Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg ble for to år siden anmeldt av en bekjent som trodde jeg svindlet og fikk trygd uten grunn. Syns det var litt rart den tiden at vedkommende anmeldte meg. Hun trodde jeg var oppført som enslig forsørger og at det var slik jeg fikk trygden min, men desverre for henne, fikk jeg hjelp av helt andre grunner. Hun satte meg gjennom unødvendige bekymringer og masse stress. I dag, er jeg så sint og skuffet over henne at jeg har lyst til å anmelde henne. Det er jo straffbart å anmelde noen på falske premisser er det ikke?
Hilde_85 Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Om det ikke er straffbart syns jeg hvertfall det er tåpelig. Skal du synke like lavt som henne da? Hev deg over det og vær en bedre kvinne
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Hun anmeldte deg fordi hun trodde noe, som desverre ikke stemte. Hun anmeldte deg jo ikke på pur faen! Synes det er riktig å anmelde når man har mistanke om trygdesvindel, jo flere falske trygdeytere man tar, jo flere penger blir det på de som trenger det, i dette tilfellet, deg HI!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Jeg syns du burde klart anmelde henne, blir jo "falsk" forklaring til NAV. Jeg ville ikke tvilt engang . Ville lagd et helvete.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Er jo ikke falsk forklaring når hun ikke visste det hun anmeldte for stemte!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Jeg mistenker at HI er en trygdesnylter som vil at de som vurderer å anmelde noen for akkurat det skal bli usikre pga innlegget hennes, og droppe å anmelde det. Men det er bare en teori altså...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 er jo falsk forklaring så lenge personen ikke sjekka fakta først. man burde være rimelig sikker før man melder folk
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 Det er ikke falsk forklaring så lenge en ikke visste at det ikke stemte på forhånd. Hvordan kan man "sjekke fakta" i slike tilfeller? Stjele posten til vedkommende? Man kan sjelden "sjekke fakta" når man mistenker at det foregår barnemishandling eller omsorgssvikt også, men burde anmelde det også om man mistenker at det foregår.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Det er jo faktisk sånn at mens saken stod på, var jeg livredd for at jeg hadde gjort noe galt. For at de skulle finne noe de kunne ta meg for, selv om jeg egentlig visste at jeg ikke hadde gjort noe galt. Synes det var kjempe ekkelt og ubehagelig. Om du tror at jeg er en snylter, har jeg ingen problemer med. Jeg har vært gjennom vaskemaskinen på full styrke! Det som er mitt poeng er at jeg syns det er råttent å sette noen gjennom dette uten å vite om man har grunnlag. Og jeg vil at hun skal få igjen for det hun gjorde mot meg. Greit at vi ikke var bestevenniner, men vi var gode bekjente. Og begynte å lure litt på hvilken person som gjør sånn. Folk som anmelder trygdesvindlere på et helt sikkert grunnlag er helt greit og rettferdig. Men det er ikke rettferdig at hun skal gå fra dette uten en eneste skramme. Noen som vet hva jeg kan gjøre da? Det er vel litt vagt til å bli en politisak...??
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Forliksrådet kanskje? For selv om man mottar trygd skal man vel ikke godta alt? Selv hadde jeg blitt rimelig sint selv, hvis jeg hadde blitt anmeldt og vist at jeg ikke hadde gjort noe galt. Så på en eller annen måte hadde jeg nok sagt ifra at dette godtar jeg ikke.
Lykken_er_tre Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 ansett en advokat og gå til sivilt søksmål for tort og svie... Beste måten du kan vinne frem på.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Jeg husker det var en annen tråd her ang dette, det var ei som ville anmelde en annen for svindel. Hun ble av noen bedt om å passe sine egne saker, bl.a av meg. Skal man anmelde noen MÅ en være sikker i sin sak, uansett om det er trygdesvindel, politisak osv.. Trygdesystemet er jo til for å hjelpe mennesker som trenger det. Jeg aner ikke hvordan HI skal gå frem ,men jeg antar jo at hun ble frifunnet, ellers ville hun gjerne ikke ha spurt om råd her. Kanskje ikke så dumt å snakke med en advokat for å rådføre seg. Hadde noen ødelagt for meg på den måten, ville jeg også ønsket at det fikk konsekvenser for anmelderen..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Det er da ikke ulovlig å oppgi bekymring og mistanke om svindel til nav. Så å anmelde henne til politiet går ikke. Det du evt kan gjøre er nok å gå til sivilt søksmål for injurie. Men en politisak er det jo ikke.
