Gå til innhold

Har dere vurdert tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer jeg på i dag....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hatt tanken engang. Nei fysj for et stress og mas. Velger det mest hygieniske..

Skrevet

Nei, og de sier at det er opp til hver enkelt familie hva som passer for dem. Ingen av delene er veldig miljøvennlig og akkurat like miljøvennlig. Det som gjør engangsbleier så negativt er jo det ekstra søppelet de utgjør, men tøybleiene blir negativ pga all den ekstra maskinvaskingen de innebærer. Så nei,orker ikke noe mer pes og vasking når det uansett ikke har neo effekt... :)

Skrevet

Jeg vurderte det til første babyen - men hvorfor gå 50 år tilbake i tid liksom??

Jeg fant fort ut at jeg hadde nok å styre med i forhold til babyen, så det var veldig godt å bare kunne bytte bleie og kaste den gamle altså! Tenk på all kokvasken du vil få! En kjempe jobb!!

Men så klart en god tanke for miljøet:)

Skrevet

Tøybleier er ikke mer miljøvennlig pga ekstra kokvask og vaskemiddel!! Alt går ut i naturen likevell så det har ikke noe å si om du bruker tøybleier eller engangsbleier!!!

Skrevet

Knøttelit1 - det argumentet har du fått fra libero og er faktisk ikke riktig.

De fleste som bruker tøybleier vasker veldig fornuftig og bruker ikke en kw mer enn de ellers ville ha gjort. Tøybleier skal ikke kokvaskes, 60 grader med lite vaksemiddel er faktisk nok. Det er ingen tvil om at fornuftig bruk av tøybleier er mer miljøvennlig enn engangs!

Sjekk ut hvor du får argumentene dine fra, så tar jeg gjerne en diskusjon.

Jeg har brukt tøybleier på min toåring hele veien og gjør det selvsagt igjen. Jeg synes det er mer hygienisk (lukter mindre, bæsjen går i do), og mindre pes enn å hele tiden måtte ut med stinkebleier og kjøpe inn nye. Men jeg har full respekt for at mange velger engangs, men blir provosert når de tar alt liberoklubben sier for god fisk... (Som om du ville lært deg alt du kan om barnevogner fra kun simo, feks. Man sjekker jo gjerne flere alternativer...)

Skrevet

Jeg vurderte det forige gang men slik vi da bodde med vaske og tørkemuligheter valgte vi engangsbleiene.

Det blir nok engangsbleier denne gangen også siden vi etter denne ikke skal ha flere barn og jeg syns det er en stor engangsinnvestering når jeg ikke vil ha nytte for det til flere barn.

Men de er jo så fine de strikketrusene. Kanskje jeg må strikke en truse og skjorte bare av den grunn:o)

Skrevet

Jeg skal bruke tøybleier =) Har ingen erfaring med det fra før, men jeg ser ikke helt problemet.. Kommer sikkert til å bruke litt lenger tid i starten, men hvorfor skal man stresse sånn med stellet da? Syns det er litt koselig jeg da.. Og etterhvert går det visst like raskt som med engangsbleier..

Også er det vel bedre for barnet, spesielt for guttebarn... Og ikke minst billigere...!!! Nå har vi tenkt til å bruke brettebleier og hjemmestrikka (eller, mammastrikka :P ) ullbukser..

Dessuten finnes det så utrolig mye fiiine bleier der ute!! Hehe.. Må nok kjøpe inn litt annet enn brettiser etterhvert ser jeg :P

Vi gleder oss ihvertfall masse til å starte opp =)

Skrevet

Nei det var faktisk ikke libero som sa det *hepp*!!!! Dette kom frem i en debatt om den globale oppvarmingen og miljøproblemene som er nå til dags. Og det ble spurt om småbarnsfamilier og hva de kunne gjøre for å hjelpe miljøet, feks tøybleier... Det som kom frem da var det er opp til hver enkelt familie men det spillte ingen rolle for miljøet verken det ene eller det andre, fordi om bleiene ikke lagde mer søppel så gikk det ut over vannbruken og kjemikalier av vaskemiddel uansett... Så man kunne velge selv med god samvittighet hva man ville bruke, for bleier er nødvendig for småbarnsfamilier å må brukes....

