Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei vogn jeg har lyst til å sette i stand for å bruke på turer i helgene. Men pga sykdommen min vet jeg liksom aldri når magen slår seg vrang.

Noen som har erfaring med slike campingtoalett?

Er det mye lukt og masse griseri ;o) Eller er det et alternativ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husker ikke hva de heter, men det er en ny type do som er helt ok...

Skrevet

Den dotanken er jo ikke så stor,så den må tømmes ofte.

Ang. lukt,så bruker vi noe som heter Sanitærvæske oppi doen,og denne gjør at det ikke blir så mye lukt.

Det er blått vann i enlitersflasker som fås kjøpt i de fleste bensinstasjoner.Koster rundt en hundrelapp for en flaske.

Skrevet

Det er slett ikke mye griseri. Er så lukka system som bare det. Flott oppfinnelse for sånne som oss.

PortaPotti tror jeg de heter. (Puttiplott kaller jeg de). Eneste som kan være litt gris, er de ulike tømmingsstedene rundt om. Var et sted der man skulle tømme i vanlig toalett, DET var forferdelig.

Vi har i vogna vår, og når den skal tømmes, drar vi bare ut beholderen. Da er denne lukket, som en koffert. Åpner et rør som man holder over tømmingsstedet, trykker på en knapp, og vips er alt borte.

Bare pass på å bruke mykt papir, som lett løser seg opp (ikke noe problem for oss med såre rumper ;-), ellers kan det sette seg fast

Tenk deg, dra på tur og alltid ha toalett i nærheten!

Skrevet

Bæsj and carry!!

Genialt om det er en Porta Potti. Da har du en tank integrert i beholderen med sanitærvæske, akkurat som på en vanlig do slik at man kan spyle ned. Nede i tanken har man en annen type væske som skal forhindre lukt og bakterier.

Du kan få flere forskjellige typer alt etter som hvor mange liter du vil det skal være. Vi har en som holder fint en helg for 3 pers....

Skrevet

Var akkurat den Porta Potti jeg tenkte på Fru Gyldenkron!

http://www.btbsenteret.no/Campingtoaletter.htm

Det blir jo bare til "nødbruk". Men for min del med en mage som slår seg vrang spesielt på natt og morgen er det ikke alltid praktisk å måtte løpe 1-300m til toalett på en plass ;o)

Har dere med elektris nedspyling eller pumpe?

Har lyst til å kunne ta en helg på hundeutstilling, og da er det kjekt å dra med seg lillevogna på tur.

Men hvordan rengjør man denne da? Om man har måtte brukt den en helg, så kan den vel ikke stå selv om den er tømt?

Gjest irismor
Skrevet

Puttapotti kalte vi det. Hadde en på hytta når jeg gikk gravid (var utedass, nektet å fly ute i mørke skogen midt på natta)

De sanitærvæskene du skal ha oppi puttapottien kjøper du billigst på Clas Olhson.

Bruk mykt dopapir som løser seg lett opp, ikke bruk resirkulert papir. Klomper seg og skaper mye dritt jobb =)

Skrevet

En annen ting, om noen gidder. Oppvarming... Jeg er ikke sikker på om gassystemet i lillevogna fungerer (noen som vil teste for meg :o) Og jeg er dritredd alt slik med gass :o) Ser for meg kjempesmell.

Gassblusset til å lage mat vet jeg virker men ovnene er jeg usikker på.

Finnes det gassovener? Litt små? Det er en liten vogn (3 sengeplasser) og ikke plass til all verden.

Skrevet

I campingvogna har vi elektrisk og på hytta til mamma er det manuell.

Egentlig ike så stor forskjell i bruken.

Når du skal rengjøre den tar du bare å tømmer ut all dritten (rett og slett) også skyller du med rent vann. Når doen skal stå en stund tar du litt væske slik at den ikke står tørr.

Med den elektriske må du gjøre det samme.

Om vinteren må du hiske å tømme spylebeholderen for vann eller så kan den sprekke av frosten.

Gjest irismor
Skrevet

Gå inn på hyttebutikken.no eller sunwind.no der har de gasskomfyrer. kjekt å lage mat på gassovner =)

Hvis det er lenge siden vogna er brukt så kjøp deg en sånn flaske for å sjekke etter gasslekasjer. Liten sprayboks, kjempekjekk. Kan hende dere bør bytte slangene til gassystemet. Ikke vanskelig, kostnaden på slangen er ikke så dyr heller.

Skrevet

Ok, utrolig hva man kan lær på dib ;o)

Så det var med 10 l tank og 21 l tank.. Hmm, nå har jeg aldri tellt hvor mage liter man... *kremt*.. på en helg jeg men... ;o

Det virker jo veldig praktisk da. Står jo ofte på plasser der det ikke er tilgang til sanitæranlegg i nærheten, annet en at man må gå litt, og da er det jo kjempekjekt med et slikt.

Skrevet

21 liter holder for oss 3 en helg....

Gjest irismor
Skrevet

Husk bare at du skal klare å løfte tanken før du skal tømme den også.

Kan bli tungt med en full 21 l tank, men kansje lite med en 10 l tank. Men bedre å tømme tanken litt ofte på 21 l enn å fly seg i hjel med en 10 l.

Skrevet

Aha.. så det er mulig å teste det ja.. Huff, jeg er så redd for gasslekasjer :o(

Den er brukt med gass for 5 år siden, og etter det er den kun brukt med strøm. Jeg tror jeg får sette mannne i gang med å renovere hele systemet.

Både kjøleskap og varme skal fungere på gass. Blusset testet vi i fjor sommer og da virket det men....+ at det er batteri til strøm.

Skrevet

*hi hi* Der hadde du et godt poeng irismor! ;o)

Den blir nok bare brukt i helger, så det blir vel ikke så mye.... Men tror jeg kommer til å kjøpe med 21 liter ja. Kjøpe en med nivåmåler, så er det jo bare å tømme den når det blir litt tyngde på den!

Gjest irismor
Skrevet

Ikke kult å dra på en overfylt puttapotti =o)

kke kult hvis det skulle bli som Hyttetursangen til Bjelleklang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...