Gå til innhold

Antall ultralyder i svangerskapet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en ting...ser at flere skriver at de f.eks er i uke 35 og at babyen har lagt seg med hodet ned...eller at babyen ligger i tverrleie osv.. Er det bare på ultralyd man finner ut hvordan babyen ligger? Jeg var på ordinær ultralyd nå (uke 21), og skulle ikke tilbake til føden før fødsel... Det er altså bare 1 ul i løpet av svangerskapet? Hvordan vet man da hvordan babyen ligger når fødsel nærmer seg? Eller spiller det ingen rolle??

Knotete forklart, men noen som forstår hva jeg mener??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både lege og jm kan kjenne leiet med fysisk undersøkelse, det vil si at de kjenner med hendene utenpå livmor. (legen var forresten ganske hardhendt, men bekreftet det jm hadde fortalt meg uken før) Så det skal gå bra:)

Skrevet

Legen eller jordmor sjekker på kontrollene hvordan barnet ligger ved å kjenne på magen, og sjekker om hodet er festet eller ikke.

Skrevet

Hei.

Etter hvert som babyen din vokser vil jordmor/lege kunne kjenne utenpå magen i hvilket leie babyen ligger.

Kun i enkelte tilfeller de tar UL for å stadfeste om hodet eller setet ligger ned.

Jeg er i uke 32 og min lille liker seg best med rompa ned, men jeg tar det med ro, hun har enda god tid på å snu seg :D

Lykke til videre i svangerskapet. Håper du hadde det kjekt på UL.

Skrevet

Du vil ogsaa etterhvert kjenne selv hvordan babyen ligger! :) hvor ryggen er, beina og hender! :) Men, jordmor sjekker leiet paa babyen hver gang du er inne paa kontroll, og for aa sjekke om hodet er festa kjenner hun heeelt nederst om det er bevegelig, og ogsaa kan hun bruke fingrene og kjenne inn paa hodet! :)

Skrevet

Hei.

I utgangspunktet er det bare en UL, men kan kan vel få flere hvis man ønsker det (kommer litt ann på hvor greie de er da..... jeg fikk en ekstra) eller har mistanke om at noe er galt. Får vel også en UL hvis man går over tiden tror jeg.

JM kjenner uenpå magen din kvordan babyen ligger og om hodet har festet seg. Jeg har 8 dager igjen til termin og hodet har enda ikke festet seg hos meg. Jeg er førstegangs så jeg går bare og venter på at det skal skje hver dag nå. Siste kontroll tok JM hendene mine slik at jeg selv fikk kjenne hvordan det kjennes ut når hodet ikke er festet, så nå kan jeg kjenne etter selv hvis jeg tror det har skjedd noe:)

Skrevet

Hvis du ser på helsekortet er det en rubrikk for leie, og festet eller ikke. Hodeleie festet vil bli markert som HF, HB er hodeleie men ikke festet, SB...osv. De begynner vel ikke med det før det nærmer seg uke 30 såvidt jeg husker:)

Skrevet

Går mine kontr. hos gyn. og hun har ul så det blir tatt hver gang, koster ikke ekstra, synes det er greit å se at alt er bra. Hun sjekker alltid hjerte og blodgjennomstrømmen i navlestrengen. Er vel litt heldig der trur jeg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...