Gå til innhold

Kan enn spise eggedosis når enn er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på noe søtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville holdt meg unna rå egg hvis jeg var deg.

Ikkeno annet du kan kose deg med da? Lage biscotti eller no?

Skrevet

Jeg tror du skal holde deg til sjokkis. Kan tenke meg at sjansen for å få salmonella i et egg er vesentlig større enn å vinne i lotto:-)

Skrevet

Hmm, jeg spiste masse eggedosis (laget råkrem til å ha på jordbærene, eggedosis +krem) da jeg var gravid, aldri noen som har sagt at det kan være farlig....

Skrevet

Det å spise rått egg innebærer en risiko for å bli smittet med salmonella. Det er ikke skremselspropaganda, men et relativt velkjent faktum.

Skrevet

Det er svært liten sjanse for å bli smittet av salmonella gjennom egg i Norge. Matportalen nevner ikke rå egg, men rå mat generellt. De skriver bare;Norske matmyndigheter har nasjonale overvåkingsprogrammer for Salmonella i levende fjørfe, og bakterien forekommer svært sjelden.

Under farlig mat skriver redaksjonen på bim:

Man skal også unngå mat som inneholder rå egg. Både egg og høns kan overføre salmonellainfeksjon. Kok derfor både egg og høns godt.

Der er en liiiiiiten sjanse for salmonella.

Skrevet

Prudukter som ikke er ordentlig varmebehandlet eller pasteurisert kan være farlige for gravide. Det er ikke det at det ER farlig, men det KAN innehålle bakterier som er farlige for gravide. Om det er ordentlig varmebehandlet eller pasteurisert så skal det være rimelig ok, men man kan jo ikke være helt sikker. Om man følger de forholdreglene så skal det være i orden.

Det er ikke det at "litt" spekeskinke som er nypakket/fersk er ok. Er listeria der så er det. Det er ikke spekeskinken som er farlig, men listerian som kan oppstå i spekeskinke. Det er ikke noe som kommer når det ligger i kjøleskapet ditt. Uten det er en bakterie som regel oppstår under produksjon. Så du kan ha gjort alt rett med produktet, men har ikke produsenten gjort rett så spiller det jo ingen rolle.

"-det spiste jeg under hele svangerskapet med minsten og det gikk jo helt bra. Ta deg en skive du, kos deg."

Når man sier noe sånnt så skjønner man jo ingenting.

Salmonella kan finnes i egg så derfor er det lurt og følge forholdsreglene.

Noen sier at det ikke finnes salmonella i Norge, men de sa også at det ikke var noe listeria i mykosten som de serverte på ullevål ...(eller var det riksen?) heller.

Altså, denne debatten går hele tiden, men alle gjør som de vil. Men kom ikke å si at dere ikke visste noe. Det er ikke rocketscience dette her.

Ingenting mot deg HI skjønner jo det at man må få spørre. Men noen svarer så på jordet at det ikke går an!

Det er ikke lenge man må holde seg unna det heller....

Så eggedosis er ikke å anbefale nei=)

Skrevet

Vis man skal holde seg unna alt som inneholder rå egg må man vel holde seg unna alle kaker som inneholder egg også da???

Skrevet

Ikke om de er stekt. Men veldig ofte er det rått egg i glasurer som sjokoladekaker osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...