Gå til innhold

Nekte samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det å nekte samvær når man sier samværet skal skje hjemme hos barnet? Eller blir det sett på som nekte samvær om mor/far ikke tvinger barnet til å reise når det er over feks 4-5 år?

Kjør debatt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes den der "tvinger" barnet til å reise er litt merkelig... De fleste barn vil vel til den andre forelderen om det er normale tilstander?

Og ja, jeg vil si at dersom den ene forelderen ikke vil at den andre skal ha samvær alene hjemme hos seg selv før etter fire-fem år, så er det sabotering av samværet! Et barn kan gradvis venne seg til å være alene med for eks far fra rundt 1-1,5 år et døgn innimellom, og iallefall ha dagsamvær! Og jeg forutsetter at det ikke er særlige grunner til at man skal nekte samvær.

Skrevet

Når skal barnet få bestemme om det vil eller ikke? (Hvis barnet ikke trives hos samværsforelder)

Skrevet

Dersom barnet ikke trives hos samværsforelder er det gjerne en grunn til det, og den grunnen bør man finne ut av. I de tilfellene jeg har hørt om, så har mor gitt barnet dårlig samvittighet ("jeg savner deg så fælt"), eller far har hatt strengere rutiner enn mor.

Men for små barn er det viktig at man er positive til samvær, at man bruker tid på å venne barnet til den nye situasjonen osv.

Barnet skal høres etter fylte 7 år, etter fylte 12 skal meningen til barnet vektlegges mye. Det er hvaloven sier pr i dag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...