Gjest Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Vi blir desverre nød til å søke litt hjelp for et par mnd. vi er samboer og idag fikk jeg tlf fra sosialkontoret og dama sa at hun ikke skal opprette en sak for meg men for bare samboer. Og at jeg er selvhjulpen, samboer skal betale halve husleia av sosialstønaden sin. Vi var på møte med saksbehandleren og hun er ung og det ser ut som om hun ikke vet så mye. Hun var så usikker om alt, jeg ba henne om å undersøke angående høy barnehage utgift men hun nekter og bare sier at vi ikke har rett til hjelp i den saken. Men hvis jeg er selvhjulpen skal ikke da livsoppholdet mitt være på like mye som en enslig forsørger? Eller skal man dele stønaden for samboere i 2 pluss barnetilleg for meg? Håper jeg kan få endel svar, jeg er så forvirret og det er ikke mye hjelp å få av hu' lille der....
Mojo med trollungen Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 hmm litt rotete her hehe men først bytt saksbehandler, det har så mye å si hvem du treffer, jeg har aldri søkt sammen samboer, men står du uten arbeid, eller inntekten har minsket så mye at dere ikke klarer dere, har dere krav på noe. Jeg ha vært alene, så jeg fikk dekket husleie og livsopphold, men vet ikke hvordan det funker når man er to. Men jeg har hatt mange unge lite samarbeisvillige saksbehandlere, og jeg bytta, nå har jeg kjempe koselig dame, men går over til OS fra NAV så trenger kun supplering til husleie fra sosial heretter.. Håper det hjalp noe.. hehe
lille sprelle Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Jeg anbefaler dere å sette opp inntekter og utgifter i et lite budsjett. Del på mat/klær/bensin mv og husleie/strøm mv (boutgifter) Dersom en av dere er i arbeid, så er det jo naturlig å tenke en todeling av alle utgfiter. Den som arbeider tar halvparten og den som er uten tar den andre halvparten. Dersom ingen av dere har nok til å dekke halvparten, så vil jo det være en annen sak. Som regel deles hva dere får i to - livsopphold og boutgifter. Er det snakk om barn, så vil det gjøre noe med satsene, ev. hva man kan søke om ekstra midler til.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Så lenge dere bare er samboere har den som mottar sosialstøtte rett til og få dekket halve husleia, halve strømmen, og et vist pengebeløp som skal gå til mat, klær o.l i mnden.. De har ikke lov og se på dere som ektepar (mangen saksbehandlere påstår dem har lov men det stemmer ikke, står klart og tydlig i reglene) og siden dere bare er samboere har den andre parten ingen forsørger rett for den som skal motta sosialstøtte. Jeg fikk støtte i 2 mnd rett etter jeg fikk Amalie for hadde null penger i mnden så var bare for en periode til vi kom ovenpå igjen.. Da fikk jeg dekket halve husleia (det gjelder kun om dere leier, tror ikke du får dekket noe om dere eier) halve strømmen, + noe som skulle gå til livsopphold.. Fikk vell 6300 kr i mnden og da var 3100 av dem husleie.. Ang bhg så veit jeg ikke om dere får dekket noe..
C&M&H Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Hei! Jeg jobber i sosialtjenesten. Det er litt lite info i det du har skrevet for å gi deg et eksakt svar, og hvordan praksis er varierer fra kommune til kommune. Dersom saksbehandleren sier at dere ikke vil få dekket barnehage stemmer sikkert dette, da flere kommuner ikke ser på dette som "nødvendig livsopphold" når ikke begge foreldrene er i jobb/aktivitet på dagtid. Jeg har ikke vært borti så mange saker der "klienten" er samboer og den ene samboreren er selvhjulpen, men samboere har ikke felles forsørgerannsvar overfor hverandre nei. I og med at dere bor sammen vil samboren din ha krav på halv ektefelle/samboersats. Om han skal ha noe barnetillegg avhenger av din inntekt. Dersom du har tilstrekkeilig med inntekt til å forsørge deg selv og barna (halv samboersats pluss barnesats) vil han ikke motta dette. Dersom du har midre en dette er det rimelig at han får noe barnetillegg. Det greieste er å vente til dere får skriftilg vedtak og se hvordan der er regnet ut der. Og er det noe dere er usikker på om dere kan få så søk om det skriftlig, ikke bare spør. Da har dere krav på et skriftlig svar der det skal begrunnes hvorfor dere får/ikke får innvilget det dere har søkt om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå