelens befaling , og for å vise interresse for sine medmennesker.. De blir og fengslet mange steder forde de nekter å drepe sine medmennesker , og derfor nekter millitærtjeneste. Under krigen ble de og kastet i konsentrasjonsleirer bla. pga dette . Til slutt:Det at de lærer barna sine hva bibelen sier, og prøver å hjelpe dem til å følge den ,kan vel ikke være så galt.Hadde alle gjort det, hadde vi sannsynligvis hatt en bedre verden.

Skrevet

Takk for svar! Jeg håper du har rett. Men desverre er den lille jenta redd for at vi ikke kommer til paradis, slik som henne og mor. Vi har en kjempe utfordring og mange diskusjoner i alle høytider. Den lille jenta vil gjerne feire jul, bursdag og påske. Hun lager i pynt i hemmlighet og er redd mor blir sint hvis hun finner dette ut. Alle skole-tilstelninger som er i høytider kan hun ikke delta når hun er hos mor. I går gråt hun og var forvirret..Hun vet ikke hva hun skal tro og synes det er flaut at ikke mamma kan lage til påskefrokost på skolen-slik alle de andre gjør. Jeg synes det er vondt å se på, men prøver ikke å ødelegge for at hun evnt vil være J.V. Jeg sier at hun fortsatt er liten og at de største spm kan hun vente med til hun blir større. Uff skulle ønske det var noen som kunne hjelpe meg med hvordan jeg kan forholde meg til dette...

Det er sikkert mye fint J.V lærer, men liker ikke å se at hun blir satt i en slik klemme..

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vokst opp som JV og tok en pause som voksen for å prøve livet litt, men er nå tilbake igjen.

Når jeg var liten lærte vi hvorfor vi ikke feiret påske, jul og bursdager, ikke bare at vi ikke fikk lov.

Det mener jeg er veldig viktig med religion og oppdragelse generelt. Hvorfor, ikke bare NEI.

Når det skulle lages pynt på skolen var vi med på det, men laget bare andre figurer feks.

Det var litt vanskelig når jeg var liten, men det var mest fordi de andre barna hadde med holdninger hjemmefra som gjorde at de mobbet. Jeg liker å tro at de fleste barn nå har mer tolerante foreldre, og det på sikt kan bli mindre mobbing pga forskjellige tros retninger.

Dette sporet kanskje litt av..

Poenget er at med mindre barnet blir forklart hvorfor moren tror på det hun gjør, og hvorfor hun også vil at datteren skal det, så vil det nok ikke bli bedre. Barn skjønner mer enn man tror!

Skjønner godt at det må være forvirrende for henne :)

Men det ordner seg nok!

• 2 uker senere...
Skrevet

Syns ikke du skal lære henne å tro på Jehova eller Julenissen. Lær henne å tro på seg selv og å tenke sjæl!

Skrevet

Navnet på vår gud er Jahve.

Skrevet

Der tok du feil. Jehovas vitner tror på Harmageddon! Dommedag på jord,hvor kun 144000 personer går til paradis. Resten får ikke bli med... Mye skremsel i denne religionen, og utestengning fra familie og samhørighet dersom du ikke følger " reglene" til punkt og prikke.... De er også i mot blodoverføring som også er skremmende dersom man er utsatt for en ulykke osv. Absolutt skremmende for barn dette her!!!

Skrevet

Du sier guds navn er Jahve. Sannheten er at ingen vet den nøyaktige uttalen av Guds navn .Den er gått tapt.Men den mest kjente og brukte har i mange hundre år vært Jehova. Mange bibeloversettelser bruker dette navnet. Du finner navnet på Kirker, på gravsteiner, minnemynter.o.l. Som sagt bruker det norske bibelselskap navnet Jehova i sine bibeloversettelser som de sendte med misjonærene på Madagaskar . Frelsesarmeen bruker og navnet Jehova. Men bruk heller formen Jave enn å ikke bruke guds navn i det hele tatt.

Skrevet

Ja, Jehovas Vitner tror på Harmageddon..- De tror på hele bibelen de.Harmageddon er i følge Åp.16:14,16 Krigen på guds den almektiges store dag.Det er den "dag " da gud skal dømme mennekene. Vi skal ikke være redd for denne dagen, for det er da Gud skalfjerne de onde menneskene , og alt det onde fra jorden. Krig terror sykdom og død vil være borte. Gud vil igjen sørge for at hans opprinnelige hensikt med jorden blir gjennomført- å gjøre jorden til et paradis , der tilogmed mennesker og dyr vil leve fredelig sammen-i all evighet..Detten er noe å se fram til.