Hvor har du det fra Libero?? Har ikke jeg sett noen plasser? Når du tenker på det er det faktisk ganske logiskt!!!!!! Mer vask er en ulempe for miljøet!! Som mer søppel...

Skrevet

Her blir det tøybleieforsøk. Jeg kommer til å ha permisjon en god stund og da kan jeg likesågodt sette på maskina innimellom :)

Har kjøpt inn 24 brettebleier og et par PUL-trekk, dette kom på til sammen 500 kr. Hvis jeg handler for 1000 kr og leverer kvitteringene til renovasjonen her i kommunen får jeg 500 kr tilbake. I tillegg kommer vaskeutgifter. Men rent økonomisk så lønner det seg nok å prøve :)

Jeg må innvestere betydelig mer om jeg skal fortsette med tøybleier (ut over 6 mnd), men fordelen er at da ha jeg bleier til evt neste barn.

Gleder meg til å komme i gang! Og brettebleiene tørket på bare noen få timer, tørker klær på stativ under varmepumpa. "Fønvind" der og superrask tørk!

Skrevet

Jeg brukte tøybleier til min førstefødte. Fungerte kjempefint. Brukte typen "Kooshies" som er formsydde. Var veldig fornøyde med de. Har ikke bestemt om jeg skal bruke de nå ogs, men ser egentlig ingen grunn til å ikke gjøre det. Brukte også strikketruser over de. Babyen min hadde ingen utslettplager eller sår rompe. Ikke ble det så mye mer vask heller. Og så ble det betydelig mindre søppel enn om jeg skulle ha brukt engangs. Kan godt anbefale å bruke tøybleier jeg.

Skrevet

Hei,

det er ikke sant at tøybleier alltid er mer miljøvennlig enn engangsbleier. Flere livsløpsanalyser (som er de mest grundige analysene vi kan gjøre) viser at det er liten eller ingen forskjell mellom engangs- og tøybleier.

Den mest grundige analysen som er gjort til nå, ble utført av det britiske miljøtilsynet i 2005. Denne sier forskjellen er så liten at det ikke er mulig å si at det ene er bedre enn det andre. (UK Environment Agency 2005)

Fordelen ved å bruke tøybleier er kanskje mest at da støtter du ikke opp om bruk og kast-mentaliteten, og det er jo prisverdig i seg selv.

Hilsen (snart) pappa som jobber med livsløpsanalyse og miljøberegninger til daglig.

Skrevet

DET VAR DET JEG SA JO!!!!!!

Skrevet

Den mest grundige analysen er som du påpeker utført av det britiske miljøtilsynet. I Storbritannia kommer strøm fra kullkraft og det er knapphet på rent vann. Disse faktorene er annerledes i Norge. Dessuten er det en rekke nyvinninger innen både vaskemaskiner og tøybleier som gjør tøybleier til en stadig mer miljøvennlig løsning.

Denne analysen legger også til grunn at man skifter tøybleier oftere enn engangs, og at tøybleiene bare kan brukes til ett barn.

Går man inn i materien, vil man se at det er en relativt enkel sak å gjøre tøybleier mer miljøvennlig enn engangs. Men det er klart at om man vasker en og en tøybleie på 95 grader og kaster de etter få måneder, så blir det ikke det. Norske tøybleiebrukere velger imidlertid som de gjør ofte med stor motivasjon i miljøbiten, og vil derfor i de fleste tilfeller bruke tøybleier svært fornuftig.

Og som jeg skrev i mitt forrige innlegg - tøybleiebrukere blir ofte tvunget til å strukturere klesvasken sin bedre, og vasker faktisk ikke så mange fler maskiner enn de ellers ville ha gjort. Dermed er vaskebelastningen tilnærmet ubetydelig.

Libero bruker imidlertid denne undersøkelsen flittig, også i materiale som blir delt ut til alle gravide. Jeg kjenner argumentasjonen godt og kjenner den igjen når den dukker opp rundt omkring. Greit nok at du har den fra et debattprogram, Knøttelit1, men den spres hovedsakelig av libero i dag.

Uansett - velger man engangsbleier er det helt i orden for meg. Det er mange andre hensyn å ta enn bare miljøet i en hektisk småbarnstid, og det har jeg full respekt for.

Skrevet

Hei,

er enig med deg at tøybleier _kan_ være det mest miljøvennlige, men det forutsetter da en veldig bevisst og konsekvent holdning til bruken.

Når det gjelder resultatene fra England er de som du sier ikke helt overførbare (men det er også gjort studier i Norge som viser lignende resultat). Det er mange punkter som burde vært undersøkt før jeg vil trekke en konklusjon om det ene er bedre enn det andre for en vanlig forbruker:

- Den engelske studien undervurderer akvatisk toksisitet (kanskje med en faktor på så mye som 50-100).

- Marginalkraften i Norge vil ofte være dansk kullkraft.

- Bomull er en av de minst bærekraftige industrielle avlingene vi har.

Men finnes det engangsbleier som ikke er laget av fossile råvarer? Det kunne vært interessant å se på :)

LCA-pappaen

Skrevet

Det produseres stadig flere tøybleier i økologisk bomull og ikke minst i bambus. I tillegg er det faktisk en økende interesse for å sy egne tøybleier av resirkulert materiale.

Jeg er helt enig i at man må være bevisst sitt energiforbruk, men vaskemaskiner blir stadig mer effektive, og det er en kjennsgjerning at 60 grader og den gjennomskyllingen som man får med moderne vaskemaskiner er nok til å få bleiene rene. Dermed trenger man ikke kokvaske like mye som man la til grunn tidligere.

Uansett er det ikke noen entydig fasit på dette spørsmålet, man må være bevisst i innkjøp og energiforbruk uansett. Men papirbleiebruk er det vanskelig å få gjort mer miljøvennlig. Det finnes nedbrytbare engangsbleier (moltex) men disse er vesentlig mye dyrere enn de som selges i dagligvare og er sånn sett ikke noe reelt alternativ annet enn for de helt spesielt interesserte.

Jeg har som sagt drøye to års erfaring og er ikke særlig i tvil om hvilken effekt dette har hatt på min families effekt på miljøet i denne perioden.

Men det er også en rekke andre grunner til å bruke tøybleier som desverre fullstendig kommer i skyggen av miljøargumentet, og det er jo også papirbleieprodusentene som legger litt opp til... som at det i mange tilfeller er bedre for barnas hud, og også lettere å regulere selv så man unngår lekkasjer. Jeg har aldri opplevd bæsjefontene oppetter ryggen med tøybleier, mens dette er relativt vanlig ved engangsbleier. (Det gir jo også litt forskjeller i tøyvask...). Og sånt som at temperaturen i pungen til gutter er en halv grad lavere i en tøybleie enn i en engangs - det blir interessant å se om infertilitet blant menn blir en økende tendens for gutter som er oppvokst med dagens engangsbleier.

Takk for diskusjonen, jeg er som du ser ikke redd for den. Men det var kanskje ikke det HI var ute etter... :-)

Skrevet

Har fått pakken med tøybleier i dag, og gleder meg til å prøve dette :)

Skrevet

hehe må nesten si meg litt imponert over dere som bruker det altså. :)

Skrevet

Hei Hepp!

Du har tydeligvis satt deg godt inn i dette. Det var veldig lærerikt å lese innleggene dine, selv om jeg viste mye av dette før. Nå ser det ut til at det blir gutt på meg, og med din info om temperatur, merker jeg at jeg blir mer intr i å bruke tøybleier nå enn hva jeg allerede var fra før.

Og jeg er enig med deg. De som velger tøybleier er ofte så beviste at dette med maskinvask blir et mindre argument. Man trenger ikke koke de mer enn en gang i blandt. Jeg antar også at de fleste som tenker på dette bruker enten økologisk eller svanemerket vaskemiddel, det gjelder i alle fall de i min omgangskrets som enten bruker eller vurderer å bruke tøybleier.

Og for de som ikke vil kjøpe dette fordi det er det siste barnet, det går vistnok ann å selge de etter bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...