Gå til innhold

Arbeidstagersituasjonen: ammefri til mor - VS - far mer enn 6 uker permisjon.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på forholdet til arbeidsgiver og det å kreve sine rettigheter. Det påståes at det er så vanskelig for FAR å kreve mer enn sine 6 uker ifht sin arbeidsgiver

Ser ikke for meg at det er så lett å be om ammefri for MOR. På min forrige arbeidsplass arbeidsplass (bundet plass og arbeidstid) ville ammefri vært en meget stor belastning for de andre ansatte. Regner med at jeg ville ha valgt å ta ulønnet permisjon utover 6mnd i stedet. Altfor snill jente jeg, men vet jeg ikke er alene om det!

Dersom mor skal ta ut ulønnet permisjon for at barnet skal være lenger hjemme enn ordinær permisjonstid, må den da tas ut etter fars uker ved en tredeling? I så fall må jo mors arbeidsgiver ha inn vikar for 2 perioder....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man kan trikse og mikse ganske mye med permisjonene. Vi har f.eks. gjort det slik: Jeg har først litt permisjon, så ferie. Så har mannen min årets ferie, deretter litt permisjon, så litt ulønnet permisjon og deeretter neste års ferie. Så vi får vært hjemme leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge med lille snupp..

:).

Nå er det jo mest sannsynlig en 4 deling som er mest aktuelt, og det vil binde opp 11 uker til far. Tidligere var det 6 uker, dvs. at det kun er snakk om 5 uker "mindre til mor" (hvis vi skal kalle det det da). Det betyr at hvis du vil ha det "som før" kan du ta din del + valgfri del + 5 uker ulønnet permisjon. Deretter kan far ta de 11 ukene. Da får du vært hjemme like lenge som før, og barnet ditt får jo vært hjemme lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...