Gå til innhold

Dere med barn med atopiske eksem..igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk så god hjelp av dere sist uke så jeg prøver igjen med litt flere spørsmål.

Gutten min er 5,5 mnd og har begynt å få endel utslett. Jeg tror det er atopiske eksem og skal til lege etter påske. Eksemene er tørre flekker og da han blir varm eller har badet blir de røde. Det ser ikke ut som det plager ham. Han har to tørre flekker på magen og så har han hatt endel på halsen som nå er vekke og idag hadde han nye på armen og i tinningen. Du ser liksom ikke utslettene hvis ikke han er varm eller har badet.

Jeg har begynt å smøre ham med fuktighetskrem morgen og kveld. Nå lurer jeg på litt andre ting og håper dere kan hjelpe meg. Vi skal til legen men jeg har bare lyst å vite litt mer nå med en gang:)

1) Jeg skal fullamme til han er 6 mnd. Etter det bør jeg da vente med gluten litt til? Bør jeg unngå høyallergen mat?

2) Vi bader han nå 2 ganger i uken. Er det for mye? Bør han unngå svømmehall?

3) Passer dere på å ha så støvfritt hus som mulig eller?

4) Hva gjør utslettene verre for ditt barn og har barnet blitt bedre eller verre med årene?

Takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å vente med mat som er kjent for å være et problem for allergikere, men det er mange årsaker til atopisk eksem. Mat trenger ikke være en del av det, men kan være.

Det finnes badeoljer for atopisk eksem. A-derma exomega er en. Vi bruker den, og sønnen min bader 3-4ganger i uka med den i vannet. Vi bruker ikke såpe da.

Har generelt god rengjøring hjemme, men jeg er ikke hysterisk på støv jeg da. Jeg bruker minist mulig såpe og rengjøringsmidler, er veldig glad i dampvaskeren min :) Rengjøringsmidler har i noen miljøer et litt frynsete rykte me dtanke på allergi, men det finnes spesialprodukter for allergikere.

Sønnen min tåler ikke ull direkte på kroppen, blir verre i pollensesongen og har kontaktallergi. HAn er nå 2 år og egentlig veldig fin i huden :) Vi smører hele kroppen hans morgen og kveld med A-derma exomega og med elocon i en uke hvis utslettet bryter ut og blir hissig.

Prøve og feile metoden er nok det som skal til for at du finner ut hva som hjelper best på ditt barn.

Lykke til :)

Skrevet

Det høres ut som det er atopisk eksem. Jeg har en sønn som fikk sitt første utbrudd bare et par uker gammel.

1.Jeg fikk beskjed om å begynne med gluten mens jeg fremdeles ammet vertfal. Det har noe med å gjøre at det er bedre å tilvenne dem mens de fremdeles får de gode stoffene i mm.

2. Det er ikke for mye med 2 ganger i uka. Litt tidligere en stund badet jeg ham hver dag etter råd fra hs. Merket ikke at han var mye verre da. Men du må liksom behandle ham deretter med kremer og smøring og følge opp det fuktighetstapet som huden har under så masse dusjing. Prøv deg fram. Bør ikke bade i klor!!!

3. Jeg tørker støv litt oftere, men er ikke hysterisk. Jeg er galen på samboer som røyker, men han gir blaffen. Tom. nå når mini har hatt luftveisinfeksjon i tillegg..

4. Min sønn kan ikke være ute når det er veldig kaldt eller når det blåser, han kan ikke bruke ull klær, vanlig såpe, vanlige vaskepulver, libero bleier utenom up&go. Bør ikke svette.

Jeg har sokker på hendene hans når han sover for han klorer seg både her og der og det hjelper.

Han er foreløpig bare 7 mnd så kan ikke si så masse om utviklingen, men han har bare blitt bedre av all behandlingen som jeg har gitt ham med kremer og smøring og oljer.

Skrevet

Vil bare gi deg et tips=)

Bodøsalven skal visst være et mirakel=)

Skrevet

det kan være mange grunner til atopisk eksem, så det er igrunnen bare å prøve seg fram.

vår gutt blir dårligere av citrus og jordbær + at han ikke kunne bruke ull da han var bitteliten. Vi gikk i midelrtid på babysvømming uten at det så ut til å forværre problemene hans.

Jeg tror som sagt en må prøve seg litt fram rett og slett. Se hva som har betydning og hva som ikke har det.

Ellers hadde natusanbabyolje med aloevera veldig fin effekt på hans eksemer!

Skrevet

hei!

jeg har en sønn med atopisk eksem, og anbefaler Aco Canoderm den er super på tørr hud!

her er en link om den kremen:

http://www.aconordic.com/no/legemidler/canoderm/

vi måtte slutte på babysvømminga, fordi han reagerte på vannet.

så de kan reagere på klorvannet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...