Gå til innhold

Dere som går til fysioterapi for bekkenløsningsplager..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hjelper det? Jeg fikk rekvisisjon til fysio da jeg var hos legen sist men har ikke bestilt time enda. Driver og undersøker fysikalske institutter nå. Mine plager varierer veldig, går jeg mye har jeg veldig vondt etterpå, mens hvis jeg tar det med ro på sofaen noen dager merker jeg ikke så mye til det. Har fysioterapeuten et slags testopplegg for å finne ut hvor hardt rammet man er? Er litt redd for at den dagen jeg kommer til fysio skal være en av mine bedre dager med lite smerter, og h*n mener jeg ikke er dårlig nok til å være sykmeldt, og gir legen min tilbakemelding om det. For det er jeg, vet jo av erfaring selv at det skal SÅ lite belastning til før smertene er der for fullt igjen, bare en liten spasertur.

Lurer også på en annen ting: det rekvisisjonsskjemaet som jeg fikk av legen som det står folketrygden på, hvordan fungerer det? Må jg selv betale for behandlingen og så sendes det inn og jeg får refundert beløpet, eller deler av det? Eller? Jeg har nemlig ikke råd til å legge ut for dette før jeg får lønn igjen, men burde vært hos fysio før jeg skal på ny sv.skapskontroll synes jeg...

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke betale noen ting,det er bare å levere lappen...

Jeg har gått til fysio to ganger til nå,du får bare lært og hjelp til ett par øvelder du kan gjøre hjemme,sånn at du ikke skal bli ille.Men er skaden for ille er det begrenset hva fysioterapauten kan gjøre for deg...

Men er nok bare å forklare at det er litt dagsavhengig hvor ille det er...

Skrevet

Fysioterapi hjelper ikke for de fleste med bekkenplager. Men noen fysioterapauter setter også akupunktur (må betales ekstra for), og det er det flere som har god hjelp av. Men jeg vil anbefale deg å få en time hos en fysioterapaut. Har fått veldig mange gode råd om hvordan å gå, sitte, reise seg fra seng/stol/bil, løfteteknikk osv osv. Når man gjør ting på 'feil' måte blir alt værre.

Jeg går til fysio som har gruppetrening for gravide med bekkenplager (GruppeFysio på Lørenskog). Der er det både sal- og bassengtimer. Det hjelper ikke, men veldig fint å få trent på en skånsom måte og selvsagt møte andre gravide:-). Men jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde vært uten den treningen, kanskje værre??

Fysioterapauten gjør visse undersøkelser for å finne ut om du har bekkenplager. Jeg var hos fysio tidlig på morningen når jeg kun var i uke 15, da hadde jeg mest vondt på kvelden og etter visse aktiviteter. Men allikevel klarte hun å trykke fram litt smerte i bekkenet....så ikke vær redd for at de ikke skal finne det ut.

Du gir rekvisisjonen til fysioterapauten som ordner med resten. Du må ikke legge ut eller betale noenting, så lenge det står på rekvisisjonen at det gjelder bekkenplager. En rekvisisjon varer til rundt 24 behandlinger/treninger og da kan du spørre legen din om ny.

Lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter! Hva skulle jeg gjort uten BIM??? Da har jeg bestilt time, siden jeg slipper betale og vente på lønna, så får vi se hvordan det går:)

HI

Skrevet

Hmm..trodde det måtte stå bekkenløsning med gangplager for at man skulle få fysio-timene gratis.

Skrevet

Ja dette har jeg hørt å. At man må ha så store smerter at man ikke kan gå, da slipper du å betale. jeg fikk selv henvisning nå, men legen min mente jeg måtte nok betale en liten andel da jeg klarer å gå, men sliter med rygg, løfte, bære, sitte, ligge osv osv.

Skrevet

Hvis det står w ett eller anna får du det gratis tror jeg....

Det er koden for bekkenløsning med gangplager eller noe slikt.

Går selv til fys. en gang i uka. Der har jeg fåt endel råd og øvelser, også maserer hun øverste lårmuskel eller sida av rumpa lissom slik at det ikke er så mye spenninger der løsninga sitter...

Syns egentlig ikke det hjalp først, men i vinterferien gikk jeg ikke.. Du og du som jeg merka det!

Skrevet

Ok, takk for innspill!! Jeg sjekket henvisningen min og det står "Diagnose: W781", så vil anta at det betyr med gangplager. Den dagen jeg var hos legen kunne jeg knapt gå normalt, så hun registrerte nok det, vil jeg tro..

Har nå bestilt timen, og den er før jeg får lønn så får tro jeg slipper betale. ellers ordenr dte seg vel. Bra at man kan få bedring/lindring av behandling da!!

HI

Skrevet

Det stemmer at det må stå bekkenløsning M/ GANGVANSKER hvis man skal få gratis behandling.

Fysioterapeuten min forklarte meg det. Står det ikke det, nekter nav å dekke beløpet visst nok.

Skrevet

Hei du!

Masse forvirring rundt dette, skal prøve å rydde opp i litt...

Ang. tester: Fysioterapeuten tester med noen spesifikke provokasjonstester som vil gi smertesvar dersom dette er BL, uansett om det er gode eller dårlige perioder. Fysio sjekker også om smertene og/eller sitter i rygg/hofter/muskulatur.

Ang. effekt: Det kan være lurt å oppdøke fysio med ekstra kompetanse på området, og gjerne manuell terapeut. Behandling kan være øvelser, gruppetrening, bassengtrening, bløtvevsbehandling og ikkje minst tips og råd.

Ang. betaling: Fysioterapeuten vurderer om det er BL eller ikkje, og om det går under diagnosen "BL med gangvansker" (gjør jo som oftest det når det er snakk om BL...). Men hvis det ikkje går, så er det ikkje fysioterapeuten som er vanskelig, det er rett og slett lovverket som er sånn!

Håper det hjalp litt! Lykke til :)

Helsing fysio

Skrevet

Min fysioterapeut sa at så lenge mine plager kan relateres til svangerskapet trenger jeg ikke betale ei krone!!

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for alle inspill. I flg fysio ovenfor så er det da opp til terapeuten å avgjøre om det er med gangvansker eller ikke.. så får vi se:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...