Gå til innhold

Er blitt nybakt mamma og trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått skikkelige sår på brystvortene og de blir bare verre. Sitter og gråter når jeg ammer sønnen min.

Er det noen som har noen tips?

Bruker purelan og tar ut litt melk etter hver amming, men ser ikke ut som noe hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da..hørtes ikke godt ut. Det er lurt å lufte puppene en del. Bruk ammeinlegg av ull, ikke papir direkte på puppen..det hjelper litt i allefall..

Skrevet

Hvis det er veldig ille ville jeg ha prøvd brystskjold. Dette får du kjøpt på apoteket.

Skrevet

Lufttørk ei stund etter kver amming.

Pass på at du har rett teknikk/at han får skikkelig tak når han suger.

Prøv ei anna stilling f. eks tvillingstillinga.(ungen ligger andre veien - ikkje på fanget om du skjønner)

Skjell som du har på mellom amminga sånn at du slipper kle/innlegg som gnisser mot såra - vanlige skjell altså(husker ikkja ka dei skjella heiter, men trur dei er å få kjøpt på apotek)

Det bruker å gå over etter ei stund når brystvortene har blitt meir herda. Kor gammal er sønnen din?

Skrevet

uff,hadde det slik jeg også i starten,er gruuuusomt. stakkars deg!

jeg pumpet en del i starten, det hjalp.

så brukte jeg slike brystskjold av plast fra apoteket.

de selger også en krem med lanolin, den hjalp også...

og er utrolig viktig å ikke "slurve" når man legger babyen til puppen.

lykke til, det går over,men tar tid..

=)

Skrevet

Jepp, jeg må også anbefale slike kopper man får kjøpt på apoteket.

De er av merket "Medela", var en JM på sykehuset som anbefalte meg disse. De hindrer brystvortene i å komme kontakt med noe, pluss at det er hull som gjør at de luftes samtidig.

Hos meg gikk den verste sårheten over etter ca 1 uke.

Nå går det kjempebra, men jeg kan ikke ligge å amme, da suger lillegutt helt feil, og da blir jeg sår igjen. Så teknikken er også viktig...

Lykke til, håper det går seg til raskt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...