Gå til innhold

Noen andre som har fått/hatt brokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i går pga en kul i lysken som bare blir større og er øm. Sprenger når jeg står og går. Fikk til beskjed at det var brokk og at han sendte henvisning til sykehuset. Mulig det måtte opereres. Men fikk svært liten info, så sitter her nervøs og litt redd. er ca 30 uker på vei, så er jo enda noen uker til ungen er klar. Noen andre som har hatt dette? Eller som har peiling på hva som evt gjøres og om det kan gå over av seg selv? Håper noen kan svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fikk lyskebrokk midtveis i mitt andre svangerskap. Ble henvist til sykehuset for å ta ultralyd (av brokket) for å sjekke hva som var i det. Det de er redde for er jo at en bit av tarmen din kommer ned i brokket og blir klemt. I mitt tilfelle kunne jeg dytte det på plass når jeg la meg ned, det var derfor ikke så farlig. Fikk også brokk- belte (skikkelig lekkert!) som jeg skulle gå med, men det orket jeg knapt (for å si det sånn; det var ikke beregnet på gravide...) Hadde vel mye vondt, men syntes selv det ble bedre på slutten av svangerskapet. Ca. et halvt år etter fødselen ble jeg oprerert hvor det ble satt inn et nett.

Nå er jeg 28 uker på vei (litt utålmodig og har derfor tyvstartet litt på 3. semester) og merker godt at det gjør vondt der jeg hadde brokket sist. Legen min mener det sannsynligvis er arret som gjør vondt, men han har ikke kikket på det ennå. Selv lurer jeg litt på om brokket har kommet tilbake. Litt vanskelig å se, men jeg tror kanskje det er en liten kul der....

Skrevet

Tusen takk for svar! Hvordan var operasjonen? fikk du narkose eller lokalbedøvelse? Hadde du mye vondt etterpå?

Skrevet

Hadde brokk da jeg var lita jente. På den ene sida av skambeinet. Gikk en periode med brokkbelte for å dytte det inn, men veit ikke omdet hjalp. Da jeg blei litt eldre, kanskje 10 el no, fikk jeg velge sjøl om jeg ville operere det vekk, Hvilken unge vil vel frivillig operere seg? Så det gjorde jeg ikke. Dytta det på plass sjøl av og til. Regner med åpningen grodde litt mer igjen etterhvert som jeg vokste. Har kjent press der i sv.skapa mine. Spørte legen min i 1. sv.skapet om det kom til å komme fram igjen osv, men det forsikra hun meg om at det ikke skulle gjøre. Kjenner som sagt bare ekstra press der, -har to enling og ett tvilling sv.skap tidligere, og er i 38. uke igjen nå.

Skrevet

Jeg fikk konstatert navlebrokk på forrige kontroll.

Så lenge navlen lar seg dytte på plass når jeg ligger, er det ikke farlig.

For meg holder det seg stort sett på plass, dersom jeg setter på et litt stramt plaster med en bomullsdott under.

Dersom brokket ikke lar seg dytte på plass, må jeg oppsøke legevakt.

Lykke til :o)

Skrevet

Hei igjen! Svarte deg som anonym i går. Fikk full narkose under operasjonen, men jeg fikk en mild type så jeg skulle våkne fort. Tror jeg var borte i ca. et kvarter tilsammen. Det var såkalt dagkirurgi, så jeg kunne dra hjem igjen etter noen få timer. Gikk veldig greit med operasjonen (jeg er absolutt ingen helt i den typen sammenhenger), men var litt vondt etterpå. Lå på sofaen den første dagen, men tror faktisk jeg var på bena en dag senere (?). Mannen min var hjemme i noen dager fra jobben og hjalp til med babyen (kunne ikke løfte eller bøye meg ned). Har i dag et ca. 10 cm langt arr som det gjør litt vondt å klemme på. Nå som jeg er gravid igjen gjør det vondt hele tiden, men det er igrunnen ikke så rart...

Skrevet

Hei!

Jeg har lyskebrokk på høyere side. Fikk det ca i uke 20 og hadde j.... vondt! Er litt bedre nå. Men vondt når babyen legger seg rett ved den. Jeg kan også dytte den inn hvis den kommer for mye ut, men har fått anbefalt at jeg ikke skal gjøre det for mye, for da kan den låse seg. Skal på sykehuset på mandag å se hvordan den ser ut nå siden det ikke er så lenge til fødsel. Det har ikke vært snakk om å ta den bort før etter fødselen for min del.. Dessverre!

Uansett. Lykke til! Du er tapper!

Skrevet

Jeg ble operert for brokk på begge sider da jeg var 6 år. Ble lagt i full narkose, men operasjonen var ikke "verre" enn at jeg reiste hjem samme dag. Ble operert på formiddagen, og reiste hjem igjen på kvelden etter at jeg hadde klart å være oppe å gå en stund. Var ikke plaget med noe smerter etter operasjonen (trengte ikke noe smertestillende) og har ikke merket noe til brokken senere.

Skrevet

Tusen takk for at dere har svart, er litt mer avslappet nå:-) Får vel bare vente på innkalling fra sykehuset og håpe på det beste.Godt å ha dere jenter:-)!!

Lykke til på sykehuset på mandag M.Vestfold!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...