Du sier at J.V lærer at kun 144000 "Blir frelst" ....Da er det ikke mye håp for de 7millioner andre Jehovas vitner ...

Bibelen forteller om en gruppe på 144000 mennesker. Bla. apostlene tilhørte denne gruppen . Jesus sa til dem:Nå overdrar jeg dere riket liksom min far har overdratt det til meg..Hva var deres oppgave.? 2.Tim.2:12 sier de"Holder vi ut skal vi HERSKE sammen med ham.." Åp.20:6 sier at de skal være guds og krisi prester og herske sammen med ham ..... Åp.14:1,3 forteller at disse er "frikjøpt fra Jorden,, frikjøpt for å være en førstefrukt... Jesus er konge i himmelen . Denne gruppen på 144000 skal herske sammen med ham,i himmelen ..men hvem skal de herske over??? Etter å ha snakket om de 144000 sier Johannes i Åp.7:9" Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle dem-av alle nasjoner og stammer av alle folk og tungemål. Disse er de Mat. 5:5 snakker om som er salig(lykkelig )for de skal arve jorden -en paradisisk jord. Utallige millioner vil sansynligvis få leve der i ubegrensete tider.Dette er det håp vi har som kan holde oss oppe i vanskelige tider.

Skrevet

Min Gud blir ikke lei seg om jeg kaller han Gud, Far, Jehova eller hva jeg har lyst til.

Min Gud vet når jeg henvender meg til han og dømmer meg ikke ut ifra måten jeg gjør det på.

I denne verden så er det alt for mange mennesker som dømmer hverandre.

Skrevet

Kan ikke barn få lære verdier, samvittighet og kjærlighet ved å tro på seg selv også???? Skjønner ikke hvordan det går ann å be et barn be under bordet til Jehova hos far som ikke er jehova. Bli bedt om å ikke GLEMME hvem hun er når hun er hos oss...Altså at hun er JV. Hater denne religionen begynner å bli sprø. Annen hver uke hun kommer til oss er hun utslitt av prat om Jehova og alle møtene hun må være med på....Jeg synes det grenser til barne mishandling!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Min tante var jehovas vitne, og min fetter er jehovas vitne. Da jeg var liten la de igjen litteratur hjemme hos mine foreldre (for barn) som faktisk var helt klar på at om du er syk er dette gudsstraff. Veldig bekymringsverdig for lille meg, men det satt til side. Respekt fra begge kanter er viktig. Dere kan jo ikke slutte å feire jul, påske, og andre kristne høytider fordi om hun er på besøk. Hun kan jo heller ikke sitte på rommet sitt hele tiden mens dette foregår. Kanskje bedre om hun har mere samvær med mor?

Skrevet

Hvorfor det?? Barnet gleder seg og elsker jul, bursdager, påske og 17.mai.. Lurer på hva du mener med dette? Barnet ønsker å delta i alle disse aktivitetene og priser seg lykkelig når hun er hos oss!

Skrevet

Hun er kanskje glad når hun er hos dere, sikkert når hun er hos mor også... men hva skal hun svare når mor spør: feiret dere bursdagen til pappa? Skal hun lyve? Hun må være hos mor og hun må være hos dere. En liten dukke som blir sjaltet og valtet med. Presset i alle rettninger. Ikke legg stein til byrden. Hvordan blir det forresten hvis hun skulle trenge blodoverføring? Blir det mor eller far som bestemmer da?

Skrevet

Har et spørsmål til JV.

Min kjære tante som var jehovas vitne døde for en liten tid tilbake. Hun gledet seg til å se igjen sine foreldre, som ikke var jehovas vitne. Er dette mulig eller var min tante en smulte desillusjonert?

Skrevet

Hei!

Svar til anonym 16:55

Vi tror at døden sletter all synd, og at de aller fleste som dør nå vil få en oppstandelse og deretter få en ny sjanse.

Så hun hadde helt rett når hun gledet seg til å treffe sine foreldre igjen.

Det er bare synd mot den hellige ånd som "hindrer" i at man kan få oppstandelsen, og dette er svært svært grove synder som man gjør med fullt overlegg.

Kommer sikkert masse useriøse tilbakemeldinger her, men det er nå hvertfall det vi mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...