Bare™ Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Men det du beskriver som hun anmeldte deg for, finner jo NAV ut av på egenhånd? Om du IKKE bor alene, eller om du har andre inntekter, så om de ikke opprettet sak på deg så er det vel ikke vits for deg å gjøre det samme mot henne som du nå angriper henne for å ha gjort mot deg?? Eller har jeg ikke fått med meg alt her?
Edelweis Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 jeg hadde blitt veldig skuffet over denne bekjenten. makan til at folk skal legge seg oppi andremans saker. jeg hadde konfrontert henne med det jeg da. å så hadde jeg bare tenkt som så, at ingen ting andre gjør mot meg er på grunn av at det er noe galt med meg, det er noe som ligger i dem selv. fatter ikke hvorfor folk skal legge seg borti andremanns saker og ting, om du mottar trydg er vel din sak, å ikke hennes.
Edelweis Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 og så må jeg bare spørre. hvorfor er du sinna for det nå? 2 år etterpå, å ikke da det skjedde?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 Fordi jeg går rundt og er redd for å motta penger som jeg ikke skulle hatt. Uten grunn til det. Men jeg skal ta en prat med advokat jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #18 Skrevet 7. mars 2008 Det er psykologer som hjelper deg med paranoia, ikke advokater. De gir deg bare enda dårligere samvittighet. Er du trygdet og har råd til advokat for en gammel fillesak? Da er du ikke urettmessig anmeldt syns jeg.
Tonen Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 LA DET LIGGE.. Det må da være viktigere ting å bruke krefter på. Du vet med deg selv at du er renvasket og mottar ytelser som du har rett på. Er ikke det det viktigste?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Hadde anmeld denne personen for ærekrenkelse. ærekrenkelse -straffbar handling som krenker en persons æresfølelse eller alminnelige omdømme. Ærekrenkelse er straffbart dersom noen ved ord eller handling krenker en annens ærefølelse (straffelovens § 246) eller krenker en annens omdømme ved å opptre på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte, eller til å utsette ham for hat, ringakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit (strl. § 247). Kan straffes med fengsel inntil seks måneder etter § 246, med bøter eller fengsel inntil ett år etter § 247. Dersom ærekrenkelsen er publisert eller kringkastet eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Straff kommer som hovedregel ikke til anvendelse dersom det føres bevis for beskyldningens sannhet (strl. § 249). Selv om det føres sannhetsbevis, kan beskyldningen imidlertid være straffbar dersom den er fremsatt uten aktverdig grunn eller om den er utilbørlig på grunn av formen. En fremsatt ærekrenkelse kan også medføre erstatnings- og oppreisningsansvar. Påtales ikke av det offentlige, med mindre fornærmede begjærer det og påtale anses påkrevd av allmenne hensyn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #21 Skrevet 12. mars 2008 La meg bare få legge til her at det er en forutsetning for at noen skal dømmes for en straffbar handling - som ærekrenkelse - at det ligger et element av skyld i den handlingen det er tale om. Skyld vil si at noe er gjort med forsett/overlegg/grov uaktsomhet, altså med vilje eller i det minste at det de har gjort erklanderverdig over en viss grad . Hvis denne bekjente faktisk trodde HI drev med trygdesnyting, og baserte dette på rimelige antakelser, så er ikke dette elementet til stede. Tror nok sånn sett at du kan risikere å rippeopp i ting som blir verre for din egen del, og dessuten er sjansen VELDIG stor for at politiet vil henlegge en sånn anmeldelse. Sivilt kan du evt se på ierstatningssøksmål, men jeg er redd en advokat vil koste deg langt mer enn hva det smaker å gjennomføre dette. Det er ikke mulig å få dom for at noen "er en dritt" - det er visse forutsetninger som må være på plass. Gå gjerne og få saken din vurdert, men vær forberedt på at mange advokater nok vil anbefale deg å ikke forfølge saken videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå