Gå til innhold

Graderte foreldrepenger (tidskonto) samme som nov 08 klubben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling?

Jeg vil gjerne at samboeren min skal være hjemme med babyen når den kommer jeg. Sånn at jeg kan gjøre ferdig studiene mine.

Har jobb ved siden av studiene, men vet ikke om det er nok til full opparbeiding av foreldrepenger.

Noen som kan litt om emnet? Har det betydning hvor mye jeg tjener i kroner og øre, eller hva jeg har i % stilling?

Håper på maaaange svar. Da jeg har en samboer som reiser EKSTREMT mye i jobben, slik at jeg i praksis blir alene hvis ikke han tar permisjonen. Og det blir litt overveldende for meg tror jeg. (innser mine begrensninger)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk vite at det hadde med hvor mye du jobba i % og ikke hvor mye du tjener. Men hør med nav, de kunne jo ikke svare meg en gang og måtte undersøke saken og skal ringe meg, for jeg og studerer og vil ha gradering av fars permisjon! Så vet dessverre enda ikke helt åssen det der er....

Skrevet

Holder på med å finne ut det samme selv jeg:)

Men har sjekket ut i lengre tid og snakket litt med lånekassen og nav (men det dukker jo stadig opp nye spørsmål da).

Men slik jeg har forstått det fungerer det slik:

Når du er fulltidsstudent (eller deltidsstudent+deltidsjobb som utgjør tilsammen 100%), så kan mannen din være hjemme med barnet og motta foreldrepenger.

Du mottar imidlertid ikke fødselsstipend - med mindre far tar det som heter fleksibelt uttak av fødselspenger. Da kan han etter avtale med arbeidsgiver og nav være hjemme med barnet i 29 uker. Eller dele opp disse ukene ved å være hjemme litt og jobbe litt. Fleksibelt uttak må tas ut innen 3 år etter at barnet er født.

Det kan du lese om her: http://nav.no/page?id=332

(litt innviklet forklart)

Når det gjelder hvor mye du har tjent for å få rett til foreldrepenger sies det så forskjellig.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg ikke en 50% stilling, og ble rådet av NAV til å ta engangsstønad. Men jeg valgte å ikke høre på det og søkte likevel om foreldrepenger - og endte opp med 11000 i mnd! Fordi jeg hadde jobbet så mye i 6 av de 10 siste mnd.

Så man kan ikke alltid stole på NAV!!

Skrevet

Ja, det jeg og tenker. Heller et fast beløp hver mnd.

Jeg jobber fast 25%, men tar en del ekstra, så i realiteten har jeg jo i snitt mye høyere prosent. Jobber jo full tid om sommeren, og det gjør jo store utslag, i tillegg har jeg en annen jobb, den er fast 1500kr mnd, ikke noe prosent. Vasker litt. Så i fast lønn har jeg utbetalt 7500kr per mnd, utenom det jeg evt tar ekstra. I fjor tjente jeg ca 200 000kr utenom studielån (jepp.. lite omgjøring, men sånn er det).

Så MÅ jo være utbetalingene som teller og ikke prosenten. Da går jeg på en smell i hvertfall.

Tåpelig at ingen kan svare helt konkret og ordentlig i et forståelig ordelag på dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...