Gå til innhold

Kan vi spise spekemat når vi ammer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Savner spekemat noe helt utrolig!!

Kan vi spise spekemat når vi ammer? kommer dere til å gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan du spise det til det spruter ut av ørene på deg om du vil! :) Det gjør jeg.. Man kan spise alt når man ammer. Man må bare prøve seg fram,kanskje baby reagerer på noe. Men før i tiden ble ammende anbefalt å holde seg borte fra reker,kål og jordbær i tilfelle allergi. Sånn er det gudskjelov ikke lenger. Man må nesten bare prøve seg fram litt. Men spekemat,er selvsagt ja. Det eneste man blir frarådet når man ammer er alkohol og røyk. Kos deg med din lille!

Skrevet

spiser spekemat nå jeg... eller bare typ oppskåret (pakker med spekeskinke) med utløpsdato om kjempeleenge.. nå spiser jeg det ikke ofte egentlig da, for er ikke favoritten, men har hendt noen ganger etter jeg blei gravid.. er forsiktig når jeg er ute og spiser da... men brie er noe jeg savner!

Skrevet

Jeg mente og vite at den ene tingen et barn absolutt ikke skal ha i seg før de er fylt et år er honning...

Men er ikke sikker på hvordan det er gjennom morsmelk, vet heller ikke hva det var som var så farlig med honning, men ser jo for meg at det blir "filtrert" på en måte, når det går igjennom deg..

Skrevet

honning er ikkje farleg om mor et det. Men det kan gje ein kraftig allergisk reaksjon dersom barnet får honning direkte i seg.

Skrevet

Nesten all mat er ok mens man ammer med mindre du eller barnet må ta forbehold pga allergier. (dette er ganske logisk - om mamma er allergisk mot skalldyr - er dette ikke tingen å spise mens man ammer heller :-))

Spis all spekemat du vil når du ammer - deilig det etter 9 mnd med å ikke spise rått kjøtt. Men det kan hende du blir vannvittig tørst, væske behovet er enormt når man ammer! :-)

Og - noen barn kan få mageknip av kål, druer - løk. Dette er veldig individuelt, prøv deg fram.

Noen kan spise alt de vil - andre må f.eks droppe melkeprodukter pga allergiutvikling hos barnet.

Hva skal man være forsiktig med for alle når man ammer?

Nix alkohol første 6 uker! Etter det - vent 3 t etter ett glass vin / 3.3 dl øl eller 2 cl sprit) med å amme. (tenk om man er kjørbar eller ei - kan man ikke kjøre bil bør man heller ikke amme) Ikke noe vits å pumpe seg med mindre man er sprengt, når mors promille synker - synker den i melka også, trenger ikke kaste melka.

Nikotin

Koffein - stort inntak kan gi et våkent barn som ikke vil sove

Skrevet

Tull - honning er farlig for barn under ett år pga spedbarnsbotulisme - en livsfarlig bakterieinfeksjon som ofte kan få dødelige utfall. Har ingen ting med allergi å gjøre - mor kan spise så mye honning hun vil -både i svangerskap og mens hun ammer. (sett bortsett fra at det er sukker, da... :-)) Det er KUN for babyer under ett år dette gjelder.

Skrevet

Ååååå! Nå ble jeg gla :)

Har hørt noen si at vi ikke skal spise spekemat mens vi ammer.

Gjett hva jeg skal kaste meg over så snart ungen er ute;)

HI

Skrevet

Jeg spiste kun salami og spekeskinke på skivene på barsel:-) (hadde med en pakke skinke i bagen til og med hehe) Tørsta noe innmari men det var verdt det, namnam!!!

Skrevet

Man skal fortsatt ikke spise hvalkjøtt mens man ammer på grunn av det høye kvikksølvinnholdet i kjøttet som går over i morsmelken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...