Gå til innhold

Enda et spørsmål om mat.... Salami

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært noe bekymret igjennom svangerskapet om hva jeg har spist, har tatt forhåndsregler på hva jeg kan spise og ikke spise. Jeg har spist salami noen dager, og trodde dette var helt trygt?

Ser flere innlegg her på bim at mange holder seg unna det, burde jeg blir lettere hysterisk nå eller? ;)

hva sier dere jenter, spiser dere salami? Synes det står så utydelig på matportalen sine sider så det er vanskelig å få noe tydelig svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder meg unna salami, mårpølse og fårepølse, fordi det ikke er varmebehandlet. Men den eneste måten dette kan være skadelig for barnet, er dersom kjøttet er bedervet på noen måte. Så om du ikke har blitt dårlig av å spise det, så trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt! :) Tenk over det - hvor ofte har du tidligere blitt dårlig av slikt kjøtt? I mitt tilfelle, aldri, så sjansene for å bli smittet er øøøøøørsmå. Men jeg er "better safe than sorry" og holder meg unna det nå mens jeg er gravid. Men om du har spist og ikke blitt dårlig så har du ingenting å bekymre deg for! :)

Skrevet

Det er faren for listeria, toxoplasmose og salmonella som er årsaken til at gravide kvinner oppfordres til å holde seg unna mat som ikke er varmebehandlet. Ikke at maten er bedervet.. Og den gravide kvinnen selv blir sjelden dårlig (altså får symptomer på sykdom) ved smitte av toxoplasmose og listeria. Det er barnet i magen disse sykdommene går utover. Man kan finne ut av om man er blitt smittet ved en enkel blodprøve og da står man bedre rustet til å behandle barnet.

Nå var ikke dette ment som skremselspropaganda altså.. Kun som fakta. Sjansen for å bli smittet av listeria, toxoplasmose og salmonella er svært liten. Men uansett anbefales gravide kvinner å unngå slik mat fordi det kan skade fosteret.

Jeg ville nok ikke blitt spesielt hysterisk selv hvis jeg hadde spist noe slikt, men jeg går nok inn for å styre unna en del av disse matvarene.

En oversikt over matvarene finner på matportalens internettsider.

Skrevet

Snakket med Gilde og de sa at det var veldig liten sjangs å få toxo fra salami, men man burde fryse den noen dager eller steke den for å være helt sikker på at den er bakteriefri. De poengterte (selvfølgelig) at det var veldig liten sjangs å finne bakterien i de varene, spesielt etter saken om e.coli for ikke lenge siden, har de forbedret rutinene betraktelig.

Jeg kommer til å holde meg unna, eller tilberede salamien fra nå av. Heldigvis har jeg bare spist dette på noen brødskiver nå de siste dagene...

Skrevet

Liten sjangse for at noe skal skje,men pga at sjangsen er det,så holder jeg meg helt borte fra det. Vil ikke risikirer at barnet mitt skal bli født med en eller annen form for missdannelse eller i verste fall dø,for at jeg ikke klarte å holde meg borte fra enkelte matretter når jeg hadde den lille i magen. Vi kan være helt friske,men alikevell få bakterien i oss og det kan være nok til å ødelegge for den lille.

Skrevet

Å HERRREGUUDDD så mye hysteri !!!

Frys det eller varmebehandle salamien/spekematen så er det ikke noe mer å tenke på!

Skrevet

Det er ikke hysteri, vi må nu kunne spørre om ting vi lurer på her inne uten at anonyme som deg får fnatt! La vær å les de innleggene det står om ting du irriterer deg over, så slipper vi å høre gnålet ditt!

Skrevet

æ spis ikke salami, men veldi løst på d..:) men vente 4mnd til før den lille sin del:)

Skrevet

Synes heller ikke at dette er hysteri, synes det er mega bra at folk spør om det de lurer på uten at andre skal legge inn negative tilbakemeldinger! Stå på med salamien din;)he,he. Men jeg holder meg også unna salami:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...